چهارشنبه, 12 اردیبهشت 1403 Wednesday, 1 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41525 تعداد نوشته های امروز : 13 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • اصلاح سبک زندگی در بارداری: راهی برای سلامت مادر و فرزند
    04 آذر 1402 - 22:52
    شناسه : 268205
    2

    بارداری برای بسیاری از افراد دوران بسیار شیرین و هیجان انگیزی است. بسیاری از افراد نسبت به کارهایی که باید برای سلامت خود و فرزندشان انجام دهند نگران می شوند.

    پ
    پ

    images 1700662108 655e0b5c14eb9 - اصلاح سبک زندگی در بارداری: راهی برای سلامت مادر و فرزند - باردار

    بارداری برای بسیاری از افراد دوران بسیار شیرین و هیجان انگیزی است. بسیاری از افراد نسبت به کارهایی که باید برای سلامت خود و فرزندشان انجام دهند نگران می شوند.

    داشتن یک سبک زندگی سالم در سلامتی و جوان نگه داشتن ما بسیار تاثیر گذار است، همچنین رژیم غذایی سالم در دوران بارداری از اهمیت به سزایی برخوردار است .

    یک سبک زندگی و رژیم غذایی سالم به ما کمک می کند تا یک بارداری طبیعی و راحت داشته باشید و هم چنین مطمئن شوید کودک شما به درستی و در محیط سالمی رشد می کند، هرچند که لیست غذاهای ایرانی شامل تمامی ویتامین ها و پروتئین های لازم برای مادر و کودک می شود اما همیشه توصیه می شود در این دوران بیشتر از گذشته به مادر باردار توجه شود.

    به هر حال در دنیای کنونی که سبک زندگی ناسالم بیشتر رایج است و نسبت به زندگی سالم برتری دارد به دست اوردن اطلاعات درباره بارداری سالم اهمیت ویژه ای دارد در ادامه با ما همراه باشید تا از این اطلاعات بهره ببرید .

    راه های اصلاح سبک زندگی در بارداری

    رژیم غذایی سالم داشته باشید. غذای سالم برای زنان باردار لازم و ضروری است.کودک شما برای رشد کافی در رحم به مواد مغذی نیاز دارد .زنانی که قبل از بارداری وزن انها در محدوده سالمی قرار دارد باید در طول بارداری 11تا 16 کیلوگرم افزایش وزن داشته باشند. هدف نهایی این است که در دوران بارداری یک رژیم غذایی سالم داشته باشیم.

    images 1700662108 655e0b5c1e286 - اصلاح سبک زندگی در بارداری: راهی برای سلامت مادر و فرزند - باردار

    ممنوعیت های غذایی را رعایت کنید!

    غذاهای خاصی وجود دارد که در زمان بارداری باید از خوردن انها اجتناب کرد :

    • گوشت خام

    • پنیرهای نرم

    • شیر غیر پاستوریزه

    • جگر، سوشی، تخم مرغ خام

    محصولات حیوانی خام و غیر پاستوریزه می توانند باعث مسمویت غذایی شوند. برخی از ماهی ها حتی زمانی که پخته شوند میتواند برای رشد کودک مضر باشند زیرا دارای جیوه بسیار بالایی هستند.

    هرچیزی که مقدار زیادی ویتامین A داشته باشد مضر است چون برای حفظ سلامتی به مقدار کمی ویتامین A نیاز داریم. زیرا مقدار زیاد آن برای سلامتی جنین مضر است.کافئین نیز بسیار مضر است و دوران بارداری مصرف ان ممنوع است زیرا مشکلات سقط و تولد نوزاد با وزن کم را افزایش می دهد. همچنین بهتر است از مصرف زعفران یا دمنوش های زعفران نیز خودداری کنید حتی در هوای سرد، به عنوان مثال به عنوان بهترین نوشیدنی در زمستان می توانید از گرمیانه ها استفاده کنید تا بدن شما را در برابر عفونت و ویروس ها نیز مقاوم کند.

    وزن خود را کنترل کنید!

    افزایش وزن در دوران بارداری کاملا امری طبیعی است چیزی که مهمه این است شما وزن و نیازهای تغذیه ای خود را با پزشک خود در میان بگذارید و تحت نظر ایشان باشید.

    توصیه های افزایش وزن برای برای مادرانی که قبل از حاملگی دچار کمبود وزن یا چاقی یا حاملگی چندقلویی دارند بسیار متفاوت است. بنابراین برای اصلاح سبک زندگی در دوران بارداری مراقب وزن خود باشید .

    ورزش را جدی بگیرید!

    ورزش برای شما و کودک در حال رشد در درون شما بسیار مفید است. توصیه می شود هر هفته حداقل 150 دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط را در برنامه خود قرار دهید. اما نیاز است قبل از هرگونه فعالیت ورزشی با پزشک خود مشورت کنید تا خطری شما و کودکتان را تهدید نکند.

    خرید لوازم ورزشی مانند تردمیل، کفش ورزشی، لباس ورزشی، دوچرخه و… از جمله بهترین هدیه برای زنان هستند که نه تنها در بارداری بلکه در مواردی عادی زندگی نیز تاثیر بسیار زیادی در سلامت جسم و روح آن ها دارد.

    از جمله مهمترین تاثیرات ورزش برای روح و جسم زنان باردار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • افزایش سطح انرژی

    • بهبود خواب

    • تقویت عضلات و استقامت

    • کاهش کمردرد

    • رفع یبوست

    • افزایش گردش خون

    • کاهش استرس

    ورزش های هوازی مانند پیاده روی، دویدن سبک و شنا، قلب و ریه ها و همچنین فعالیت ماهیچه ها و مفاصل را تحریک می کنند که به پردازش و استفاده از اکسیژن کمک می کند. کلاس های ورزشی زیادی وجود دارد که به طور خاص برای زنان باردار طراحی شده اند که به تقویت قدرت، بهبود وضعیت بدنی و هم ترازی، و بهبود گردش خون و تنفس کمک می کنند. به علاوه، می توانید برای دریافت حمایت با والدین دیگری ملاقات کنید.

    تمرینات اسکات و ورزش کگل را باید به برنامه ورزشی اضافه کرد. تمرینات کگل بر روی عضلات پرینه تمرکز دارد و بسیار راحت است. ماهیچه های پرینه به اندازه سه ثانیه سفت می شوند و سپس به آرامی شل می شوند. مدت زمانی که ماهیچه ها منقبض می شوند را می توان در طول زمان افزایش داد زیرا کنترل ماهیچه ها آسان تر می شود. شل کردن عضلات پرینه می تواند در طول تولد نوزاد کمک کند.

    الکل ننوشید!

    مصرف الکل دردوران بارداری ممنوع است زیرا به جنین در حال رشد اسیب وارد می کند. اگر مادر بارداری الکل مصرف کند از طریق جفت وارد جنین می شود. الکل میتواند برای مدت زیادی در بدن کودک باقی بماند و نوزاد را مبتلا به ناهنجاری های شدید، به نام سندروم الکل جنینی مبتلا شود. از برخی دیگر از مشکلات مصرف الکل می توان به رشد ضعیف، زایمان زودرس ،ناتوانی جسمی و ذهنی را برای نوزاد ایجاد کند.

    images 1700662108 655e0b5c21687 - اصلاح سبک زندگی در بارداری: راهی برای سلامت مادر و فرزند - باردار

    به سختی شغل و ساعت کاری خود فکر کنید!

    باید قبل از باردار شدن به کار و شغل خود فکر کنید اگر این شغل برای شما ضرر دارد میتوانید با کارفرمای خود در میان بگذارید برای مثال اگر با تشعشعات ، مواد شیمیایی ،بخار و … کار می کنید برای کودک بسیار سمی است. این موضوع را حتما با پزشک خود در میان بگذارید تا شما را بهتر راهنمایی کند.

    بسیاری افراد برای آسان شدن مسیر مهاجرت، فرزند خود را در خارج از ایران متولد می کنند که این مساله در کشورهایی همچون کانادا، انگلیس، اروپا و… بسیار مشاهده می شود اما از نظر بهترین کشور برای مهاجرت فرزندان تنها زمانی قابل تشخیص است که بتوان تمام معیارهای مورد نظر را در کشور مقصد پیدا کرد.

    کلام آخر

    images 1700662108 655e0b5c24bcd - اصلاح سبک زندگی در بارداری: راهی برای سلامت مادر و فرزند - باردار

    در این مقاله به بررسی سبک زندگی برای بارداری پرداختیم و به این موضوع پرداختیم که مراقبت های جنین پیش از بارداری شروع شود و زوجین باید اطلاعاتهای لازم را قبل از بارداری کسب کنند زیرا بسیاری از زوجین بدون هیچ دانشی باردار می شوند و صدمات جبران ناپذیری به جنین وارد می کنند. پس لازم است، مراقبت های گفته شده را جدی بگیرید و سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید و مشورت با پزشکتان را فراموش نکنید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.