×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر

اختصاصی بامردم | سیاهکل یکی از شهرستان های استان گیلان در شمال ایران است. نام محلی سیاهکل بدان‌گونه که مردمش تلفظ می‌کنند سی کل است. سی به معنی صخرهٔ بزرگ و کوه با شیب تند است و کل به معنی آبادی و در واقع نام سیاهکل به معنی آبادی کنار کوه با شیب تند است.

شهرستان سیاهکل در سال ۱۳۷۶ از شهرستان لاهیجان جدا شد و در مسیر توسعه یافتگی گام نهاده است.

جالب است که بدانید سیاهکل اولین و تنها شهرستان در کل ایران است که به لطف اقدامات و پی گیری های مجموعه فرمانداری و مدیران ذیربط در این شهرستان، مصرف قلیان ممنوع است.

فرماندار سیاهکل از زمان حضور خود دراین شهرستان با برنامه ریزی دقیق، همسو کردن ادارات، ایجاد تعامل و همدلی میان مجموعه فرمانداری و سایر قوا و جلب همیاری و رضایت مردم، با وجود همه کم و کاستی ها گام های بلند و جهش واری را برای توسعه این شهرستان برداشته است.

مصاحبه ذیل گفتگو با رضا اسلامی فرماندار سیاهکل است

رضا اسلامی فرماندار سیاهکل 1 - سیاهکل در پوشش اینترنتی مقام اول در استان را به دست آورد | ایجاد دو روستای بدون بی کار در سیاهکل در سال 96 | در برجام پیروز بوده ایم و دستاورد های آن نمایان شده - :محور توسعه سیاهکل
بامردم:ضمن تبریک آغاز سال ۱۳۹۶؛ لطفا خودتان را معرفی کنید؟

رضا اسلامی، فرماندار شهرستان سیاهکل هستم که حدود ۲۴ سال سابقه کار مدیریتی دارم، پس از ۱۲ سال خدمت در شهرداری رودسر به عنوان شهردار به استانداری گیلان آمدم و از همان ابتدا به عنوان حَکَم معاونت امور عمرانی در پروژه فاضلاب شهرستان های انزلی و رشت بودم که پس از چند ماه به عنوان دبیر شورای ترافیک و پس از آن مدیر حمل و نقل و در نهایت در ماه های آخر سال ۹۴ به عنوان فرماندار سیاهکل معرفی شدم.

بامردم:از زمان حضورتان در سیاهکل این شهرستان را چطور دیده اید؟

سیاهکل شهرستانی بسیار با صفا و زیبا و دارای مردمانی مهربان، با فرهنگ و بسیار بالا همراه است.
مردمان سیاهکل بسیار میهمان نواز بوده و اگر حادثه ای برای گردشگران و مهمانان رخ دهد حتما تا جایی که می توانند سعی می کنند به آن ها کمک کنند.

بامردم:محور توسعه سیاهکل را در چه می بینید؟
کشاورزی و گردشگری

بامردم:چه اهدافی را برای توسعه کشاورزی و گردشگری این شهرستان دنبال می کنید؟
باید بپذیریم که سیاهکل به دلیل برخورداری از نعمات الهی، شهرستانی است که بیشتر مردم دارای شغل شریف کشاورزی می باشند و با توجه به اینکه در بحث تسطیح اراضی جزء شهرستان های برتر استان می باشیم و همچنین به واسطه بهره مندی این شهرستان از اقلیم و جغرافیا مناسب، تولیدات کشاورزی شهرستان از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار هستند و این به ایجاد اشتغال و بالا بردن سطح درآمد مردم کمک می کند که به همین دلیل ما در بحث کشاورزی به عنوان محور توسعه شهرستان نگاه ویژه ای داشته ایم.

علاوه بر آن سیاهکل در بحث گردشگری نیز مطرح می باشد که ما به عنوان مکمل محور توسعه شهرستان برای آن نیز برنامه ریزی کرده ایم.
این دو محور توسعه شهرستان، توسعه پیدا نمی کنند مگر این که زیر ساخت ها را آماده کنیم، اصولا شاخص های سنجش توسعه یافتگی هر شهر یا کشور ایجاد و کیفیت راه ها، سد ها، اجرای خطوط انتقال نیرو و … می باشد، شهرستان سیاهکل در سال ۱۳۷۶ از شهرستان لاهیجان جدا شد و هنوز در مسیر توسعه و به نوعی در حال چیدمان و استقرار ادارات در شهرستان است و انشالله با کمک دکتر نیکفر نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی و با دریافت اعتبارات ملی توسط ایشان، بتوانیم اداراتی که هنوز در شهرستان سیاهکل استقرار نیافته اند را، مستقر کنیم.

بامردم:فکر می کنید چه میزان به اهدافی که مدنظر داشته اید دست یافته اید؟
تمام سعی و تلاش خود را کرده ایم، با افزایش ساعات کاری خود و همسو کردن ادارات و مردم خصوصا نیروهای ارزشمند فرمانداری، به یک پارچگی و وحدت بسیار خوبی رسیده ایم و نیروهای ما بسیار سخت کوش، دلسوز و سالم می باشند و با توجه به توانمندی های نیروهای انسانی هدفمان این است که به صورت جهش وار اختلاف میزان توسعه یافتگی سیاهکل را با دیگر شهرستان های استان گیلان به حد مطلوبی برسانیم.

بامردم:در بحث گردشگری چند آثار ثبت شده ملی و بین المللی در شهرستان وجود دارد؟
سیاهکل دارای ۳۸۸ آثار تاریخی می باشد که ۵۵ مورد آن به ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رسیده است و با وجود آثار تاریخی حتی با قدمت بیش از هشت هزار سال و وجود مناطق ویژه و مطرح گردشگری در شهرستان هیچ آثار ثبت شده جهانی نداریم که این توجه ویژه سازمان میراث فرهنگی علی الخصوص میراث فرهنگی استان گیلان به سیاهکل را می طلبد.

بامردم:در زمینه ارتقاء فرهنگ برنامه ریزی های فرهنگی چه اقداماتی انجام داده اید؟
بیشترین اقدامات و کارهای انجام شده ما در زمینه فرهنگی بوده است، با وجود امام جمعه خوب که بسیار مجموعه فرمانداری و شهرستان را همراهی می کنند و همچنین با ایجاد تعامل و همدلی میان مجموعه فرمانداری و سایر قوا و دستگاه های ولایی بستر خوبی برای اجرای هرچه بیشتر برنامه های فرهنگی و همچنین جذب سرمایه گذار و پیش روی جهش وار به سمت توسعه ایجاد شده است.

شهرستان سیاهکل با وجود تمامی کم و کاستی ها، در بحث پوشش اینترنتی مقام اول در استان را به دست آورد که کمک شایانی در کم کردن هزینه های مردم، دسترسی سریع به آخرین اخبار، افزایش ارتباطات و انجام امور غیر حضوری و اینترنتی و … می کند به و این بدون تلاش و پرداختن به مباحث فرهنگی و توسعه و … به دست نمی آمد.

رضا اسلامی فرماندار سیاهکل 4 - سیاهکل در پوشش اینترنتی مقام اول در استان را به دست آورد | ایجاد دو روستای بدون بی کار در سیاهکل در سال 96 | در برجام پیروز بوده ایم و دستاورد های آن نمایان شده - :محور توسعه سیاهکل

بامردم:در بحث اشتغالزایی و جذب سرمایه گذار چه کارهایی انجام شده؟
همانطور که مطرح کردیم پایه کار و محور توسعه سیاهکل کشاورزی و گردشگری می باشد از تمامی افرادی که موجب سرمایه گذاری و اشتغالزایی در شهرستان شوند حمایت خواهیم کرد چرا که باور داریم با وجود پتانسیل و ظرفیت های بسیار خوب شهرستان سیاهکل، شهرستان مطلوب و مناسبی برای سرمایه گذاران می باشد.

بامردم:در سایر حوزه ها در سیاهکل چه اقدامات شاخصی انجام شده است؟
در بحث رفع موانع تولید از ۲۶ کارخانه و شرکت موجود در شهرک صنعتی ۴۷ هکتاری شهرستان ۸ مورد از تسهیلات رفع موانع تولید استفاده کرده اند که ۱۶ مورد نیز در نوبت رسیدگی هستند.

در بحث فرهنگ سازی و ارتقا سلامت، تنها شهرستان در کل ایران هستیم که در آن مصرف قلیان ممنوع است، قلیان از معضلات بزرگ اجتماعی شهری است که شاهد کشیده شدن آن به روستاها هم بوده ایم و مخاطب اکثر چایخانه‌ها و مراکز عرضه قلیان جوانانی هستند که به جای این که انرژی این قشر از جامعه صرف بالندگی جامعه شود در مصرف دخانیات به هدر می‌رود و خورسندیم که سیاهکل اولین شهرستانی می باشد که پیشگیری و ممانعت از عرضه قلیان را به سرانجام رسانید. البته ما قلیان سرا ها و … را رها نکردیم و برای تغییر کاربری و بهره مندی از امکانات و تسهیلات از صاحبان آن ها حمایت کردیم وخواهیم کرد و با وجود همه سختی ها بر اجرای این طرح پایبند ماندیم و مردم نیز بسیار همراهی کردند.

بامردم:ارتباط میان مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر و فرمانداری چگونه است؟
انتظار می رود مدیریت شهری با توجه به رسالت شهرداری به عنوان یک نهاد خدمات رسان و … شانیت و جایگاه مردم را در نظر بگیرد و رسالت های خود و خدماتی در شان مردم بسیار خوب سیاهکل را انجام دهد، شورا شهر نیز همانطور که از نامش پیداست باید در تمام زیر شاخه ها و کمیسیون ها حضور موفق و تاثیر گذار داشته باشد، و این حضور موفق و تاثیر گذار، زمانی حاصل می شود که بامردم صداقت داشته باشیم و می توان به راحتی بازتاب عملکردهای مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر را از مردم این شهر جویا شد.

بامردم:با توجه به شروع سال جدید و در پیش بودن انتخابات چه برنامه ریزی هایی در این خصوص انجام شده؟
ضمن تبریک سال نو به شهروندان سیاهکل و همه مخاطبین در جای جای ایران اسلامی، با توجه به آغاز سال جدید دستگاه های خدمات رسان در قالب ستاد نوروزی از چند روز قبل از شروع تعطیلات فعال هستند و مشغول خدمات رسانی به مردم می باشند و خوشبختانه شاهد استقبال خوب مسافران و گردشگران در تعطیلات نوروز امسال و افزایش ۱۵ درصدی ورود گردشگران نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بوده ایم.

همچنین به لطف خدا و با توجه به اقداماتی که در سال ۱۳۹۵ در شهرستان انجام شده، به نحوی مردم شهرستان به رضایت نسبی مورد نظر از ادارات و مجموعه فرمانداری دست یافته اند و این توفیقی برای ما محسوب می شود.

انتخابات برای نظام جمهوری اسلامی ایران یک مسئله بسیار مهم است، انتخابات یک رخداد ملی است و خداوند را شاکریم که در کشور ما هر سال به طور میانگین یک انتخابات سالم و با حضور پرشور مردم برگزار می شود که نشان از اقتدار و توانایی های نظام دارد.
در اردیبهشت ماه امسال نیز دو انتخابات بسیار مهم شوراهای اسلامی شهر و روستا و ریاست جمهوری را در پیش داریم، هیچ کس این حق را ندارد که به مردم بگوید به چه کسی رای دهند، مردم در انتخاب فرد اصلح از دیدگاه خود آزاد هستند و ما برای برگزاری یک انتخابات سالم و همچنین جذب مشارکت حداکثری مردم برنامه های مختلفی را انجام داده و می دهیم که انشالله یک بار دیگر مردم با حضور خود در پای صندوق های رای حماسه جهانی دیگری را بیافرینند.

خداوند را شاکریم که در دولت تدبیر و امید تعداد احزاب شناسنامه دار حدودا دو برابر شده و این نشان دهنده بالندگی و سرزندگی دولت و همچنین گسترش فعالیت های گروهی و احزاب است که امیدواریم با کمک احزاب زمینه مشارکت هرچه بیشتر مردم در انتخابات را فراهم کنیم.

رضا اسلامی فرماندار سیاهکل 3 - سیاهکل در پوشش اینترنتی مقام اول در استان را به دست آورد | ایجاد دو روستای بدون بی کار در سیاهکل در سال 96 | در برجام پیروز بوده ایم و دستاورد های آن نمایان شده - :محور توسعه سیاهکل

بامردم:با توجه به نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری به عنوان «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» چه برنامه هایی را برای تحقق این شعار مدنظر قرار خواهید داد؟
بسیار مفتخریم که در کشوری زندگی می کنیم که در بحث نیروهای انسانی بسیار توسعه یافته است و سیاهکل از این بحث جدا نیست، با وجود جوانان شایسته و با استعداد، پتانسیل نیروی انسانی خوبی در سیاهکل وجود دارد، در بحث تشکل های NGO شهرستان سیاهکل جزء کم نظیرترین شهرستان ها است و ما از این پتانسیل برای ترغیب جوانان برای ایجاد اشتغال های کوچک استفاده می کنیم و همچنین با پرداخت تسهیلات بانک ها و صندوق کارآفرینی از جوانان شهرستان برای ایجاد اشتغال و … حمایت می کنیم.

ما حتی برای توسعه شهرستان و حمایت از تولید و ایجاد اشتغال در بحث بانک ها نیز ورود کرده ایم، پس انداز های مردم در شعبه های بانک های شهرستان سیاهکل منابع این شهرستان است و ما از مدیران بانک ها خواسته ایم که نظارت و کنترل بیشتری بر روی این منابع داشته باشند چرا که طبق ضوابط از این منابع می بایست ۱۰ درصد به شعبه اصلی و مرکزی بانک مورد نظر سپرده شود و ۹۰ درصد باقی مانده در قالب تسهیلات و … در خود شهرستان به مردم اعطا شود و ما بر این قضیه تاکید داریم و معتقدیم که بانک ها باید رسالت ذاتی خود را در راستای حمایت از مردم، جوانان و ایجاد اشتغال و … انجام دهند تا نرخ رشد بیکاری کاهش پیدا کند.
خوشبختیم که در دولت تدبیر و امید و با حمایت های استاندار محترم گیلان، نرخ رشد بیکاری از ۲۹ درصد به نرخ رشد تک رقمی رسیده است.

بامردم:نظرتان در رابطه با «برجام» چیست؟
دولت یازدهم موفق شده با اجرای برجام و با اقدامات خود در حوزه بین المللی، ایران هراسی را از بین ببرد و حرف خود را به گوش همه کشور های جهان برساند، برخی سعی در بازنده نشان دادن ایران در مذاکرات دارند، اما ما در برجام کشور موفق و برنده بوده ایم و امروزه دستاوردهای آن برای ما نمایان شده است.

به طور مثال در بحث صنعت نفت شاهد رشد چندین برابری تولید نفت و بازیابی بازار نفت و دستاوردهای متعدد بوده ایم، در بحث حمل و نقل هوایی تا قبل از برجام ایران دارای یکی از قدیمی ترین ناوگان هواپیمایی جهان بود و از آن به عنوان قبرستان هواپیماهای فرسوده یاد می کردند و طوری شده بود که هواپیما های کمتر از ۱۵ سال استفاده شده را به ایران نمی فروختند برای خرید یک قطعه ساده هواپیماها می بایست از کشورهای آفریقایی و … با قیمت های بالا خرید می کردیم و این ضریب امنیت حمل و نقل هوایی کشور را کاهش می داد، اما امروزه به لطف برجام شاهد روند نوسازی خطوط هوایی کشور هستیم وهمچنین پائین آوردن ریسک سرمایه گذاری وحمل ونقل دریایی وتعاملات دو جانبه وچند جانبه در سطوح مختلف اقتصادی در دنیا هستیم .

بامردم:آیا پروژه نیمه تمام در شهرستان وجود دارد؟ درصورت موجود بودن تاریخ افتتاح این پروژه ها چه زمانی می باشد؟
پروژه نخستین استخر بانوان در شهرستان را داریم که با هزینه ای بالغ بر دو میلیارد تومان تا خرداد ماه سال جاری افتتاح خواهد شد، شبکه و خطوط انتقال آب دیلمان و پیرکوه که این پروژه در فروردین ماه امسال افتتاح خواهد شد و همچنین پروژه آب رسانی شمرود نیز از دیگر پروژه های نیمه تمام می باشد که امیدواریم در همین فروردین ماه به بهره برداری برسد و تا پایان فروردین شاهد کلنگ زنی و استقرار پیمانکار در بحث تجهیز کارگاه برای احداث مخازن ذخیره آب وتنظیم به ظرفیت ۳۰۰۰ متر مکعب و ۶۰۰ متر مکعب خواهیم بود.

ایجاد روستای بدون بیکار در روستا های فشتال و ملامحله نیز از پروزه های مهم شهرستان می باشد که در سال ۹۶ اجرا خواهد شد.

بامردم:تلخ و شیرین سال ۱۳۹۵؟
تلخ، خبر درگذشت آیت الله رفسنجانی است که برای ما بسیار بسیار سخت بود، ایشان فردی دور اندیش و عمق نگر و یار و یاور رهبری قبل و بعد انقلاب بودند که خدمات ارزنده ای از ایشان به یادگار مانده است.
اما شیرین سال ۱۳۹۵ حضور پرشور و خودجوش مردم در مراسم تشیع جنازه ایشان بود که مردم با این حضور نشان دادند منزلت ایشان را فراموش نکرده اند و قدر شناسی مردم یکی از شیرینی های سال ۱۳۹۵ بود و نشان داد مردم همواره پای کار هستند که باعث یاس وناامیدی دشمنان انقلاب شد.

بامردم:و اما سخن پایانی؟
آرزوی سربلندی و توسعه یافتگی برای شهرستان سیاهکل و همچنین پویایی ایران اسلامی را در نهایت دارم.

رضا اسلامی فرماندار سیاهکل 5 - سیاهکل در پوشش اینترنتی مقام اول در استان را به دست آورد | ایجاد دو روستای بدون بی کار در سیاهکل در سال 96 | در برجام پیروز بوده ایم و دستاورد های آن نمایان شده - :محور توسعه سیاهکل

  1. محمد سلیمی

    درود بر فرماندار محبوب شهرستان سیاهکل
    واقعا نظمی که ایشون در شهرستان به وجود اوردند بسیار بیش از حد انتظار بوده
    امیدواریم نماینده اصولگرا شهرستان نیز همگام با فرماندار به توسعه سیاهکل کمک کنند!

  2. سیاهکل

    واقعا باید شهرداری رو باطل کنند آقای فرماندار
    مردم به تنگ آمده اند آقای نیکفر هم که فقط به فکر لاهیجان هستند
    از رسانه بامردم بابت این مصاحبه در نبود یک سایت قوی در شهرستان تشکر می کنیم که قدری از زحمات فراوان فرماندار را به تصویر کشید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.