×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر

میرسنبل - نخستین موسسه مد گیلان افتتاح خواهد شد/ حمایت از چنین موسساتی به حفظ فرهنگ پوشش گیلانی و اشتغال زایی کمک خواهد کرد - گیلان

در طول سالیان گذشته شاهد تلاش هایی در حوزه طراحی لباس در گیلان بودیم اما مد مقوله جدیدی بود که اخیرا توسط یکی از چهره های فعال حوزه مد و لباس مطرح شد.

خبر راه اندازی اولین موسسه مجوزدار مد گیلان طی روزهای آینده سبب شد تا به گفتگو با نادیا میرسنبل بنشینیم و کمی بیشتر با این موسسه و فعالیت های آن آشنا شویم.

گوشه هایی از این گفتگو را در ادامه مشاهده می کنید:

*خانم میرسنبل در ابتدا کمی خودتان را برای مخاطبان بیشتر معرفی کنید:

نادیا میرسنبل هستم. حدود ۷ سال در رشته طراحی مد و لباس فعالیت داشتم و ابتدا در تهران فعالیتم را آغاز کردم. عضو انجمن طراحان لباس و پارچه ایران هستم. اولین کار اجرایی من در استان گیلان خرداد ماه امسال بود و اولین ایونت (رویداد) تخصصی طراحی و مد در استان گیلان که زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بود را در شهر رشت برگزار کردم و در حال حاضر هم موسس اولین موسسه مد استان گیلان هستم.

*چه شد که رشت را انتخاب کردید و مهم ترین هدفتان از راه اندازی این موسسه چه بود؟

بعد از ایونت خرداد ماه رشت برای مجوز ایونت تهران اقدام کردم که در جلسه ای که با آقای حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس داشتم متوجه شدم که بیش از ۳۰۰ موسسه مد در سراسر ایران فعالیت دارند که متاسفانه گیلان سهمی از این موسسات نداشت. از همان جا بود که داستان راه اندازی موسسه مد طراحان در گیلان آغاز شد و در نهایت در آخرین روز پاییز این موسسه به طور رسمی افتتاح خواهد شد.

جای اینگونه موسسات با آن فرهنگ غنی پوشش بومی استان گیلان خالی بود. زمان آن رسیده که برای ترویج فرهنگ پوشش بومی استانمان که تا به امروز مورد کم لطفی من نوعی به عنوان طراح لباس قرار گرفته کاری کنیم. زمان آن رسیده که با استفاده از المانها و نمادهای پوشش بومی استانمان ترندها را به وجود بیاوریم و خودمان صاحب مد باشیم.

اطمینان دارم با ادامه حمایتی که مسئولین تا اینجای کار داشتند می توانیم نام استان گیلان را در حوزه مد و طراحی همانند خوراک جهانی کنیم و اصلی ترین هدف موسسه ما هم همین خواهد بود.

photo 2018 12 02 01 06 34 - نخستین موسسه مد گیلان افتتاح خواهد شد/ حمایت از چنین موسساتی به حفظ فرهنگ پوشش گیلانی و اشتغال زایی کمک خواهد کرد - گیلان

*عمده فعالیت موسسه شما در چه زمینه ای است؟

عمده فعالیت موسسه طراحان آموزش طراحی لباس و مد به صورت ورکشاپ (کارگاه آموزشی) خواهد بود؛ از کلاس های بیسیک طراحی لباس مثل طراحی آناتومی، رنگ شناسی گرفته تا کلاس های تخصصی تر مثل آموزش طراحی لباس با استفاده از نرم افزارهای روز دنیا مثل مارولوس، استایلینگ، مدیریت و برندسازی مد و پوشاک و کلاس های دوخت حرفه ای…

*نقش طراحی مد و لباس را در اقتصاد شهری و اشتغال زایی چطور ارزیابی می کنید؟

پاریس، لندن، نیویورک و میلان چهار شهر مد دنیا هستند که به کمک همین صنعت سهم قابل توجهی از اقتصاد شهری خودشان را تامین می کنند. ما هم می توانیم بخشی از اقتصاد شهری مان را به کمک صنعت مد تعریف کنیم. کما اینکه همین موسسات پایگاهی برای ارتباط بین طراحان با باز کار تولیدکنندگان و در کل صنعت پوشاک کشور هستند. استفاده از فارغ التحصیلان بومی استان به عنوان اساتید دوره های آموزشی، برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های استانی، کشوری و بین المللی، البته نه تنها به عنوان یک ویترین و شوی تبلیغاتی بلکه هدفمند، می تواند تاثیر به سزایی در اشتغالزایی و تامین بخشی از اقتصاد شهری داشته باشد.

با توجه به اشباع بازار کار در برخی از رشته های دانشگاهی توجه به رشته هایی مثل طراحی مد و لباس می تواند بازار کار جدیدی برای جوانان ما تعریف کند. وجود چنین موسساتی در کنار دانشکده استاد معین، دانشگاه علمی و کاربردی و موسسات آموزش عالی که به آموزش آکادمیک طراحی لباس می پردازند کمک می کند تا دانش آموختگان با بازار کار ارتباط بهتری برقرار کنند. در نظر داشته باشیم موسسات مد آموزش هایشان به صورت ورکشاپ و کاملا تخصصی برگزار می شود بنابراین هم در زمان و هم در هزینه یادگیری برای هنرجو صرفه جویی قابل توجهی ایجاد می شود.

*به عنوان سوال پایانی بخش اول این مصاحبه، از مسئولین چه انتظاراتی دارید و آیا تاکنون انتظاراتتان را برآورده کرده اند؟

قطعا انتظار داریم برای تحقق اهدافی مثل حفظ و ترویج فرهنگ پوشش بومی و استفاده از این نمادها و المانها در پوشش امروزی، اشتغال زایی و تعریف بازار کار جدید و همچنین کمک به رونق اقتصادی استان از چنین مشاغلی حمایت کنند. البته نا گفته نماند تا اینجای کار حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان به ویژه جناب آقای دکتر فاضلی و جناب اقای مصباح را شاهد بودیم و انتظار داریم سایر نهادها به ویژه شهرداری و شورا با توجه به اینکه رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی هم شناخته می شود از ظرفیت های موجود درکنارهم برای جهانی شدن رشت حمایت کنند.

معتقدم خوراک و پوشاک در گیلان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و توجه به هر دو مورد می تواند فرصت های اقتصادی مناسبی برای استان فراهم نماید.

*ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید. در آینده نزدیک باز هم با مصاحبه هایی در این خصوص به معرفی بیشتر اولین موسسه مد گیلان و زمان و نحوه برگزاری دوره های آموزشی آن خواهیم پرداخت.

من هم از شما ممنونم و امیدوارم رسانه های استان هم در جهت کمک به اشتغال زایی هم استانی های خود و ایجاد رونق اقتصادی از مشاغل اینچنینی که پتانسیل بالایی برای اشتغال زایی دارند حمایت کنند.

منبع: حرف تازه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.