به تازگی شرکت زیرساخت سامانهای را ایجاد کرده که از طریق آن میتوانید به صورت آنلاین از وضعیت سرعت و کیفیت اینترنت مطلع شوید.
به گزارش «بامردم»، سالهاست که عادت کردهایم هر وقت اینترنتمان کم کیفیت یا دچار قطعی یا کندی سرعت میشود فورا با شرکت مربوطه تماس گرفته و علت را جویا شویم. در این گونه موارد این شرکتهای غالبا مدعی میشوند که علت پایین بودن سرعت ایا قطعی آن به اینترنتی که شرکت زیرساخت به آنها ارایه میدهد برمیگردد و آنها مقصر نیستند.
تاکنون وقتی اپراتور شرکت اینترنتی چنین ادعایی را مطرح میکرد دیگر هیچ کاری از دستمان بر نمیآمد و مجبور میشدیم با کیفیت پایین یا قطعی اینترنت بسوزیم و بسازیم.
اما به تازگی شرکت زیرساخت سامانهای را ایجاد کرده که از طریق آن میتوانید به صورت آنلاین از وضعیت سرعت و کیفیت اینترنتی که شرکت زیرساخت به شرکتهای اینترنتی ارایه میدهد مطلع شوید.
برای آگاه شدن از وضعیت اینترنتی که زیرساخت به شرکت اینترنتی طرف قرارداد شما ارایه میکند کافی است به سایت شرکت زیرساخت به آدرس www.tic.ir رفته و از طریق نوار ابزاری که در قسمت میانی صفحه سایت قرار گرفته گزینه “شاخصهای کیفی شبکه” را انتخاب کنید تا وضعیت اینترنتی که زیرساخت به شرکتهای اینترنتی در سراسر کشور ارایه میکند به صورت آنلاین جلوی چشمتان ظاهر شود.
معنی و مفهوم شاخصهای سامانه سنجش کیفیت اینترنت
ابزار تعیین سرعت و کیفیت این سایت دو شاخص شبیه کیلومتر شمار سرعت اتومبیل هستند که یکی میزان بستههای از دست رفته اینترنتی را نشان میدهد و دیگری نشاندهنده میانگین نوسانات اینترنتی است، که اگر نوک پیکان ابن شاخص در ناحیه سبز باشد یعنی کیفیت اینترنت ارایه شده به شما توسط زیرساخت مطلوب است اما اگر به نقطه زرد برسد یعنی کیفیت پایینتر از میزان تعیین شده توسط رگولاتوری است و رسیدن به منطقه قرمز هم حکم قطعی اینترنت را دارد.
در این صفحه همچنین سه جدول طویل قرار دارد که اتصالات اینترنتی شهرهای مختلف ایران با یکدیگر را نشان میدهد. هر یک از این صفحات هم شاخص متفاوتی از کیفیت را میسنجد. به این ترتیب که جدول Latency میزان تاخیر زمانی اینترنت ارایه شده را میسنجد، جدول Packet Loss میزان بستههای از دست رفته را مشخص میکند و جدول Jitter نشاندهنده میزان نوسانات در ارتباطات اینترنتی بین استانهای مختلف است.
در صورت تقلب شرکت اینترنتی باید چه کار کنیم؟
با توجه به تفاسیری که ارایه شد شما به راحتی میتوانید اینترنت ارایه شده توسط زیرساخت در منطقه، شهر و استان خود را از طریق سامانه پایش کیفیت آنلاین ببینید و اگر شرکت اینترنتی طرف قرارداد شما اینترنت مطلوبی به شما ارایه نمیداد و علت را عدم مطلوبیت اینترنت زیرساخت میدانست به او معترض شوید، یا حتی به 195 شکایت کنید.
به نظر میرسد ایجاد این سامانه گام مهمی در شفافسازی وضعیت و کیفیت اینترنت کاربران ایرانی اینترنت باشد و بتواند تا حدودی از حقوق مصرفکنندگان اینترنت حمایت کند.
ثبت دیدگاه