×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

مهدی رجایی شهردار لنگرود 1 - شهر خوب ساختنی است نه یافتنی - با مردم

دوم شهریور سال جاری بود که تمامی اعضای شورای هفت نفره شهر لنگرود، در یک همفکری بی نظیر، با هفت رای سید مهدی رجایی لنگرودی را بعنوان شهردار جدید لنگرود انتخاب کردند.

بیست و نهمین شهردار لنگرود نه تنها کارشناس ارشدعمران است بلکه چند سالی نیز در شهرداری مشغول به خدمت بود. البته این مهندس جوان که پیش از این مشاور فرماندار شهرستان لنگرود بود، در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم و دوازدهم به عنوان رییس ستاد انتخاباتی دکتر روحانی فعالیت می کرد و اگر نبود رویکرد جوان پسندانه دولت تدبیر و امید، شاید پتانسیل این جوان نیز به مانند بسیاری از همقطارانش در دولت های گذشته، هرز می رفت. ناگفته نماند شهردار جوان لنگرود، برادر شهید مهندس سید محمد رجایی لنگرودی، تنها شهید فناوری اطلاعات استان گیلان نیز می باشد.

سید مهدی رجایی برای در اختیار گرفتن سکان هدایت شهرداری لنگرود یک ماهی را منتظر ماند تا در نهایت حکمش امضا شد و در تاریخ سوم مهر ماه مراسم معارفه اش برگزار شد تا فرمان شهری را به دست بگیرد که با ۷۵ هزار نفر جمعیت بعد از رشت مرکز استان، جزو سه شهر بزرگ و پر جمعیت استان گیلان محسوب می شود. لنگرود حتی بواسطه قدمت نیز از شهرهای کهن به شمار می رود و بیش از ۹۵ سال است که این شهر صاحب بلدیه و شهرداری است.

نقل است که می گویند؛ شهر لنگرود دریایش را به چمخاله بخشیده و کوهش را به کومله و خود در بستری گسترده آرمیده و همین موضوع کار هر شهرداری را برای نمایاندن شهرش به گردشگران و مردم، سخت می کند. البته شهردار موفق تنها به پول وابسته نیست و مردم این انتظار را از مدیریت شهری دارند که اگر بحرانی پیش آید بتواند با آرامش و مدیریت خوب شهری این بحران را حل نماید و این مهم را شهردار لنگرود به خوبی می داند. چراکه در مراسم معارفه خود گفت: کارها به همت و همدلی نیاز دارد و باید روح خسته لنگرود را دگرگون کرد، البته دگرگونی روح خسته شهر فقط کارهای چند صدمیلیونی، تیر چند ده‌ میلیونی و سنگ‌فرش کردن فضای سبز نیست؛ بلکه با رنگ آمیزی و نظافت شهری و آشنایی مردم با حقوق شهروندی خود نیز می‌توان روح شهر را تغییر داد. وی حتی پرداخت حقوق و مزایا کارکنان را از اولویت‌های اصلی خود دانست و گفت: سعی می‌کنم تا حقوق کارکنان پرداخت نشد کار دیگری انجام ندهم.

اما رجایی هنوز بر کرسی شهرداری جلوس نکرده بود که اولین بحران را تجربه کرد؛ بارندگی های پیاپی اواخر تابستان باعث شد لنگرود را آب ببرد، تا جاییکه پای استاندار گیلان را هم به این شهر باز کرد، رجایی که آمد وقتی خبر موج دوم بارش ها منتشر شد، با تشکیل ستاد بحران در شهرداری، ابتدا نقاطی که هنگام باران دچار آبگرفتگی می شدند را شناسایی کرده و با قرار دادن نیروی انسانی تلاش کرد بحران را قبل از بوجود آمدن، مهار کند و با دیگر اقداماتی که انجام داد باعث شد احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل ها بر اثر بارش را به صفر کاهش دهد تا گامی بزرگی در اولین اقدام مدیریتی خود بردارد.

وی حتی بعدتر باتوجه به اینکه این شهر شمالی را گریزی از بارندگی های فراوان و سیل آسا نیست اقدام به لایروبی فاضلاب های سنتی این شهر کرد که بیش از ۵۰ سال قدمت داشتند، به گونه ای که این حجم وسیع لایروبی تاکنون در شهر اتفاق نیفتاده بود. البته شهرداری این کار را به طور مشترک با شرکت اب و فاضلاب شهرستان انجام داد.

بعد از سپری کردن بحران اول در ماه اول، اینبار نوبت به بحران دوم در ماه دوم رسید، بوی زباله در پارک فجر یکی از مشکلاتی بود که داد مردم لنگرود را درآورده بود؛ بوی بد ناشی از تخلیه زباله‌های شهری در تالاب کیاکلایه و پشت آتش‌نشانی که از گذشته در این مکان‌ تخلیه می شدند، به معضلی بزرگ تبدیل‌ شده بود، اما آقای شهردار طی ۱۰ روز، ۹ دستگاه کامیون را در تالاب کیاکلایه مامور جمع‌آوری بیش از هفت هزار تن زباله‌های دپو شده قرار داد، تا آنها را به آلمان لنگه منتقل کند و این منبع آلودگی را هرچه سریعتر از مرکز شهر دور نماید. اکنون ساکنین مسکن مهر و مناطق اطراف، تصویر بهتری نسبت به گذشته می بینند و دعایش را به جان برادر شهید شهردار می کنند.

البته نگاه شهردار جوان به معضل زباله به همین جا ختم نشد، بلکه وی در تلاش است میزان خروجی زباله ها از منازل را کم کند و به همین منظور طی توافق نامه ای با آموزش و پرورش، در تلاش است به دانش آموزان آموزش دهد تا زباله های خود را در خانه مدیریت کنند و با فرهنگ سازی، تفکیک زباله را از مبدا انجام دهند و همینطور با قرار دادن چهار کیوسک تفکیک زباله خشک از تر در سطح شهر گام موثری در این زمینه برداشت؛ اما قدم اصلی و بزرگ تر در این زمینه را با راه اندازی کارخانه کمپوست می توان برداشت که رجایی از عهده این مهم نیز برآمد و توانست سرمایه گذار را پای میز مذاکره بیاورد و قرارداد نیز جهت احداث کارخانه کمپوست در شهرستان لنگرود منعقد گردد.

وی در این خصوص اظهار داشت: بعد از سالها توانسیم با کمک فرماندار محترم شهرستان لنگرود و با محوریت شورا و شهرداری لنگرود و به همت و تلاش نماینده محترم شهرستان لنگرود مقدمات ساخت کارخانه کمپوست به ظرفیت ۲۵۰ تن زباله در روز را فراهم کنیم. برای این مهم زمینی به رایگان در اختیار سرمایه گذار قرار داده شد و بناست با سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد تومان، کارخانه تا دهه فجر سال ۹۷ آماده بهره برداری گردد. این اتفاق ارزشمند هم در مسیر اشتغال زایی و هم در مسیر حل مشکلات زیست محیطی یک حرکت بزرگ است که موجب رضایتمندی مردم را در پی خواهد داشت.

اما اگر بخواهیم به سایر اقدامات شهردار لنگرود اشاره کنیم، باید به آسفالت ۱۱۰ هزار متر مربع از معابر و محلات در همین شش ماه حضور، اشاره کرد که برخی از آنان مثل کاسه‌گر محله و انزلی محله به اذعان خود اهالی، در سی سال گذشته آسفالت نشده بودند و یا دیواره چینی رودخانه اصلی شهر به طول هزار متر که ظرف سه ماه (آنهم در فصول پاییز و زمستان) انجام شد. همچنین لنگرود در بحث روشنایی معابر ضعف عمده ای داشت که به همت شهردار جوان در حال برطرف شدن است. واحد فضای سبز شهرداری تا پیش از این فقط کار نگهداری را برعهده داشت ولی امروز حدود سه کیلومتر فضای سبز در حاشیه خیابان ها و محلات ایجاد کرده است. شهردار لنگرود وقتی فهمید مردم از پالت گذاری های وسط خیابان اصلی شهر ناراضی اند، در اقدامی هوشمندانه دستور جمع آوری آنان را داد تا عبور و مرور مردم به سهولت صورت پذیرد. شهردار لنگرود همچنین در طرح جدید باغ ملی، فضای ورزشی و تفریحی، فضایی برای سالمندان و کودکان و ساماندهی تاکسی در اطراف آن در نظر گرفت تا فضای مناسب‌تری برای خانواده‌های لنگرودی مهیا گردد و نظیر چنین اتفاقی در پارک آزادی و فجر نیز رخ داد. اما شهردار جوان فقط با بحران ابگرفتگی دست و پنجه نرم نمی کند بلکه زلزله و برف نیز برای این منطقه همیشه متصور است، برای همین وی ابتدا به مناسبت روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش بلایای طبیعی، اقدام به برگزاری نخستین همایش زلزله با همکاری اعضای جمعیت هلال‌احمر، آموزش‌ و پرورش و بهزیستی کرد و سپس برای مقابله با برف، ستاد بحران شهرداری لنگرود نیز پنج اکیپ ثابت و سیار در نقاط مختلف شهر مستقر کرد تا به مردم خدمت‌رسانی کنند.

کارهای کرده و نکرده زیادی را می توان حول محور سید مهدی رجایی شهردار لنگرود نوشت، اما مهم این است شهردار جوان به جای ذوب در سیستم اداری ضعیف و بوروکراسی نامربوط آن، که باعث ابطر ماندن امورات می شود از توان مدیریتی خود بهره گرفت و نه تنها اقدامات جدیدی را کلید زد بلکه امورات روی زمین مانده زیادی را در حرکت انداخت.

در پایان بخشی از دل نوشته شهردار جوان را مطالعه نمایید:

شهر خوب ساختنی است نه یافتنی، من و شما چه سهمی در ساختن شهری خوب، قابل زیستن، سالم وآرام داریم؟! شهر لنگرود عزت ، احترام و مهر شهروند را در دل دارد عاری از خشونت لفظی، فیزیکی و اداری است. در شهر لنگرود آرزوهای ما حق جایگاه شهروندی را پاس داشته و هوا، محیط زیست پاک، شهروند مسئول، فرهنگ ترافیکی، مبلمان شهری، هویت معماریِ ایرانی اسلامی، اقلیمی خاص برای آسایش، ورزش، شادی، رفاه و توجه به حقوق معلولان، نابینایان و ضعفا را از نظر دور نداشته بنابراین همه چیز حساب شده و فکورانه است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.