جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41363 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • کارگاه آموزشی شیوه‌های استفاده از متون کهن در قصه‌گویی
    02 شهریور 1396 - 15:07
    شناسه : 79710
    0

    کارگاه آموزشی «شیوه‌های بهره‌گیری از متون کهن درقصه‌گویی»، صبح امروز در مرکز فرهنگی هنری شماره 3 رشت برگزار‌شد. به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان گیلان، این کارگاه آموزشی با حضور یزدان سلحشور مهر، نویسنده و مولف هفت کتاب درحوزه‌های پژوهش و آثار خلاقانه برنامه‌ریزی و به مرحله اجرا گذاشته […]

    پ
    پ

    کارگاه آموزشی «شیوه‌های بهره‌گیری از متون کهن درقصه‌گویی»، صبح امروز در مرکز فرهنگی هنری شماره 3 رشت برگزار‌شد.

    به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان گیلان، این کارگاه آموزشی با حضور یزدان سلحشور مهر، نویسنده و مولف هفت کتاب درحوزه‌های پژوهش و آثار خلاقانه برنامه‌ریزی و به مرحله اجرا گذاشته شد.
    طی برگزاری این کارگاه آموزشی که همراهی 60 نفر از کارشناسان، مربیان فرهنگی و ادبی مراکز استان را درپی داشت، میهمان برنامه به نقش و جایگاه متون کهن در قصه‌گویی پرداخت و تسلط برخوانش و درک این متون را مهم و ضروری توصیف‌کرد.
    ضرورت آگاهی مربیان نسبت به ژانر کودک و نوجوان، شناخت نسبی از هنر‌های نمایشی و هم‌چنین آشنایی با داستان‌های به روز فارسی، از دیگر موضوعاتی بود که یزدان سلحشور در اجرای قصه‌گویی با بهره‌گیری از متون کهن برآن تاکید داشت.
    وی که سابقه عضویت در مرکز فرهنگی هنری رشت را درکارنامه دارد در ادامه پیشینه قصه‌گویی در کانون را یادآور شد و با بیان این‌که بهره‌گیری از این ابزار آموزشی و استفاده از قدرت نقالی می تواند درانتقال آموزه‌ها به کودکان و نوجوانان تاثیر‌گذار باشد، گفت: آن‌چه امروزه مهم و ضروری به نظر می رسد دوری از انتقال پیام مستقیم و ورود به «تولید اندیشه» در مراکز فرهنگی هنری است.
    لزوم بهره گیری از شگردهای خلق فضا در داستان‌های امروزی و‌هم چنین ضرورت فشرده‌سازی در متون کهن و داستان‌های مدرن از دیگر مباحث این کارگاه بود و سلحشور مهر در این میان با اشاره به تفاوت‌های زبان و ادبیات اظهارکرد: خلق و بیان اندیشه در ادبیات رخ می دهد که پایه و مایه قصه‌گویی است، از این رو قصه به عنوان ابزاری مفید و لذت آفرین باید مد نظر همگان، به ویژه مربیان کانون قرارگیرد.
    در ادامه این برنامه که در قالب کارگاه برنامه‌ریزی و اجرا شد، شرکت‌کنندگان به خلق اثر در زمان مشخص پرداختند و افزون بر هم‌افزایی در قالب پرسش و پاسخ، به بازآفرینی متون کهن درچارچوب داستان مدرن اقدام‌کردند.
    اجرای قصه‌گویی مربیان با استفاده از متون کهن فارسی از دیگر برنامه‌های این نشست بود که با ارایه‌ی دیدگاه‌های میهمان برنامه و حاضران در ارتباط با این قصه‌ها همراه‌شد.
    اسفندیار ضیائی، سرپرست کانون گیلان نیز در این کارگاه آموزشی ضمن قدردانی از تلاش‌های همکاران در برگزاری این کارگاه آموزشی، به پیشینه کانون، به ویژه کانون استان گیلان در زمینه قصه‌گویی پرداخت و استمرار و کیفیت‌بخشی به این فعالیت را از اولویت‌ها خواند.
    وی در ادامه سخنان خود پیوند فعالیت‌های کانون با کتاب را فرصتی ارزش‌مند دانست و با بیان این کتاب به قصه و قصه به کتاب وابسته است، تصریح کرد: قصه نیز بردوپایه خیال‌پردازی و واقع‌گرایی استوار است و چنان‌چه این دو مقوله که پایه و مایه قصه است را با هم پیوند بزنیم، گامی موثر در مسیر توفیق و موفقیت برداشته ایم .
    او درعین حال رویکرد آموزش و پرورش در بهره‌گیری از شیوه‌های هدف‌مند و خلاقانه کانونی را خاطرنشان کرد و با ابراز خرسندی از نگاه ویژه مسوولان به روش‌های آموزش غیر مستقیم کانون گفت: قصه‌گویی یکی از مهم‌ترین ابزار‌ها در این زمینه است و امیدوارم با تعامل افزون‌تر کانون و آموزش و پرورش بستری مناسب برای بهره‌گیری از قصه در انتقال آموزه‌ها و زمینه‌ای برای توجه افزون‌تر به متون کهن فارسی فراهم‌شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.