جمعه, 21 دی 1403 Friday, 10 January , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 45066 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 2524×
چرا لاستیک های هواپیما نمی ترکند
2 شهریور 1395 ساعت: 23:51
شناسه : 13071
1

تقریبا هر روز در سطح بزرگراه ها تکه هایی از لاستیک های ترکیده ی اتومبیل ها را می بینیم، اما به ندرت و شاید هرگز از ترکیدن لاستیک هواپیما چیزی نمی شنویم؟ هواپیما ها وزنی معادل یک ساختمان دارند و با سرعتی معادل 275 کیلومتر بر ساعت بر روی چرخ های خود فرود می آیند، […]

پ
پ

تقریبا هر روز در سطح بزرگراه ها تکه هایی از لاستیک های ترکیده ی اتومبیل ها را می بینیم، اما به ندرت و شاید هرگز از ترکیدن لاستیک هواپیما چیزی نمی شنویم؟ هواپیما ها وزنی معادل یک ساختمان دارند و با سرعتی معادل 275 کیلومتر بر ساعت بر روی چرخ های خود فرود می آیند، چرخ هایی که تایرهای آنها از جنسی مشابه جنس تایر اتومبیل برخوردار است. شاید اگر شاهد لحظه فرود یک هواپیما بوده باشیم چندین بار احتمال وقوع این حادثه را تصور کرده باشیم. ولی این اتفاق رخ نمی دهد.

دلیل آن بسیار ساده است: تایرهای هواپیما با فشار هوایی حدود 200 پوند بر اینچ مربع باد می شوند که تقریبا شش برابر این میزان در تایرهای اتومبیل است. این فشار هوای زیاد، استحکام بسیار زیاد تایرهای هواپیما را باعث می شود. البته ساختار تایر در هواپیما از این ساختار در تایرهای اتومبیل قدرتمندتر است. اما استحکام اجزا لاستیک برای اینکه چنین فشار هوایی را امکانپذیر کند لازم است.

تایرهای هواپیما لزوماً خیلی بزرگ نیستند. تایرهای یک بویینگ 737 دارای قطر 27 اینچی و عرض 7.75 اینچی هستند و بر رینگی 15 اینچی قرار می گیرند. این ابعاد از ابعاد تایر یک کامیون کوچکتر است که قطر آن گاه تا 40 اینچ و عرض آن به 20 اینچ می رسد. اما تایرهای هواپیما به لطف رشته های نایلون یا پلیمر صنعتی که در آن به کار رفته و آرامید نام دارد و در زیر آج لاستیک قرار می گیرد از استحکام بسیار بالایی برخوردارند.

لاستیک هواپیما

بر اساس قوانین هواپیمایی، تایرهای هواپیما باید بتوانند چهار برابر فشار معمول بر آنها را حداقل برای سه ثانیه تحمل کنند و مستحکم ترین تایرها می توانند وزن هواپیما را در فرودی با سرعت 465 کیلومتر بر ساعت نیز تحمل کنند. Lee Bartholomew، مهندس تایرهای Michelin Aircraft می گوید

احتمال ترکیدن تایر هواپیما با بادکردن بیش از حد آن تقریباً صفر است. در واقع درمواقعی که تایرها بیش از اندازه باد شده اند، چرخ قبل از تایر تحت تاثیر قرار می گیرد و مشکل پیدا می کند.

الگوی ساده آج، و رشته های محکم کننده که در زیر آج قرار دارند، به تایرهواپیماهای مسافربری امکان می دهند که در سرعت های بالا به باند برخورد کند و تا زمانی که گردش چرخ ها با سرعت هواپیما برابری کند، بر روی آسفالت کشیده شود، و در همین لحظه است که دودی که از چرخ برمی خیزد دیده می شود. بیشتر ساییدگی و پارگی لاستیک هواپیما در همین لحظه فرود که لاستیک ها به جای چرخیدن بر روی زمین کشیده می شوند بوجود می آید.

اما تایرهای هواپیماها معمولا 500 بار پیش از اینکه به ترمیم نیاز داشته باشند قابل استفاده هستند و یک تایر هواپیما تا 7 مرتبه ترمیم را به راحتی تحمل می کند.

البته در مواردی هم لاستیک هواپیما ممکن است بترکد که بیشتر به دلیل کم باد بودن آن است. اما هواپیماهای مسافربری و باری مانند ایرباس A380، معمولا بیش از 20 تایر دارند که امنیت فرود آنها را تضمین می کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.