یکشنبه, 25 آذر 1403 Sunday, 15 December , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 44663 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2503×
طراحی و توسعه محصول:الزامی برای توسعه صنعتی
10 اسفند 1396 ساعت: 22:28
شناسه : 120657
5

امروزه با کمرنگ شدن نقش استراتژیک منابع سنتی انرژی ،طراحی و توسعه محصول از منابع اصلی کسب ثروت در دنیا محسوب میشود وقتی از طراحی و توسعه محصول صحبت می­کنیم در حقیقت از فرآیندی صحبت می­کنیم که منتهی به محصولی مطابق با نیازهای مشتری می­گردد بنابراین طراح در این فرآیند با رویکردی فعالانه درصدد است […]

پ
پ

عبدالله توکلی - طراحی و توسعه محصول:الزامی برای توسعه صنعتی - صنعت

امروزه با کمرنگ شدن نقش استراتژیک منابع سنتی انرژی ،طراحی و توسعه محصول از منابع اصلی کسب ثروت در دنیا محسوب میشود وقتی از طراحی و توسعه محصول صحبت می­کنیم در حقیقت از فرآیندی صحبت می­کنیم که منتهی به محصولی مطابق با نیازهای مشتری می­گردد بنابراین طراح در این فرآیند با رویکردی فعالانه درصدد است تا با مسایل حول و حوش خود مواجهه گردد و با روشهای مدرن حل مساله آن را حل نماید بنابراین دراین نوع نگاه هرنیاز مشتری یک پتانسیل بالقوه برای کسب ثروت است و محصول با کیفیت،محصول مطابق با نیاز مشتری قلمداد می­گردد تا پیش از ظهور دغدغه های مرتبط با طراحی و توسعه محصول ،تنها امثال لئوناردو داوینچی طراح محسوب می شدند یعنی تنها آنها که با حوزه طرح محصول سروکارداشتندالبته این همان تصور سنتی از طراحی است که در کشورمان هم ریشه دوانده است اما مطابق تعاریف مدرن طراحی که مبتنی بر دغدغه­های طراحی و توسعه محصول در دنیای مدرن امروز است چهار دنیای مختلف طراحی یا چهار حوزه ای که طراح با آن سروکار دارد وجود دارد: دنیای نیازمندیهای مشتری،دنیای نیازمندیهای کارکردی،دنیای راه حلهای فیزیکی و دنیای راه حلهای فرآیندی ،چهار دنیا با چهار زبان مختلف  و دراین میان طراح کسی است که ترجمه بین این قلمروهای مختلف را انجام می دهد و نگاشت یا mapping  بین نیازمندیهای یک دنیا و پاسخهای موجود دردنیای دیگر را برقرار می سازد هر کسی که به این کسب و کار مشغول است در حقیقت طراح محسوب می شود بنابراین کسی که نیازهای مشتری را تبدیل به صورت مساله مهندسی می کند در فرآیند طراحی سهیم است کسی که صورت مساله مهندسی را تبدیل به ایده می کند به کسب و کار طراحی مشغول است کسی که به فرآیند ساختی برای طرح مشخصی می اندیشد در حوزه طراحی کار می کند(حال آنکه طراحی فرآیند مهجورترین عرصه طراحی در کشورمان است!)  اما در کشورمان کسب درآمد از طریق مواجهه فعالانه با نیازهای مشتری و پاسخگویی به نیازها از طریق طراحی و توسعه محصول هنوز عرصه­ای نوپا تلقی می­گردد(در بهترین نمونه­ها نیز توسعه محصول از طریق کپی کردن پاسخهای موجود در کشورهای دیگر برای سوال مشابه رخ داده است) بنابراین هنوز فرهنگ پاسخگویی به نیازهای مشتری از طریق فرآیند طراحی و توسعه محصول در کشور نهادینه نگردیده است فرهنگی که اگر درکشورمان نهادینه گردد،اعتماد به نفس لازم به کشف نیازها ومواجهه برونگرایانه با مسایل اطرافمان و  پاسخگویی به آنها با راه­حلهای بومی پیدا خواهد شد.

 حتماً بسیار با این سوال روبرو شده­اید که   “چرا علیرغم حضور طراحان خودروی زبردست ایرانی در غولهای بزرگ صنعت خودروسازی دنیا، صنعت خودروی ما اینچنین درحوزه طراحی و توسعه محصول ناتوان است”  ریشه این سوال در همین تلقی سنتی و ساده­انگارانه از حوزه طراحی نهفته است. آنچه که ما در آن کم تجربه و نوپاییم این است که ما به دلایل فرهنگی و تاریخی بسیار نیازمان را به رسمیت نمی­شناسیم و رویکرد سازنده برونگرایانه­ای را در خصوص حل مسایل خود برنمی­گزینیم و یا لااقل می­توان گفت که عمدتاً رویکرد کاهلانه­ای را در مواجهه با مساله بکارمی­بندیم بنابراین مساله ما نبودن طراح خلاق در یک عرصه نیست بلکه کمبود تجربه در اجرای فرآیند مدرن مطابق تعریف تعمیم­یافته طراحی است که بواسطه آن طراح به عنوان حل­کننده مساله، چهار حوزه نیازهای مشتری، الزامات کارکردی،قلمروی فیزیک طرح و نهایتاً فرآیندهای ساخت را در می­نوردد تا به محصولی مطابق با نیازهای مشتری دست یابد. بنابراین در فقدان مکانیسمها ،ابزار و  ساختارهای اجرای فرآیند طراحی و توسعه محصول مطابق آنچه که گفته شد،حضور نام­آورترین طراحان دنیا درسازمانهای سنتی­امان هیچگاه نخواهد توانست گره­ای از  مسایل موجود در این حوزه را بگشاید ازاینرو دربسیاری از دانشگاههای دنیا رشته­هایی مرتبط با طراحی و توسعه محصول جدید وجود دارد که هدف ازآنها بالا بردن قابلیت افراد به منظور اجرای کامل حلقه­های فرآیند مدرن طراحی و توسعه محصول جدید است،فرآیندی که متاسفانه حتی برای بسیاری از صاحبان صنایع کشور ناشناخته است .

درپایان می­توان به­طورقطع گفت که حتی درصورت بهبود فضای کسب و کارکشور از منظر ارتقای امکان جذب سرمایه­گذاری خارجی ،راهی جز تمرکز و سرمایه­گذاری در حوزه طراحی و توسعه محصولات با نشان خودی برای صنایع کشور باقی­نمی­ماند زیرا صاحب نشان بودن و تصاحب طرح محصول می­تواند همچون کلیدی برای دستیابی به ارزش نهفته در سایر حلقه­های شکل­دهنده ارزش در صنعت،عمل نماید و پیش­نیاز طراحی و توسعه محصولات باکیفیت ،تسلط برشیوه­ ها و ابزارهای مدرن حل مساله از طریق اجرای فرآیند طراحی و توسعه محصولات جدید می­باشد.


پایگاه خبری تحلیلی با مردم : انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.