×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

4468060_689-250x172

در صورت تصویب و اجرایی شدن طرح توانمندسازی سربازان، بخشی از دغدغه‌های جوانان در عرصه اشتغال‌زایی برطرف می‌شود

به گزارش خبرگزاری بامردم،خبرها از بهارستان موید احتمال وقوع تغییر و تحولاتی عمده در روند خدمت مقدس سربازی است.

ظاهرا قرار است موضوع کیفی سازی خدمت سربازی با جدیت بیشتری مد نظر قوه مقننه قرار بگیرد و عنایت ویژه ای به اشتغالزایی و مهارت آموزی در حین انجام خدمت مقدس سربازی لحاظ شود.

بی شک معضل بیکاری و اشتغال جوانان به دغدغه ای جدی در میان خانواده ها،جوانان و مسئولان کشوری مبدل شده و این نگرانی به حدی رسیده که برخی در خانه ملت در صدد اتخاذ تدابیری ویژه برای بهبود وضعیت بازار کار جوانان هستند.

در این میان برخی کارشناسان و صاحبنظران معتقدند برای تحقق این امر ابتدا به ساکن باید نیاز نیروهای مسلح را به سرباز کاهش داد و سپس برای مهارت آموزی و بستر سازی در جهت اشتغال‌زایی جوانان گام برداشت.

آنچه که واضح است،عدم تمایل برخی از مشمولان نظام وظیفه به گذراندن خدمت سربازی است،دلایل بسیاری از سوی جوانان برای عدم رغبت به گذران خدمت سربازی مطرح می شود.

برخی آن را اتلاف وقت می پندارند،برخی دیگر آن را بی نتیجه و بیهوده می دانند و البته برخی نیز معتقدند وجود خدمت سربازی ضروری است اما باید در نهایت آن را در بازه های زمانی ۲ تا ۳ ماهه پیگیری و اجرایی کرد و در این میان برخی دیگر آن را انسان ساز می نامند و اعتقاد دارند دروازه ورود به جامعه و به اصطلاح استقلال و خود ساختگی از دالان خدمت مقدس سربازی عبور می کند.

فارغ از تمامی این اظهار نظرها،جمعیت دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفری غایبان خدمت نظام وظیفه به خوبی نشان دهنده عمق بی رغبتی مشمولان و جوانان به تجربه کردن این دوران است.

*نظام وظیفه در صدد تحقق و اجرای سربازی حرفه ای است؟

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با رسانه ها عنوان می کند که ظاهرا برخی از مسئولان و دست اندرکاران امر،مترصد ایجاد تغییراتی در نحوه اجرای خدمت سربازی هستند تا با تکیه بر آن ساز وکاری ایجاد کنند تا موضوع مهارت آموزی به جوانان در حال گذران خدمت به نحو مطلوبی محقق شود.

همکاری سازمان ها و موسسات فنی و حرفه ای و کار و دانش یکی از ظرفیت هایی است که می توان با اتکای به آن این امر خطیر را اجرایی و عملیاتی کرد تا سربازان نظام وظیفه بعد از اتمام سربازی وارد عرصه کار و اشتغال شوند.

طرح سربازی حرفه ای از راهکارهایی است که به عقیده ایمن آبادی در دنیا تجربه شده و ثمرات و مزایای آن نیز اثبات شده است.

*سربازگیری ۱۳۰ دستگاه دولتی از نیروهای مسلح

با تاملی اجمالی به برخی از ادارات و مجموعه ها همچون فرمانداری ها،دستگاه های اداری،قضایی،امنیتی و…به روشنی در می یابیم که بخشی از نیازهای ادارات و ارگان های ذیربط از طریق جذب سرباز تامین می شود.

از سوی دیگر باید در نظر داشت که کشور ایران در موقعیت خاص منطقه ای و جغرافیایی قرار گرفته و همواره با تهدیدات خارجی بسیاری مواجه بوده و در صورت عدم برنامه ریزی اصولی این موضوع می تواند مسبب بروز نارسایی هایی در حوزه دفاعی کشور شود.

*لزوم بستر سازی برای مهارت آموزی و توانمند سازی سربازان

از سوی دیگر به عقیده کامران صداقت استادیار جهاد دانشگاهی،برای مهارت آموزی سازنده و اصولی سربازان باید بستر و زیرساخت لازم فراهم شود و برخی کمبودهای فعلی همچون سرانه پادگان ها در کشور مرتفع شود.

وی در گفتگویی با رسانه ها می افزاید:برای شناسایی نیازهای بازار کار نیز باید تحقیقات لازم احصا شود تا بر مبنای آن مهارت آموزی لازم آموزش داده شود.

*توانمند سازی سربازان مستلزم بازنگری در قوانین است

سردار موسی کمالی جانشین اداره سرمایه های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح،چندی پیش در گفتگو با رسانه ها گفت: قانونگذار، نیروهای مسلح را مکلف کرده بخش عمده ای از نیاز خود به نیروی انسانی را از طریق جذب جوانان (خدمت نظام وظیفه عمومی)تامین کند و موضوع مهارت آموزی سربازان با عنایت به قوانین مصوب شده از ادوار گذشته،مستلزم بازنگری هایی در قانون مربوطه است.

وی در خصوص گلایه های برخی جوانان به عدم استفاده از آنان در بخش ها و یگان هایی که متناسب با رشته تخصصی آن‌ها نیست نیز بیان کرد:بصورت کلی جوانانی که وارد فضای خدمت مقدس سربازی می شوند در مجموع دانش آموخته ۷۰۰ رشته تخصصی هستند و این در شرایطی است که دسته بندی تخصص ها و رسته ها در نیروهای مسلح به ۳۰ رشته محدود می شود.

در هر صورت نباید از نظر دور داشت که برای ایجاد انگیزه و رغبت هر چه بیشتر برای گذرندان دوران سربازی از سوی جوانان،باید محیط و فضایی فراهم شود که علاوه بر کسب آموزش و تجربیات جدید و اعمال سختگیری های خاص نظامی گری،در حوزه مهارت آموزی و توانمند سازی جوانان نیز بصورت فعالانه تری اقدامات لازم عملیاتی شود تا علاوه بر استقبال افزون تر مشمولان نظام وظیفه،در ابعاد کاربردی و توانمند سازی و اشتغالزایی نیز گام هایی سازنده برداشته شود،گام هایی که نباید تنها از حوزه نظام وظیفه انتظار داشت و همدلی و همگرایی دیگر دستگاه ها و نهادهای ذیربط را نیز می طلبد تا در سایه این همگرایی به نقطه نظری واحد،مشترک و سازنده و البته قابل حصول دست یافت.

انتهای خبر/

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.