سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41331 تعداد نوشته های امروز : 11 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • رشد هوشمند راهکار مقابله با خزش شهری است
    12 اردیبهشت 1395 - 6:03
    شناسه : 4574
    0

    مدرس برنامه ریزی شهری و شهرسازی دانشگاه با بیان اینکه آگاهی برخی افراد سودجو از سیاست های توسعه آینده شهر یکی از عوامل دامن زننده ی پراکنده رویی است گفت: متاسفانه امروزه با وجود مهاجرت هایی که به حاشیه شهرها صورت می گیرد، محلات در مقام خاستگاه و بنیان شکل­دهنده هویت ساکنین، قدرت تعیین کننده […]

    پ
    پ

    مدرس برنامه ریزی شهری و شهرسازی دانشگاه با بیان اینکه آگاهی برخی افراد سودجو از سیاست های توسعه آینده شهر یکی از عوامل دامن زننده ی پراکنده رویی است گفت: متاسفانه امروزه با وجود مهاجرت هایی که به حاشیه شهرها صورت می گیرد، محلات در مقام خاستگاه و بنیان شکل­دهنده هویت ساکنین، قدرت تعیین کننده خود را از دست داده اند.

    به گزارش «با مردم» به نقل از «لاهیجان»، شهردار لاهیجان از آغاز رسمی فعالیت ستاد بازآفرینی پایدار شهری لاهیجان خبر داد. وی شهر لاهیجان را جزء محدود شهرهایی دانست که نظام محله محوری در آن حاکم بوده و امروز سلسله مراتب شهری و محله محوری مورد کم توجهی قرار گرفته است. اما ستاد بازآفرینی پایدار شهری چیست و راهکار مقابله با خزش شهری که امروزه گریبان گیر شهر لاهیجان و دیگر نقاط استان گیلان شده است چیست؟ در همین رابطه گفتگویی تفصیلی با دکتر مرضیه غنی پور ترتیب داده ایم تا نظرات وی را در این خصوص جویا شویم.

    مرضیه غنی پور تفرشی یکی از الگوهای گسترش شهرها را پراکنده رویی می داند، وی با بیان اینکه پراکنده رویی به معنای توسعه و گسترش افسارگسیخته در نواحی پیرامونی شهر می باشد گفت: در واقع پراکنده رویی توسعه عاری از مسئولیت بوده که ناشی از برنامه ریزی ضعیف در حوزه برنامه ریزی شهری است.

    وی در این رابطه افزود: بطور کلی مهم ترین عوامل دامن زننده به پراکنده رویی را می تواند رشد جمعیت، آگاهی برخی افراد سودجو از سیاست های آینده شهر، انتظار افزایش قیمت زمین، فقدان مسکن در استطاعت، فقدان سیاست های برنامه ریزی مناسب دانست.

    مدرس برنامه ریزی شهری دانشگاه آزاد گفت: زمانی که شهرنشینی از برنامه ریزی شهری پیشی گیرد، الگوهای ناپایدار سکونت همچون پراکنده رویی شکل می گیرد.

    وی همچنین آگاهی برخی افراد سودجو از سیاست های شهری آینده را نیز در این معضل سهیم دانست و گفت: آگاهی شهرنشینان از جهت رشد آینده شهر و یا سیاست های آینده دولت موجب توسعه پیش از موعد و بدون برنامه می شود.به طور مثال سهل بودن دسترسی به طرح جامع و تفصیلی شهر برای عموم یکی از آسیب های این بخش است.

    دکترغنی پور در ادامه انتظار افزایش قیمت زمین را نیز یکی دیگر از عوامل دامن زننده پراکنده رویی دانست و گفت: صاحبان زمین های پیرامون شهر، با انتظار افزایش قیمت زمین از عرضه زمین خود به بازار خودداری کرده و این امر منجر به رشد ناپیوسته شهری می شود.

    وی همچنین فقدان مسکن در استطاعت، که موجب مهاجرت مردم به حومه شهرها می شود را از دیگر عوامل رشد اسپرال شهری دانست و گفت: چرا که درآمدها، امکان خرید مسکن درون شهرها را نمی دهد و همین امر موجب هجوم طبقه ضعیف به حاشیه شهر و روستاهای نزدیک به شهر خواهد شد.

    این مدرس دانشگاه همچنین فقدان سیاست های برنامه ریزی مناسب را در این امر دخیل دانست و معتقد است افزایش بیشمار تعداد خودروهای شخصی مصداق بارزی برای این مورد می باشد.

    **به نظر شما مهم ترین پیامدهای پراکنده رویی که در اکثر نقاط لاهیجان و گیلان قابل مشاهده باشد چیست؟

    نابودی زمین های کشاورزی! پراکنده رویی به طور مستقیم و بواسطه ترافیک سنگین، آسیب رساندن به محصول از طریق آلودگی هوا، تکه تکه کردن و تفکیک زمین های کشاورزی، افزایش تکثیر علف های هرز، مالیات های بالاتر، افزایش قیمت زمین صنعت کشاورزی را تهدید می کند.

    در گام دوم از پیامده های پراکنده رویی به زوال مرکز شهر می توان اشاره نمود.

    با توجه به اینکه پراکنده رویی موجب تخصیص منابع مالی خصوصی و عمومی به مناطق پیرامونی و خارج از هسته ها و مراکز شهری میگردد به تبع موجبات زوال هسته شهرها را فراهم می کند. علاوه بر این با مهاجرت افراد توانمند از مراکز شهری ازدحام یافته و آلوده و جایگزینی آن با افراد فقیر و کم درآمد می توان گفت که پراکنده رویی موجب تمرکز فقر در هسته های شهری می گردد.به عنوان مثال فاصله گرفتن از محلات قدیمی و دارای اصالت شهرها و هجوم به سمت مراکز شهری جدید. به عنوان مثال در شهر لاهیجان هجوم به سمت مناطقی از شیخ زاهد را می توانیم بیان کنیم.کوهبنه و لاهیجان+خزش شهری

    blank

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.