حوالی ساعت ۱۰ صبح روز جمعه ۱ تیر ۱۳۹۷ طی تماس شهروندی با سامانه ۱۲۵ سازمان آتش نشانی لاهیجان و اعلام یک مورد آتش سوزی کارخانه چایسازی در این شهر ، ستاد فرماندهی آتش نشانی سریعاً آتش نشانان دو ایستگاه را به آدرس گزارش شده اعزام کرد. اما نیروهای عملیاتی پس از حضور در محل اعلام شده و بررسی کامل این کارخانه و مناطق اطراف آن هیچگونه حریق و یا حادثهای مشاهده نکردند. حتی توقف ناگهانی چندین دستگاه خودروی آتش نشانی در این کارخانه باعث تعجب پرسنل آن و افرادی که در محل حضور داشتند شد!
آمارها از ثبت روزانه بیش از ۳۰ تماس با سامانه ۱۲۵ سازمان آتش نشانی لاهیجان خبر می دهد که بالغ بر ۵۰ درصد این تماسها مربوط به مزاحمتهای تلفنی است.
حال تصور کنید اگر همزمان با این مزاحمتهای تلفنی و کشاندن آتش نشانان به محل ، در نقطه دیگری از شهر واقعا حادثه ای رخ دهد و شهروندان به کمک نیروهای امدادی نیاز داشته باشند، آیا این موضوع باعث کاهش سرعت امداد رسانی به حادثه دیدگان واقعی نمی شود؟
به یاد داشته باشیم مزاحمت برای شماره ۱۲۵ آتش نشانی برابر است با «سوزاندن یک زندگی» زیرا وقتی برخی مأموریتها توأم با مزاحمت تلفنی میشود احتمال اینکه جان شهروندان در حوادث واقعی به خطر بیفتد جدی است.
ثبت دیدگاه