یکشنبه, 25 آذر 1403 Sunday, 15 December , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 44668 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد دیدگاهها : 2505×
تشریح راهبرد کشور چین در راه اندازی کریدور بین المللی جاده ابریشم جدید
5 تیر 1397 ساعت: 17:57
شناسه : 130841
4

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در مراسم افتتاحیه طرح های این منطقه با حضور معاون اول رئیس جمعهور، راهبرد کشور چین در راه اندازی کریدور بین المللی جاده ابریشم جدید را تشریح کرد.

پ
پ

 دکتر رضا مسرور - تشریح راهبرد کشور چین در راه اندازی کریدور بین المللی جاده ابریشم جدید - انزلی

مراسم افتتاحیه پروژه‌های زیرساختی، گردشگری و صنعتی بخش خصوصی داخلی و خارجی و راه‌اندازی کریدور چین قزاقستان و ایران منطقه آزاد انزلی  که با حضور دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، مقامات ارشد کشور و استان ازجمله وزیر راه و شهرسازی، دبیر شورای عالی و مدیران عامل سازمان مناطق آزاد، استاندار گیلان، مدیران نهاد ریاست جمهوری، نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد شرکت‌های کشتیرانی و سازمان بنادر و دریانوردی کشور و سرمایه‌گذاران خارجی این پروژه‌ها و فعالان اقتصادی از در مرکز همایش‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی منطقه آزاد انزلی برگزار شد.
دکتر رضا مسرور رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان در این مراسم، بابیان اینکه با شروع به کار کریدور چین، قزاقستان، ایران، امکان ترانزیت ده میلیون تن کالا فراهم می‌شود اظهار داشت: ایجاد درآمد ارزی از محل ترانزیت کالا یکی از منابع جدید درآمدی کشورهاست و طی سال‌های اخیر به‌عنوان یک اولویت در دستور کار این سازمان قرارگرفته و در این میان مناطق آزاد ایران با توجه به مزایا و معافیت‌های خود می‌توانند به‌عنوان یکی از مسیرهای مناسب برای ایجاد درآمد ارزی کشور به ایفای نقش بپردازند.
وی با اشاره به اینکه کریدور چین، قزاقستان و ایران با ورود اولین محموله راه‌اندازی و مسیر تجاری جدیدی برای کشور ایجادشده، به بررسی دلایل موفقیت و ظرفیت‌های کریدور کانال سوئز پرداخت و افزود: هم‌اکنون کانال سوئز با حجم ترانزیت سالیانه یک میلیارد تن کالا بین کشورهای آسیایی و اروپایی یکی از اصلی‌ترین مسیرهای تجاری بین‌المللی است که به‌عنوان یک مسیر پرهزینه و زمان‌بر مطرح بوده و موفقیت آن را باید ناشی از وجود شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل و زیرساخت‌های مناسب اعلام کرد.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در ادامه تحلیلی از استراتژی جدید تجاری چین تحت عنوان «یک کمربند و یک‌راه» ارائه داد و بابیان اینکه حدود ۱۱۵ میلیون تن از کالاهای چینی از طریق کانال سوئز به بازارهای اروپایی ترانزیت می‌شود و این کشور در جهت کاهش اتکا خود به مسیر فوق و عدم تضعیف جایگاه خود در رقابت تجاری با آمریکا، به دنبال مسیرهای تجاری جدید با اروپا می‌باشد، اشاره‌ای به هر یک از این مسیرهای تجاری کرد و اضافه نمود: مسیر ترکیبی اروم چی، اکتائو، انزلی که نسبت به مسیر موجود میان دو کشور از زمان و هزینه کمتری برای ترانزیت کالا برخوردار است با مطالعات کارشناسی چندساله این سازمان طراحی و امروز عملیاتی شده می‌تواند به‌عنوان مسیر جدید کالایی برای مبادله کالا میان چین و اروپا از طریق مرز بازرگان ایران به ایفای نقش پرداخته و درآمد ارزی کشور را افزایش دهد و با توجه به ارزیابی‌های کارشناسی صورت گرفته و کنسرسیوم تشکیل‌شده، با همکاری وزارت راه و شهرسازی ظرفیت عبور ۱۰ میلیون تن کالا نیز از این مسیر وجود دارد.
وی از معاون اول رئیس‌جمهور و مقامات ارشد کشوری برای حمایت‌های صورت گرفته از منطقه آزاد انزلی قدردانی نمود و با اشاره به مشکلات ارزی کشور تصریح کرد: تمام تلاش خود را به‌منظور ایجاد و افزایش درآمدهای ارزی کشور انجام می‌دهیم تا کمکی در راستای انجام وظایف خود به کشور کرده باشیم.
دکتر مسرور اشاره‌ای به افتتاح طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری از سوی سرمایه‌گذار خارجی در منطقه آزاد انزلی با حضور دکتر جهانگیری کرده و تصریح نمود در شرایط فعلی کشور می‌توان در مسیر جذب سرمایه‌گذاران خارجی متوسط حرکت کرد و افتتاح بزرگ‌ترین مجموعه تفریحی و گردشگری آکواریوم و باغ خزندگان ایران با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیون یورویی طرف خارجی مهر تأیید امکان تسری این راهبرد در سایر نقاط کشور است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.