سه‌شنبه, 11 اردیبهشت 1403 Tuesday, 30 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41501 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • حملات اخیر تا اینجای کار، وزن ژئوپولیتیکی ایران در منطقه را بالا برده/ اسرائیل، احتمالا تا روشن شدن نتیجه نشست شورای امنیت دست به اقدامی نمی‌زند
    26 فروردین 1403 - 18:46
    شناسه : 278115
    2
    فرجی‌راد، استاد ژئوپولیتیک و دیپلمات پیشین:

    عبدالرضا فرجی‌راد، سفیر پیشین کشورمان در نروژ و مجارستان و مدیرکل سابق شورای راهبردی روابط خارجی، ضمن اشاره به تبعات و پیامدهای حمله شنبه‌شب تهران علیه تل‌آویو و احتمالات میدانی تنش‌ها در منطقه، اظهار داشت: واقعیت این است که اسرائیل در حملات شب گذشته ایران، ضربه خورده و به هر حال، شماری از موشک و پهپادهای شلیک شده به هدف اصابت کرده است.

    منبع : امتداد
    پ
    پ

    محمد جعفری: عبدالرضا فرجی‌راد، سفیر پیشین کشورمان در نروژ و مجارستان و مدیرکل سابق شورای راهبردی روابط خارجی، ضمن اشاره به تبعات و پیامدهای حمله شنبه‌شب تهران علیه تل‌آویو و احتمالات میدانی تنش‌ها در منطقه، اظهار داشت: واقعیت این است که اسرائیل در حملات شب گذشته ایران، ضربه خورده و به هر حال، شماری از موشک و پهپادهای شلیک شده به هدف اصابت کرده است.

    با حملات اخیر، ایران دست بالا را نسبت به اسرائیل پیدا کرده است. به عبارت دیگر؛ تا این لحظه(عصر یکشنبه) وزن ژئوپولیتیکی ایران در منطقه بالا رفته و از وزن اسرائیل این حیث در منطقه کاسته شده است. وزنی که البته پس از حمله هفتم اکتبر و عدم توان پاسخگویی نتانیاهو، پیش‌تر نیز کاسته شده بود و حملات شب گذشته، بر این کاسته شدن شدت بخشید.

    اینکه اسرائیل در نهایت به حملات اخیر ایران پاسخ داده و این پاسخ چه بازه زمانی را شامل خواهد شد، بستگی به شرایط دارد. اولا که تل‌آویو به شورای امنیت شکایت کرده و به تصور من تا زمانی که نتیجه جلسه این شورا مشخص نشود، اسرائیل دست به اقدامی نخواهد زد. چرا که هر اقدامی از سوی اسرائیل، پیش از روشن شدن نتیجه این جلسه، آن را بلاموضوع خواهد کرد.

    دوم اینکه به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها به اسرائیل پیغام دادند که دست به اقدامات تلافی‌جویانه نزند و باید دید که تل‌آویو تا چه میزان به این پیغام اعتنا خواهد کرد. اگر هم دست به این اقدام بزند که به طور قطع با پاسخ ایران همراه خواهد بود و همین، می‌تواند به یک درگیری منطقه‌ای تبدیل شود. امری که آمریکا و اروپا خواهان آن نیستند.

    اسرائیل، یک حمله غیرقانونی به مرکز کنسولی ایران داشته و پاسخ آن-ولو سخت‌تر-را گرفته است. البته، بعضا گفته می‌شود که برخی از ادوات و مهمات شلیک شده به هدف اصابت نکرده که باید گفت که ایران با اطلاع از احتمال چنین مسئله‌ای اقدام به این حمله کرده و در نهایت تا اینجای کار یک موفقیت نظامی و ژئوپولیتیکی به دست آورده است.

    ضمن اینکه، ایران در طول چند سال اخیر، بردباری طولانی‌مدتی در قبال حملات اسرائیل علیه مواضع خود و ترور فرماندهانش به خرج داده و حتی در داخل از این بابت مورد انتقاد بود. سرانجام به نظر من، حمله اخیر ایران اجتناب‌ناپذیر بود و اگر چنین اتفاقی رخ نمی‌داد، شاهد تداوم حملات اسرائیل علیه مواضع ایران، حتی به شکل سخت‌تر می‌بودیم.

    آمریکایی‌ها به اسرائیل اعلام کرده بودند که اگر موشکی آمد از ما انتظار حمله مستقیم به ایران نداشته باشید. حتی بایدن نیز برای عدم حمله به ایران به توصیه بسنده کرد.

    اخیرا، پارلمان اسرائیل، پاسخ ارتش این کشور به حملات اخیر ایران را به تصویب رسانده و ممکن است که در روزهای آینده شاهد تحرکاتی از سوی تل‌آویو در این خصوص علیه تهران باشیم. امری که البته در صورت وقوع با پاسخ شدیدتر ایران همراه خواهد بود.

    ایران، احتیاط را تا حدودی کنار گذاشته و ممکن است که در صورت پاسخ اسرائیل، جنگی که آمریکا و ایران در شش ماه اخیر برای عدم وقوع آن تلاش داشتند، احتمال وقوع بالایی خواهد داشت. در صورت وقوع یک جنگ همه‌جانبه و گسترده بین تهران و تل‌آویو، ممکن است که شاهد دربرگیرندگی بالای آتش این جنگ در سطح منطقه باشیم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.