شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41377 تعداد نوشته های امروز : 12 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • برگزاری مراسم سنتی آتش زدن خیمه‌ها در آستانه‌اشرفیه + تصاویر
    09 مهر 1396 - 20:27
    شناسه : 92997
    0

    همزمان با فرارسیدن روز عاشورا و سالروز واقعه جانگداز کربلا، مراسم سنتی آتش زدن خیمه های اباعبدالله الحسین (ع) و کاروان همراه آن امام همام، در شهر مذهبی آستانه اشرفیه واقع در شرق استان گیلان برگزار شد. این آئین مذهبی عصر امروز (یکشنبه) با حضور استاندار گیلان، جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی و با […]

    پ
    پ

    گیلان در آستانه اشرفیه 37 - برگزاری مراسم سنتی آتش زدن خیمه‌ها در آستانه‌اشرفیه + تصاویر - آتش زدن

    همزمان با فرارسیدن روز عاشورا و سالروز واقعه جانگداز کربلا، مراسم سنتی آتش زدن خیمه های اباعبدالله الحسین (ع) و کاروان همراه آن امام همام، در شهر مذهبی آستانه اشرفیه واقع در شرق استان گیلان برگزار شد.

    این آئین مذهبی عصر امروز (یکشنبه) با حضور استاندار گیلان، جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی و با شرکت پرشور و گسترده عزاداران و سوگواران حسینی در محل حرم مطهر سید جلال الدین اشرف (ع) آستانه اشرفیه برگزار شد.
    در این آئین شبیه سازی شده ( تلفیقی از نمایش تعزیه ) که بعد از برپایی نماز ظهر عاشورا برگزار شد؛ وقایع ظهر عاشورا و گوشه هایی از مصیبت ها و رنج های اهل بیت (ع) پس از شهادت حضرت امام حسین (ع) به نمایش درآمد.
    در این نمایش آیینی که بیش از 500 نفر از عوامل در برگزاری آن شرکت داشتند؛ خیام شبیه سازی شده حضرت امام حسین (ع) و یارانش در میان حزن و اندوه و عزاداری مردم سوگوار به طرف صحن مطهر سید جلال الدین اشرف (ع) به حرکت در آمد.
    گروهی از عوامل شرکت کننده در این آیین سنتی نیز هنگام حرکت این خیمه ها در حالی که شبه لباس های اشقیا و یزیدیان را بر تن دارند، با در دست داشتن گرزهای آهنی ، طفلان شبیه سازی شده و خیمه های اهل بیت (ع) را همراهی می کنند.
    همچنین در این آئین ، گروه سرخ پوشی که یزیدیان را تشکیل می دهند، با در دست داشتن مشعل های آتش و نواختن شیپور و طبل جنگ در میان عزاداران حسینی به حرکت در آمده و شقاوت سپاه کفر را در واقعه عاشورا به معرض نمایش گذاشتند.
    در پایان این مراسم مذهبی نیز که با نوحه خوانی و مرثیه سرایی همراه بود؛ لشگر یزیدیان خیمه های شبیه سازی شده اهل بیت (ع) را به دستور شمر به آتش کشیدند. پس از آتش زدن خیمه های اهل بیت (ع) ، گوشه هایی از حمله اشقیا و یزیدیان به فرزندان سالار شهیدان امام حسین (ع) و کاروان عاشورا بصورت نمادین شبیه سازی و به نمایش درآمد.
    سوگواران حسینی و دوستداران اهل بیت (ع) نیز در پایان این آئین مذهبی در حالی که نوای وای حسین (ع) کشته شد را طنین انداز کرده بودند ، با حلقه زدن به دور خیمه های در حال سوختن در غم شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایشان به سینه زنی و عزاداری پرداختند .
    آئین مذهبی آتش زدن خیمه های حسینی همه ساله در میان حضور پرشور و گسترده مردم متدین و دوستدار اهل بیت (ع) از سوی هیات مذهبی خیام حسینی آستانه اشرفیه در حرم سید جلال الدین اشرف (ع) برگزار می شود.
    این آئین سنتی به عنوان یکی از بزرگترین آئین های مذهبی – نمایشی کشور، حدود یک قرن قدمت دارد.
    شهر مذهبی آستانه اشرفیه در 35 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.

    گیلان در آستانه اشرفیه 25 - برگزاری مراسم سنتی آتش زدن خیمه‌ها در آستانه‌اشرفیه + تصاویر - آتش زدن گیلان در آستانه اشرفیه 38 - برگزاری مراسم سنتی آتش زدن خیمه‌ها در آستانه‌اشرفیه + تصاویر - آتش زدن گیلان در آستانه اشرفیه 37 - برگزاری مراسم سنتی آتش زدن خیمه‌ها در آستانه‌اشرفیه + تصاویر - آتش زدن گیلان در آستانه اشرفیه 36 - برگزاری مراسم سنتی آتش زدن خیمه‌ها در آستانه‌اشرفیه + تصاویر - آتش زدن گیلان در آستانه اشرفیه 35 - برگزاری مراسم سنتی آتش زدن خیمه‌ها در آستانه‌اشرفیه + تصاویر - آتش زدن گیلان در آستانه اشرفیه 34 - برگزاری مراسم سنتی آتش زدن خیمه‌ها در آستانه‌اشرفیه + تصاویر - آتش زدن گیلان در آستانه اشرفیه 33 - برگزاری مراسم سنتی آتش زدن خیمه‌ها در آستانه‌اشرفیه + تصاویر - آتش زدن گیلان در آستانه اشرفیه 32 - برگزاری مراسم سنتی آتش زدن خیمه‌ها در آستانه‌اشرفیه + تصاویر - آتش زدن گیلان در آستانه اشرفیه 31 - برگزاری مراسم سنتی آتش زدن خیمه‌ها در آستانه‌اشرفیه + تصاویر - آتش زدن گیلان در آستانه اشرفیه 30 - برگزاری مراسم سنتی آتش زدن خیمه‌ها در آستانه‌اشرفیه + تصاویر - آتش زدن گیلان در آستانه اشرفیه 29 - برگزاری مراسم سنتی آتش زدن خیمه‌ها در آستانه‌اشرفیه + تصاویر - آتش زدن گیلان در آستانه اشرفیه 28 - برگزاری مراسم سنتی آتش زدن خیمه‌ها در آستانه‌اشرفیه + تصاویر - آتش زدن گیلان در آستانه اشرفیه 27 - برگزاری مراسم سنتی آتش زدن خیمه‌ها در آستانه‌اشرفیه + تصاویر - آتش زدن گیلان در آستانه اشرفیه 26 - برگزاری مراسم سنتی آتش زدن خیمه‌ها در آستانه‌اشرفیه + تصاویر - آتش زدن

    ایرنا

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.