چهارشنبه, 12 اردیبهشت 1403 Wednesday, 1 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41513 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • ترامپ اینجا، ترامپ آنجا، ترامپ رییس جمهور!
    23 آبان 1395 - 18:41
    شناسه : 23285
    0

    بررسی سوابق ترامپ از آنچه که از فیلم و کارتون و سریال و مسابقه و مشت زدن خارج از رینگ کشتی کج وصحنه رقص و آواز و یا هرآنچه که فکرش را می کنید بیرون زده است یا به قولی مثل همان زبل خان خودمان اینجا و آنجا و همه جا بود، نشان دهنده چهره […]

    پ
    پ

    %d8%aa%d8%b1%d8%a7%d9%85%d9%be-360x250

    بررسی سوابق ترامپ از آنچه که از فیلم و کارتون و سریال و مسابقه و مشت زدن خارج از رینگ کشتی کج وصحنه رقص و آواز و یا هرآنچه که فکرش را می کنید بیرون زده است یا به قولی مثل همان زبل خان خودمان اینجا و آنجا و همه جا بود، نشان دهنده چهره ای متفاوت برای امروز مدیریت آمریکا؛ کشوری با پهنه دخالت ها در سراسر جهان است.

    بامردم/ یونس رنجکش

    یادش بخیر. نوجوان که بودم کارتونی از تلویزیون ایران پخش می شد که شخصیتی جالب داشت و شما همه جا می توانستی سر و کله اش را ببینی با شیرین بازی هایی که داشت. حتما بچه های دهه ۶۰ و ۷۰ «زبل خان» را به یاد دارند. چهره ای که  هنوز هم برای زبل بازی های عده ای در یادها باقی است.

    این روزها جهانی که نظاره گر یکی از مهم ترین رویدادهای سیاسی در کشور مدعی مهد و دموکراسی و توسعه و پیشرفت است، شاهد تحولاتی مهم در حوزه سیاست گذاری آن است. کشوری که سده تمدن آن حتی به شماره از انگشتان یک دست هم نمی رسد با آن همه قتل و غارت، کشتار و سینه چاک کنی که تا همین دو قرن پیش تبعیض و نژادپرستی در آن بیداد می کرد و حالا چهل و پنجمین رییس جمهور خود را از جنسی دیگر انتخاب کرده است. دونالد ترامپ که از حدود دوسال پیش در کانون توجهات سیاسی ایران و جهان قرار داشت اینک سکاندار هدایت کشتی سیاست کشور آمریکا شده است و شاید او نیز مانند رییس جمهور هم حزبی پیشینش مدعی رسالت هدایت و نجات جهان باشد مثل همان رییس جمهور قبلی خودمان که مدعی مدیریت جهانی بود!

    بررسی سوابق ترامپ از آنچه که از فیلم و کارتون و سریال و مسابقه و مشت زدن خارج از رینگ کشتی کج وصحنه رقص و آواز و یا هرآنچه که فکرش را می کنید بیرون زده است یا به قولی مثل همان زبل خان خودمان اینجا و آنجا و همه جا بود، نشان دهنده چهره ای متفاوت برای امروز مدیریت آمریکا؛ کشوری با پهنه دخالت ها در سراسر جهان است. هرچند که نمی توان به آسانی پذیرفت انتخاب ترامپ یک پدیده اتفاقی بوده است زیرا برخلاف بسیاری از کشورها نظام حاکم بر این کشور همواره برای بقای سیستم حاکمیت خود طراحان پشت پرده ای دارد و با نظاره گری دقیق در جامعه خویش و شناخت خواستگاه و مطالبات بدنبال طراحی سناریوهایی هستند تا به آنچه که می خواهند برسند و شاید حداقل در دو انتخابات اخیر آمریکا آنجا که برای اولین بار یک چهره سیاه پوست بنام باراک اوباما  با شعار تغییر رونمایی می شد تا نشان دهند این کشور مدعی برابری باشد که مردم آن  یک برادر رنگین پوست را برای مدیریت کشورشان در فضای رقابتی دو قطبی از جنس همان دموکرات و جمهوری خواه مثل همیشه انتخابات ها که با هم به رقابت می پردازند،  انتخاب کرده اند. حال بماند سناریوهایی که  از مدتی قبل تر از انتخاب این ریس جمهور رنگین پوست نوشته شده بود و ما در بسیاری از فیلم های تولید شده در آن مقطع زمانی همواره شاهد حضور یک سیاه پوست بر مسند مقام ریاست جمهوری کشور آمریکا بوده ایم مانند همان سریال معروف ۲۴!

    امروز هم با مروری به سناریوهای از پیش نوشته شده برای انتخاب ترامپ می توان حضور وی را در فضای عمومی جامعه آمریکا از حدود یک دهه پیش در لابلای کارتون ها و سریال های مختلف حدس زد که همه این ها نشان می دهد چندان نباید اسیر فضاسازی رقابت های تبلیغات انتخاباتی و مشت و لگد پراکنی های کاندیداهای اصلی دو حزب دموکرات و جمهوری خواه شد زیرا اگر طراحان پشت صحنه سیاست آمریکا اعتقاد به رای آوری ترامپ که حتی در درون حزب طرفدار خودش جایگاه و پایگاهی را نداشته هرگز دست به این اقدام نمی زدند و نمونه بارز این اعتقاد رای الکترال بود. موضوعی که در انتخابات پیشین هم برای دموکرات ها در رقابت بین الگور و بوش پسر به وقوع پیوسته بود، حال بماند تمام صحنه گردانی هایی که برای جا انداختن این رییس جمهور متفاوت مناسب با مطالبات و ایجاد فضای رقابتی طراحی کردند!

    اکنون با بازی انتخاب ترامپ بعنوان رییس جمهوری از جنس دیگر، بازی جدیدی در پهنه سیاست داخلی و خارجی آمریکا آغاز شده است که بسیاری از کشورها با زیرکی باید این تحولات را رصد و با سیاست های واقع بینانه برسر منافع خویش حرکت کنند و یکی از مهم ترین رویکردها در سیاست های خارجی تقویت همگرایی های منطقه ای بر سر منافع مشترک است که می تواند بعنوان قطبی جدید در مقابل سیاست های آمریکا شکل گیرد. بازی هوشمندانه ای که می تواند از تردید و تهدید ترامپ و آمریکا هراسی به فرصتی برای سیاست جدید خارجه در مسیر تامین منافع ملی تبدیل شود.

    امروز ترامپ که دیروز؛ اینجا و آنجا در همه عرصه های عمومی حضور داشت و کاسبی در حوزه اقتصادی بود، رییس جمهور آمریکاست و مجری بسیاری از سیاست هایی که برایش دیکته می شود و مطمئن باشیم سیاست های دیکته ای و اجرایی که او انجام می دهد برای منافع ملی آمریکاست و چندان دلواپسانه نباید از انتخاب او خوشحال بود!

    روزنامه معین

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.