شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41377 تعداد نوشته های امروز : 12 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • رهاسازی افزون بر یک میلیون و 800 هزار بچه ماهیان خاویاری در گیلان
    04 مرداد 1396 - 15:55
    شناسه : 70850
    0

    رئیس مرکز بازسازی و ذخایر ماهیان خاویاری شهید بهشتی رشت از تکثیر و رهاسازی افزون بر یک میلیون و 800 هزار بچه ماهیان خاویاری در سپیدرود خبر داد . صمد درویشی روز چهارشنبه در مصاحبه اختصاصی با ایرنا اظهار داشت : بچه ماهیان رهاسازی شده از انواع تاس ماهی ایرانی ( قره برون ) ، […]

    پ
    پ

    رئیس مرکز بازسازی و ذخایر ماهیان خاویاری شهید بهشتی رشت از تکثیر و رهاسازی افزون بر یک میلیون و 800 هزار بچه ماهیان خاویاری در سپیدرود خبر داد .

    صمد درویشی روز چهارشنبه در مصاحبه اختصاصی با ایرنا اظهار داشت : بچه ماهیان رهاسازی شده از انواع تاس ماهی ایرانی ( قره برون ) ، ازون برون و گونه نادر و کمیاب شیپ بودند .
    وی یاداور شد: امسال بعنوان سال پایه برنامه ششم توسعه بر مبنای هدف گذاری ها و برنامه های انجام شده از سوی سازمان شیلات ایران و اداره کل شیلات گیلان مقرر بود یک میلیون و 500 هزار بچه ماهی با هدف حفظ ذخایر ژنی و استمرار روند صید این گونه ها از سوی این مرکز تکثیر و در رودخانه های منتهی به خزر از جمله رودخانه سپید رود در گیلان رهاسازی شود .
    درویشی تصریح کرد: باوجود کاهش 20 درصدی مولدین ماده صید شده از نواحی صیدگاهی ، این مرکز موفق به تولید بیش از یک میلیون و 800 هزار بچه ماهی شد که سهم تاس ماهی ایرانی بیش از 70 درصد بود.
    به گفته وی این تعداد ماهیان تولید شده در روخانه سپید رود با عنوان یکی از زیستگاه های اصلی و محل مهاجرت ماهیان مذکور رهاسازی شد .
    رئیس مرکز بازسازی و ذخایر ماهیان خاویاری شهید بهشتی رشت افزود: این تعداد ماهی تولید و رهاسازی شده در مقام مقایسه نسبت به میزان پیش بینی شده در برنامه از رشد 20 درصدی برخوردار است .
    وی با اشاره به این که قریب به اتفاق گونه های موجود در خزر رودکوچ محسوب می شوند افزود: به طور قطع حفظ امنیت نسبی برای مهاجرت مولدین در فصل زاداوری و تکثیر در گیلان (ماههای پایانی سال و ابتدای فصل بهار ) به رودخانه ها از جمله سپید رود و فراهم اوردن امکان ماندگاری موقت در فصل رهاسازی بچه ماهیان (خرداد تا مرداد) می تواند در میزان برگشت این ذخایر و به ثمر رساندن میزان سرمایه گذاری دولت در حوزه بازسازی این گونه ها بعنوان ثروت ملی بسیار اثرگذارباشد .
    درویشی تاکید کرد : همکاری و کمک جوامع ساحل نشین و صیادان برای پیشگیری از هرگونه صید غیرمجاز، آلودگی رودخانه ها ، برداشت شن و ماسه به جهت فراهم شدن ارتقای راندمان عملکردی شیلات در زمینه بازسازی گونه ها از جمله انواع گونه های ماهیان خاویاری بسیار موثر است .
    وی اظهار کرد : برای بازسازی ذخایر از گونه های مولد ماهیان وحشی لزوما مولدین از دریای خزر گرفته می شود .
    ماهیان خاویاری یا استروژن از خانواده تاس ماهیان، از جمله گونه های آبزی کم نظیری هستند که از قدمتی چند صد میلیون ساله مربوط به عصر ژوراسیک برخوردارند. ماهیان خاویاری را فسیل های زنده جهان می نامند که همراه با تکاملی فیلوژنی تا به امروز مانده اند.
    این ماهیان به 27 گونه و زیرگونه در جهان تقسیم می شوند ، ارزش ماهیان خاویاری نه به جهت استفاده از گوشت آنان که به واسطه تخم آنان است که به خاویار یا مروارید سیاه مشهور است، خاویار انواع گوناگونی دارد همچون خاویار طلایی و سرخ و سیاه که البته در این میان خاویار سیاه از ارزشی قابل توجه برخوردار است.
    دریای خزر به تنهایی 93 درصد از ذخیره خاویار و ماهیان خاویاری جهان را در خود جای داده است.
    همچنین شش گونه از ماهیان خاویاری ممتاز جهان فیل ماهی ، قره برون یا ماهی خاویاری ایران ، ماهی خاویاری گلد (چالباش) یا روس ، ماهی شیپ و ازون برون در خزر زندگی می کنند .
    مرکز بازسازی ذخایر شهید بهشتی از قدیمی ترین مراکز بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری در حوزه شمال کشور بوده که عملیات مربوط به تکثیر و بازپروری گونه های بومی حوزه خزر را از اواخر دهه چهل در گیلان اغاز نموده است .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.