رئیس موسسه مطالعات دریای خزر گفت: هزینه حمل و نقل از طریق راه آهن نسبت به راه های دریایی ، اندک است و خط ریلی آستارا – آستارا در توسعه اقتصادی بندرهای حاشیه دریای خزر موثر است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، عباس ملکی عصر پنجشنبه در همایش ملی فرصت ها و محدودیت های سرمایه گذاری آستارا در هتل اسپیناس این شهرستان افزود: در زیرساخت های بندر و راه آهن آستارا باید سرمایه گذاری صورت گیرد تا مزیت های اقتصادی آن بیشتر نمایان شود.
وی ادامه داد: لحاظ کردن شرایط زیست محیطی در ایجاد واحدهای صنعتی نوار ساحلی آستارا ضروری است و اگر واحدهای تولیدی و صنعتی شهرهای ساحلی بدون ملاحظات زیست محیطی ایجاد شوند، زمینه تخریب محیط زیست را فراهم خواهند کرد.
رئیس موسسه مطالعات دریای خزر بیان کرد: توسعه زیر ساخت های حمل و نقل و به روز کردن تعرفه های گمرکی در شهرستان های مرزی نظیر آستارا ضروری است و این شهرستان در کریدور شمال – جنوب نقش اساسی ایفا می کند.
ابوعلی گلزاری عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران نیز در این همایش گفت: گیاهان دارویی شهرستان آستارا بهترین بستر سرمایه گذاری است اما از آن غفلت شده است.
وی افزود: طرح اجرای روستای سبز در آستارا با محوریت حفظ زیست بوم منطقه به سازمان های متولی ارائه شده و در روستای دمیر اوغلی کش این شهرستان اجرا خواهد شد.
نخستین همایش 2 روزه فرصت ها و محدودیت های سرمایه گذاری آستارا با حضور چهره های علمی از نقاط مختلف کشور در این شهرستان امروز (پنجشنبه) آغاز به کار کرد و تا فردا ادامه دارد. این همایش به همت فرمانداری آستارا، استانداری و پارک علم و فناوری استان گیلان، شوراهای اسلامی و شهرداری های شهرهای آستارا و لوندویل و حمایت علمی و معنوی دستگاه ها و نهادهای دولتی و خصوصی متعدد در حال برگزاری است.
بیش از 150 اثر و مقاله پژوهشی در موضوعات گردشگری، کشاورزی، شیلات، بندر و کشتیرانی، مدیریت و طراحی شهری و صادرات و واردات در دبیرخانه همایش دریافت شده و 37 اثر به صورت پوستر و 19 مقاله به شکل سخنرانی در همایش ارائه خواهد شد.
برپایی نمایشگاه توانمندی های بخش های مختلف دولتی و خصوصی آستارا و نشست های تخصصی کارشناسان و صاحب نظران با فعالان اقتصادی از بخش های متنوع این همایش است.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
ثبت دیدگاه