یادداشت بامردم | نرجس محمددوست لشکامی*:
شاید در فرهنگ عامه ما ولخرجی کلمه ای با بار معنایی منفی باشد و اساسا ادم ولخرج مورد نکوهش قرار میگیرد، اما بد نیست نگاهی به اطراف و اطرافیان خود کنیم.
ولخرجی در خرید لباس، ولخرجی در خرید لوازم آرایش، ولخرجی در لوکس خرید، ولخرجی در لوازم منزل، ولخرجی در استفاده از برند و مارک و…
برای نگارنده کلمه ولخرج بسیار بار منفی دارد و این مهم سبب شده که علاقه به خرید از دست فروش نشان دهد و یا اگه از مغازه دار خرید می کند اساسا چانه زنی به جهت تخفیف را چاشنی قرار می دهد و اعتقادی به ولخرجی ندارد و هیچ وقت برند و مارک بودن شاخصه اصلی خرید نبوده (احتمالا مورد نقد دوستان مدیریت و بازاریابی قرار خواهم گرفت ) است.
اما اینبار توصیه می شود آنهم توصیه اکید، لطفا ولخرجی کنیم…
در خرید کتاب
در خرید البوم موسیقی
در خرید بلیط تئاتر
در خرید بلیط سینما
در خرید بلیط کنسرت موسیقی
در خرید دست ساخته های هنری هنرمندان
در خرید بلیط گالری نقاشی
لطفا در این موارد ولخرجی کنیم
امروز را به جهت خرید کتاب به کتاب فروشی همیشگی ای رفتم که از قضی همشهری هم هستیم
از وضعیت بسته شدن کتاب فروشی شان در شهرمان گفت از حال بد خرید کتاب و بازار نشر
از اینکه کتاب به تنهایی کفایت فروش ندارد و به اجبار باید لوازم تحریر هم با آن ادغام کرد
هفته ی کتاب و کتاب خوانی است
و گویی جامعه ما دچار خساست در خرید کتاب و بعد از آن کتاب خوانی شده است
آنچه در جامعه شناسی بیان می شود وجود میدانهای اجتماعی افراد است و چه میدان اجتماعی ای بهتر از فضای فرهنگی که آغشته به کتاب و هنرهایی چون موسیقی ،تئاتر و ووو باشد
بخشی به ما بر می گردد که چنین میدانهای فرهنگی را ایجاد کنیم و بخشی به عموم جامعه بر می گردد که حضور در چنین میدانهایی را انتخاب کند
افراد با میدانهای اجتماعی که با آن بیشترین ارتباط را دارند و تاثیری که این ارتباط بر نوع رفتارشان و ارتباطاتشان دارد تعریف می شوند
و امیدوارم با ولخرجی های فرهنگی میدان های اجتماعی خود را تغییر دهیم.
*دانشجوی دکتری جامعه شناسی
ثبت دیدگاه