جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41360 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • دولت دوازدهم؛ اصلاح طلب یا اصول‌گرا؟
    08 مرداد 1396 - 14:20
    شناسه : 72013
    0

    بامردم | مصطفی داننده:  این روز‌ها برخی از اصلاح‌‍طلبان به این دلیل که در انتخابات ریاست جمهوری از روحانی حمایت کردند. انتظار دارند رییس جمهور در کابینه خود از اصلاح طلبان استفاده کند. آن‌ها می‌گویند روحانی نباید از جریان مقابل فردی را به عنوان وزیر معرفی کند. استدلال آن‌ها هم این است که جریان راست […]

    پ
    پ

    - دولت دوازدهم؛ اصلاح طلب یا اصول‌گرا؟ -

    بامردم | مصطفی داننده:  این روز‌ها برخی از اصلاح‌‍طلبان به این دلیل که در انتخابات ریاست جمهوری از روحانی حمایت کردند. انتظار دارند رییس جمهور در کابینه خود از اصلاح طلبان استفاده کند.

    آن‌ها می‌گویند روحانی نباید از جریان مقابل فردی را به عنوان وزیر معرفی کند. استدلال آن‌ها هم این است که جریان راست تمام تلاش خود را انجام داد تا روحانی رییس جمهور نشود. حالا نمی‌شود آن تلاش‌ها را دید و بعد سهمی هم از کابینه به آن جریان داد.

    بله، اصلاح طلبان برای پیروزی روحانی تلاش کردند اما آیا روحانی هم باید تمام کابینه خود را در اختیار آن‌ها قرار دهد؟ پاسخ به این سوال بر می‌گردد به اهداف حسن روحانی. روحانی باید کابینه خود را به گونه‌ای بچیند که بتواند برنامه‌های خود را پیش ببرد.

    مردم به روحانی رای دادند که او سیاست‌های خود در زمینه اقتصادی و سیاست خارجی به ویژه در زمینه برجام پیش ببرد. حالا اگر این سیاست‌ها از طریق نیروهای اصلاح‌طلب پیش رفت چه بهتر و اگر نیروی اصلاح طلبی نبود بهتر است کار به دست یک اصول‌گرا سپرده شود.

    وقتی یک اصول‌گرا آنهم اصول‌گرایی که مانند روحانی و اصلاح طلبان فکر می‌کند بتواند برنامه‌های روحانی و خواسته‌های مردم را پیش ببرد چرا نباید از او استفاده کرد. در بعضی مواقع اصول‌گرایان توان چانه زنی بیشتری نسبت به اصلاح طلبان دارند.

    نباید کاری کارد که چتر اصلاح‌طلبی که این روز‌ها گستردگی فراوانی دارد و بسیاری از افراد را زیر خود دارد، محدود شود.

    فراموش نکنیم حسن روحانی نیز خود زمانی یک اصول‌گرا بود. رفتار غلط جناح راست و آغوش باز اصلاح طلبان باعث شد تا امروز او رییس جمهور مطلوب بخش اعظمی از مردم باشد. نباید با رفتار جناحی کاری کرد کسانی که به جریان اصلاحات و اعتدال نزدیک شده‌اند، بازهم به دامن جریان محافظه کار برگردند.

    خاتمی در دور اول ریاست جمهوری خود در سال ۷۶ از ۷ وزیر غیر اصلاح طلب استفاده کرد. درست است که رییس دولت اصلاحات مجبور بود برای رای اعتماد از مجلس اکثرا راست‌گرای پنجم وزرایی را معرفی کند که از آن پارلمان رای اعتماد بگیرند اما او می‌توانست نیروهای اصلاح طلب معرفی کند تا بالاخره یکی از آن‌ها از مجلس پنجم رای اعتماد بگیرد. خاتمی چون هدفی بزرگ داشت و این افراد می‌توانستند در آن مسیر حرکت کنند از برخی چهره‌های جریان راست در دولت خود استفاده کرد.

    در دولت دوم نیز در حالی که مجلس ششم در اختیار جریان اصلاحات بود، رییس جمهور وقت از چهره‌هایی استفاده کرد که در فضای سیاسی کشور مشهور به اصلاح طلبی نبودند.

    روحانی باید افرادی را انتخاب کند که همگام با او پیش بروند. اصلاح طلب و اصول‌گرا بودن آن‌ها در مرحله بعدی قرار دارد. مردم به روحانی اعتماد کردند و باید او با انتخاب کابینه‌ای عمل‌گرا به این اعتماد پاسخ مثبت بدهد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.