سه‌شنبه, 11 اردیبهشت 1403 Tuesday, 30 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41501 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • درآمد طراحی گرافیک و رشته گرافیک در ایران چقدر است؟
    27 فروردین 1403 - 14:33
    شناسه : 278169
    3
    رپورتاژ آگهی؛

    وقتی می‌خواهیم درباره میانگین درآمد یک طراحی گرافیک صحبت کنیم، عددی نداریم که آن را یک نسخه برای همه در نظر بگیریم. درآمد یک طراح گرافیک، به‌شدت بر متغیرهایی مانند مهارت او، مکان و نوع شرکتی که برای آن کار می‌کند، متکی است.

    پ
    پ

    در جهانی که تصاویر، حتی بیشتر از متن‌ها عهده‌دار انتقال پیام هستند، طراحی گرافیک به ستون اصلی تاثیرگذاری تبدیل می‌شود. اگر یک نامزد انتخابات بخواهد تبلیغ کند، اگر گروهی از حامیان محیط زیست بخواهند مردم را به نجات گونه‌ای درحال انقراض از حیوانات دعوت کنند و اگر یک فروشگاه آنلاین بخواهد بنری جذاب برای پویش تبلیغاتی جدید خود داشته باشد، این طراحان گرافیک هستند که نیازها را برطرف خواهند ساخت. بنابراین، طراحی گرافیک، شغلی پر تقاضا، با درآمدی بسیار متغیر است. در این مقاله، می‌خواهیم ذره‌بین را روی درآمد طراحی گرافیک بگیریم و آن را موشکافی کنیم.

    بررسی میانگین درآمدهای جهانی طراحان گرافیک

    وقتی می‌خواهیم درباره میانگین درآمد یک طراحی گرافیک صحبت کنیم، عددی نداریم که آن را یک نسخه برای همه در نظر بگیریم. درآمد یک طراح گرافیک، به‌شدت بر متغیرهایی مانند مهارت او، مکان و نوع شرکتی که برای آن کار می‌کند، متکی است.

    اما اگر بخواهیم یک عدد برای مقایس جهانی در نظر بگیریم، بر اساس داده‌های زیپ ریکرویتر (یک مرکز کاریابی در ایالات متحده)، میانگین درآمد یک طراح گرافیک حدود ۶۵۰/۵۵ دلار در سال است. اما در نظر بگیرید که این عدد یک میانگین است. یعنی برخی افراد کمتر از این مقدار کسب می‌کنند و برخی بیشتر. یک تصویر کلی از طیف پرداخت، به شرح زیر است:

    • پردرآمدترین‌ها: این گروه از طراحان، آن‌هایی هستند که نردبان رشد را طی کرده‌اند و اکنون در بالاترین پله قرار دارند. آن‌ها معمولا ۵۰۰/۷۷ دلار در سال کسب می‌کنند؛ به طور میانگین ماهیانه حدود ۶۵۰۰ دلار.
    • صدک ۷۵: اگر در این گروه باشید، یعنی درآمد شما از ۷۵ درصد همتایان‌تان بیشتر است. درآمد این دسته از طراحان گرافیک، حدود ۰۰۰/۶۵ دلار در سال است؛ به طور میانگین ماهیانه ۴۱۶/۵ دلار.
    • صدک ۲۵: این گروه از طراحان گرافیک، حرفه خود را تازه شروع کرده‌اند یا تجربه کمی دارند. آن‌ها تقریبا ۰۰۰/۴۰ دلار در سال در می‌آورند؛ یعنی حدود ۳۳۳/۳ دلار در ماه.

    یادمان باشد، که این اعداد فقط میانگین هستن. درآمد شما به عنوان یک طراح گرافیک، تحت تاثیر عامل‌های مختلفی است که جلوتر در همین مقاله توضیح داده‌ایم. پس اگر تازه دارید شروع می‌کنید، ناامید نشوید از اینکه می‌بینید درآمد شما با این اعداد نمی‌خواند؛ هنوز البته!

    ابزارهای موثر بر درآمد طراح گرافیک

    تأثیر تکنولوژی‌های جدید بر درآمد طراحی گرافیک

    تکنولوژی‌های جدید، در چند حوزه روی درآمد طراحی گرافیک تاثیر می‌گذارند:

    تکامل ابزار طراحی

    در این حوزه، دو عامل کلیدی وجود دارد منجر به تغییر درآمد طراحی گرافیک می‌شوند:

    • قابلیت‌های نرم‌افزاری پیشرفته

    ابزارهای مدرن طراحی، امکانات بسیار زیادی ارائه می‌دهند؛ از ابزارهای برداری پیچیده بگیر تا رندهای سه‌بعدی واقعی. اینگونه، تکنولوژی باعث شده‌است که دست طراحان بازتر باشد و بتوانند پروژه‌های بصری پیچیده‌تر و جذاب‌تری ارائه دهند و درآمدشان زیاد شود.

    • سکوهای همکاری

    ابزارهای همکاری، سدهای جغرافیایی را فرو ریخته‌اند و باعث شده‌اند که یک طراح گرافیک بدون هیچ محدودیتی با کارفرمایان و همکاران خود در سراسر جهان کار کنند. ما می‌نویسیم همکاری تقویت‌شده اما شما بخوانید گردش کاری بهینه‌تر؛ چیزی که هزینه‌های انجام پروژه را برای طراح کاهش می‌دهد و حاشیه سود او را گسترده می‌کند.

    خودکارسازی و افزایش بهره‌وری

    خودکارسازی، کارهای تکرارشونده‌ای مانند تغییر اندازه عکس‌ها یا درج نشان تجاری ثابت روی آن‌ها را آسان می‌کند. مثلا اگر آموزش فتوشاپ دیده باشید، با پسوند PSD آشنا خواهید بود. فایل‌های PSD، طراحی‌های از پیش آماده‌ای در فتوشاپ هستند که امکان ویرایش آن‌ها وجود دارد. وقتی یک طراح گرافیک، طراحی عکس‌های یک وبلاگ را بر عهده دارد، یک فایل PSD ایجاد می‌کند، اندازه آن را تعیین می‌کند و لوگوی وبلاگ را روی آن قرار می‌دهد. از آن به بعد، دیگر نیازی نیست که هر عکس را جداگانه تغییر اندازه دهد و بعد روی آن لوگو درج کند. بلکه هر عکس را در قالب PSD که از پیش آماده کرده قرار می‌دهد. بدین ترتیب، طراحان به کمک تکنولوژی‌های جدید، کمتر وقت را خرج چنین فعالیت‌های پیش‌افتاده‌ای می‌کنند و تمرکز خود را روی فعالیت‌های خلاقانه ارزشمند می‌نمایند، که این منجر به افزایش درآمد آن‌ها خواهد شد.

    دستیاری هوش مصنوعی در طراحی

    هوش مصنوعی، دستیاران پیشرفته‌ای را معرفی کرده‌است که امکاناتی نظیر چیدمان، پالت‌های رنگی و انتخاب‌های تایپوگرافی را ارائه می‌دهند. این دستیاران هوش مصنوعی روند طراحی را ارتقا می‌دهند و طراحان را قادر می‌سازند که با صرف زمان کمتر، کارهایی با کیفیت استثنائی ارائه دهند.

    تاثیر آموزش بر درآمد و حقوق طراح گرافیک

    نقش آموزش و توسعه مهارت‌ها در افزایش درآمد طراحان

    اما به مهم‌ترین بخش در تعیین درآمد طراح گرافیک می‌رسیم؛ یعنی مهارت‌ها. سه مولفه اصلی در توسعه مهارت‌ها وجود دارد که درآمد طراح گرافیک را تعیین می‌کند. این سه مولفه را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

    • تجربه

    مانند تمام شغل‌های دیگر، اینجا هم اگر تجربه بیشتری داشته باشید، درآمد بیشتری کسب می‌کنید. طراحی که تازه شروع کرده‌است، به‌اندازه کسی که سال‌ها در این زمینه کار می‌کند، درآمد کسب نخواهد کرد. پس به ارتقاء مهارت‌های خود و ایجاد نمونه‌کار باکیفیت ادامه دهید.

    • آموزش

    گذراندن دوره‌هایی مانند آموزش فتوشاپ، آموزش ایلاستریتور و یا حتی داشتن مدرک در زمینه طراحی گرافیک یا زمینه‌های مرتبط، می‌تواند درآمد شما را افزایش دهد. البته، توجه داشته باشید که همه‌چیز، مدرک یا تعداد ساعت‌هایی که دوره دیده‌اید، نیست. حرف آخر را کیفیت کار و توانایی‌تان در رفع نیاز مشتری می‌زند. سعی کنید روی تعداد ساعت‌هایی که گذرانده‌اید یا اعتبار موسسه‌ای که مدرک خود را از آن گرفته‌اید، تکیه نکنید. بلکه به دستاوردهایی که هنگام دوره دیدن کسب کرده‌اید متکی باشید.

    • تخصص

    برخی از زمینه‌های طراحی گرافیک، پردآمدتر از زمینه‌های دیگر است. مثلا طراحان UI/XI و انیماتورهای سه بعدی، بیشتر از طراحان لوگو و تصویرگران درآمد دارند. بنابراین، پیدا کنید که علاقه‌تان در چیست و در چه زمینه‌ای می‌خواهید تخصصی کار کنید.

    چگونه می‌توان از طراحی گرافیک به صورت فریلنس درآمد کسب کرد

    کسب درآمد فریلنس از طریق طراحی گرافیک، مزایا و معایب خود را دارد که بیان آن‌ها از حوصله این مطلب خارج است؛ اما معایب، اولا در مقابل مزایا ناچیز هستند، دوما به راحتی می‌توان برای آن‌ها تدبیر اندیشید. بنابراین اگر کسی بخواهد به صورت فریلنس از طراحی گرافیک کسب درآمد کند، تصمیم خوبی گرفته‌است و راه‌های مختلفی نیز برای یافتن کارفرما دارد.

    یکی از این راه‌ها، ثبت نام در سایت‌های فریلنسری مانند نمونه‌های ایرانی پونیشا و کارلنسر، و نمونه‌های خارجی UpWork و Freelancer.com است؛ جایی که کارفرمایان و فریلنسرها گرد هم می‌آیند و معامله می‌کنند.

    راه دیگر، ایجاد رسانه شخصی مانند یک وبسایت یا یک صفحه اینستاگرام است تا از این طریق کارفرما پیدا کنید، که البته دانش و مهارت بازاریابی دیجیتال را می‌طلبد.

    روش دیگر، همان بازایابی دهان‌به‌دهان سنتی است که در آن، اگر کارفرما از شما راضی باشد، به دیگران معرفی‌تان خواهد کرد.

    اگر می‌خواهید به صورت فریلنس کار کنید و زبان‌تان خوب است، کتاب مقدس فریلنسرها، اثر سارا هورووتیز را حتما بخوانید. می‌توانید با جستجوی عبارت (The Freelancer’s Bible) آن را پیدا کنید.

    جمع بندی

    در این مقاله به بررسی درآمد طراحی گرافیک پرداختیم، میانگین آن را بررسی کردیم، تاثیر تکنولوژی‌های جدید را روی آن مورد مطالعه قرار دادیم، روش‌های افزایش آن را بیان کردیم و اطلاعات اولیه مورد نیاز را برای فعالیت به عنوان یک طراح گرافیک فریلنسر در اختیارتان گذاشتم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.