سه‌شنبه, 3 مهر 1403 Tuesday, 24 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 43645 تعداد نوشته های امروز : 16 تعداد دیدگاهها : 2452×
منجیانی که پرواز کردند
30 تیر 1395 ساعت: 19:45
شناسه : 10340
1

مادر ، تاب زیستن در کنار دریا را نداشت، دریایی که صحنه بی بازگشت فداکاری فرزند جوانش برای نجات جان انسانهای گرفتار در میان امواج بود ، مادری که هجرت کرد اما اشک چشمهایش پس از ماهها و سالها هنوز خشک نشده است . به گزارش بامردم، روزبه فقیه کیا منجی غریق 26 ساله اهل […]

پ
پ

نجات غریق

مادر ، تاب زیستن در کنار دریا را نداشت، دریایی که صحنه بی بازگشت فداکاری فرزند جوانش برای نجات جان انسانهای گرفتار در میان امواج بود ، مادری که هجرت کرد اما اشک چشمهایش پس از ماهها و سالها هنوز خشک نشده است .

به گزارش بامردم، روزبه فقیه کیا منجی غریق 26 ساله اهل بندر انزلی سه سال پیش بعد از نجات جوان در حال غرق شدن بر اثر فشار زیاد وارده دچار ایست قلبی شد.
دو سال بعد نیما وسایلی منجی غریق انزلی جان مسافری را که در منطقه ممنوعه اقدام به شنا کرده بود نجات داد اما خود پس از رسیدن به ساحل به دلیل ایست قلبی و کمبود امکانات اولیه احیاء ، جان باخت.
تابستان و فصل شنا در خزر یاد این منجیان را بیش از پیش برای خانواده و مردم زنده می کند.
امسال نیز صدها منجی غریق جوان در شناگاههای گیلان و نقاط خطر آفرین با کمترین امکانات مشغول فعالیتند.
منجیانی که بدون امکانات اولیه و تنها به مدد توانمندی و غیرت خود این کار خطیر را پذیرفته اند .
اما دریغ از این که حتی روزی را به یاد این منجیان از جان گذشته اختصاص دهند.
مادر زنده یاد روزبه فقیه کیا منجی قهرمان بندرانزلی ، چند روز پیش در سومین سالگرد درگذشت تنها پسرش بعد از نجات جان دو هموطن ، از رنجی که می برد سخن گفت و از بی توجهی مسئولان نسبت به ایثار ناجیان قهرمانی چون روزبه گله کرد .
وی یادآور شد: مسئولان در ابتدا وعده های زیادی برای بزرگداشت او دادند از قبیل ساخت تندیس یا نامگذاری خیابان و میدانی به اسم او اما پس از سه سال هنوز خبری نشده است.
این مادر رنجدیده در مورد این که آیا اگر پسرش بار دیگر به زندگی باز می گشت به او اجازه کار به عنوان ناجی غریق را می داد گفت : این مرام و جوانمردی امثال روزبه است که آنها را در عین نبود امکانات به این کار خطرناک اما ارزشمند وا می دارد و روزبه اگر ناجی هم نبود و غرق شدن انسانی را می دید قطعا برای کمک می شتافت .
*فعالیت منجیان بدون ابزار و امکانات

رییس هیات نجات غریق گیلان در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت : در حال حاضر 44 طرح سالمسازی دریا در استان داریم که حدود 300 تا 400 منجی غریق در آنها مشغول به فعالیتند.
سیروس صداقت کیش در خصوص نقاط خطر آفرین دریا در استان اظهار کرد : در استان گیلان حدود 300 نقطه خطرآفرین ساحلی داریم که طبق مصوبه ستاد سلامت دریا قرار شد در آنها تابلوی شنا ممنوع بزنند .
وی در مورد این که آیا در این نقاط نیز همانند سالهای گذشته از وجود منجیان غریق استفاده می شود پاسخ داد: قرار شد در انزلی 10 نقطه خطر آفرین در طول 18 کیلومتر آبهای ساحلی شهرستان به صورت پیمانکاری به منجیان غریق با سابقه واگذار شود که برای انزلی 50 نفر و با حومه 130 نفر پیش بینی شده است.
صداقت کیش با بیان این که منجیان برای کار نیاز به تجهیزات نظیر سایه بان ، بویه ، حلقه نجات و جت اسکی یا قایق دارند اذعان کرد : تاکنون امکانات مورد نیاز برای آنها تامین نشده است .
صداقت کیش با اشاره به شناگاه منطقه آزاد انزلی بعنوان تنها طرح دریای استاندارد گیلان اظهار کرد : برای ایمنی شناگران باید سواحل به چنین طرحهایی مجهز شوند .
منجیان غریق گیلان بدون داشتن امکانات و تجهیزات لازم و اغلب حتی بدون سایه بان ، سرویس بهداشتی و آب خنک ساعتها در زیر آفتاب داغ برای نجات جان شناگران چشم به دریا می دوزند .
آن هم در حالی که گاه برای حقوق ناچیز خود ماهها باید منتظر بمانند.
به گزارش ایرنا، سالانه حدود 22 میلیون گردشگر از نقاط مختلف کشور به سواحل گیلان سفر می کنند.
بدیهی است ایجاد شرایط لازم برای این جمعیت کثیر نیاز به اعتبارات ملی برای ایجاد شناگاه های مناسب و بهسازی شرایط خدماترسانی و تامین و تجهیز منجیان غریق دارد .
مردم شهرستان انزلی که شمار قابل توجهی از این منجیان فرزندان آنها هستند با راه اندازی پویشی خواستار نامگذاری 17 تیر سالروز درگذشت روزبه فقیه کیا به نام منجیان غریق شدند .
باشد که این نامگذاری فتح بابی برای توجه بایسته به این جوانان فداکار و همچنین بهسازی شرایط شناگاه ها برای مردم ایران باشد.

 ایرنا

انتهای پیام /*

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.