چهارشنبه, 4 مهر 1403 Wednesday, 25 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 43665 تعداد نوشته های امروز : 20 تعداد دیدگاهها : 2452×
استقرار مرکز تحقیقات بادام زمینی در آستانه اشرفیه ضروری است
1 شهریور 1395 ساعت: 12:23
شناسه : 12938
2

فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه بر ضرورت استقرار یک مرکز تحقیقات بادام زمینی در شهرستان تاکید کرد. به گزارش «بامردم»، رحیم حیدری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:آستانه اشرفیه تامین کننده حدود 90 درصد از بادام زمینی مورد نیاز کشور است و از این رو راه اندازی ایستگاه تحقیقاتی بادام زمینی در […]

پ
پ

رحیم حیدری فرماندار آستانه اشرفیه (3)

فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه بر ضرورت استقرار یک مرکز تحقیقات بادام زمینی در شهرستان تاکید کرد.

به گزارش «بامردم»، رحیم حیدری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:آستانه اشرفیه تامین کننده حدود 90 درصد از بادام زمینی مورد نیاز کشور است و از این رو راه اندازی ایستگاه تحقیقاتی بادام زمینی در این شهرستان ضرورت دارد.
وی ایجاد این مرکز تحقیقاتی را در انجام بسیاری از فعالیتهای تحقیقاتی در خصوص بادام زمینی موثر دانست.
وی تصریح کرد: با راه اندازی مرکز تحقیقاتی پیش گفته بسیاری از مسائل مربوط به بادام زمینی چون خاک مناسب، اصلاح نژاد، شناسایی ارقام جدید ، شیوه های جدید کاشت و برداشت ، افزایش میزان تولید ، ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری و…مورد توجه کارشناسان قرار خواهد گرفت.
وی شهرستان آستانه اشرفیه را قطب تولید بادام زمینی کشور دانست و گفت: همچنین ایجاد مرکز یادشده می تواند در توسعه و رونق اقتصادی بادام زمینی این شهرستان موثر باشد.
حیدری با اشاره به اینکه به منظور ایجاد یک مرکز تحقیقاتی بادام زمینی در این شهرستان هماهنگی و مذاکرات لازم با مسئولان جهاد کشاورزی گیلان صورت گرفته اظهار کرد: در زمان حاضر تمامی امکانات لازم به منظور استقرار این مرکز تحقیقاتی چون ساختمان و زمین مناسب فراهم است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.
حیدری در ادامه، راه اندازی مرکز تحقیقاتی بادام زمینی را یکی از خواسته های مهم بیش از پنج هزار بهره بردار این شهرستان عنوان کرد و گفت: با توجه به پیگیری های صورت گرفته، امیدواریم هرچه زودتر شاهد استقرار یک مرکز تحقیقات بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه باشیم.
شهرستان آستانه اشرفیه دارای دو هزار و 507 هکتار زمین زیر کشت بادام زمینی است که به طور متوسط در هر هکتار از این میزان سطح زیر کشت، حدود شش هزار و 500 کیلوگرم پیله تر بادام زمینی بدست می آید.
از مجموع کل پیله های تر به دست آمده 40 درصد به پیله خشک تبدیل می شود که از این میزان نیز 50 درصد به مغز بادام زمینی تبدیل و به بازار مصرف عرضه می شود.
دارا بودن بوته های ایستاده ، پرمحصول بودن ، کیفیت بالا ،طعم خوب ، دانه های درشت از مهمترین ویژگیهای بادام زمینی شهرستان آستانه اشرفیه است و روستا های کورکاء ، نقره ده ، استخر بیجار ، تمچال ، پرکاپشت مهدیخانی ، خوشکاروندان و…نیز از مهمترین مراکز کشت و تولید بادام زمینی این منطقه به شمار می روند.
بادام زمینی شهرستان آستانه اشرفیه از نوع ‘ گلی ‘ بوده و همه ساله در اوایل اردیبهشت کشت و در اواخر مردادماه نیز برداشت می شود.
شهرستان آستانه اشرفیه در شرق استان گیلان قرار دارد.

انتهای پیام /*

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.