یکی از ویژگیهای نامگذاریهای مقام معظم رهبری در سالهای اخیر با آغاز بهار و فرصت تحول ایجادشده در گردش طبیعت، تحولخواهی ایشان و هدف قرار دادن ذهن جامعه به موضوعات مهم و سیاستهای کلان کشور است که در این سالها مهمترین ویژگی این نامگذاریها معطوف شدن به حوزه اقتصاد و رفع نگرانیهای مربوط به آن با توجه به دغدغههای مردم و هدایت سیاستها و برنامههای دولتها برای خروج از شرایط رکود و وضعیت اقتصادی موجود و حرکت در مسیر تولید و اشتغال و پویایی و پیشرفت و توسعه در کشور بوده است.
آرزوهایی که هر ایرانی از اولین روزهای تولد تا پایان عمر به دنبال آن فکر و خیالش را همراه میکند. اگرچه شاید در ذهن برخیها محال به نظر برسد اما هرگز محال نیست و این آرزوی شدنی از یکسو نیازمند عزم جدی دولتمردان و سیاستگذاران در اجرای سیاستهای اصولی و منطقی است و از سوی دیگر به همراهی و همت والا و فرهنگسازیهای عمومی از سوی مردم در توسعه فرهنگ مشارکت و کار و تلاش و کارآفرینی گرهخورده است.
شاید یکی از محوریترین شعارهای سال که از سوی رهبریت انقلاب در این سالها بیش از همه به آن توجه شده، اقتصاد مقاومتی است که تأکید بر تمرکز مدیریتی بر داشتهها و درونزا بودن اقتصاد منهای وابستگیها به خارج از کشور دارد و امسال نیز در تداوم همان مسیر تعیینشده شعار سال 97 در حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شد و این نشان از اهمیت توجه به تولید و اقتصاد ملی دارد.
اما آنچه باید در مسیر تحقق این شعار بیش از همه به آن توجه شود فرهنگسازی مناسب برای مصرف کالاهای ایرانی است که این فرهنگسازی زمانی عمومیت مییابد که تولیدکنندگان بتوانند اعتماد عمومی جامعه را با تولید کالا و خدمات باکیفیت و متناسب با سبد هزینه و درآمد شهروندان ایرانی جلب نمایند.
آنچه در باور فرهنگ عمومی جامعه نسبت به خرید کالای ایرانی و مصرف آن وجود دارد عدم اعتماد به این کالاها و خدمات است که گاهی به دلیل سودجوییهای برخی تولیدکنندگان و بهرهمندیهای رانتی از حمایتهای دولتی نهتنها نمیتوانند متناسب با ذائقه مردم کالا و خدمات مناسب تولید کنند بلکه به دلیل وابستگیهایی که ایجاد و منابعی را که از لایههای پیدا و پنهان در حمایت از خویش فراهم میکنند مانع از گسترش حمایتها به تولیدکنندگان واقعی و فعالان خلاق و نوآور اقتصادی که با اعتقاد راسخ به ذائقه مشتریان ایرانی با ابتکار عمل فعالیت میکنند میشوند و این خود عامل مهمی در عدم تحقق شعارهایی است که در این سالها بر زمین مانده که امید است در سال جدید هم تولیدکنندگان و هم مردم با همکاری یکدیگر و اعتماد ایجادشده راه توسعه کشور را در مسیر تولید و مصرف کالای ایرانی بیابند و بدون هیچ اجباری و با اشتیاق به سمت حمایت از کالای ایرانی برویم.
بدون شک جغرافیای کشورمان برخوردار از ظرفیتهای فراوانی است که میتوان با تمرکز بر منابع داخلی اهم از انسانی و غیره منافع ملی را تأمین و بدون وابستگی مصرف با بهرهوری صحیح از داشتهها راه برونرفت از شرایط فعلی اقتصادی کشور که بخشی از آن ثمره سیاستگذاریهای اشتباه در طی سالیان گذشته و بخشی نیز عدم خودباوری عمومی است را بیابیم زیرا فرصتها همیشه تکرار شدنی نیستند و هوشمندی در بهرهمندی از زمان و شرایط است که امروز این شرایط برای بالندگی اقتصاد ملی به دلیل تمرکز تمام تصمیم سازان و فهم مشترک مجریان فراهم است.
ثبت دیدگاه