جمعه, 6 مهر 1403 Thursday, 26 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 43676 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2453×
برای مدیریت و ساماندهی پسماند در گیلان کار زیادی در پیش داریم
4 شهریور 1395 ساعت: 21:42
شناسه : 13258
1

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگرچه اقدامات خوبی در حوزه مدیریت و ساماندهی پسماند در گیلان انجام شده، اما با توجه به حجم عظیم مشکلات برجای مانده، هنوز تا حصول نتیجه نهایی کار زیادی داریم. به گزارش «بامردم»، معصومه ابتکار عصر پنجشنبه در دیدار با استاندار گیلان بر لزوم اقتصادی […]

پ
پ

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگرچه اقدامات خوبی در حوزه مدیریت و ساماندهی پسماند در گیلان انجام شده، اما با توجه به حجم عظیم مشکلات برجای مانده، هنوز تا حصول نتیجه نهایی کار زیادی داریم.

به گزارش «بامردم»، معصومه ابتکار عصر پنجشنبه در دیدار با استاندار گیلان بر لزوم اقتصادی شدن بازیافت و تفکیک زباله تاکید و بیان کرد: با توجه به چالش کشور در حوزه پسماند به ویژه در استان های شمالی، ضروری است تسهیلات و حمایت های ویژه ای برای سرمایه گذاران این حوزه در نظر گرفته شود.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: باید تلاش کنیم تا جمع آوری پسماند برای بخش خصوصی، اقتصادی شود.
وی افزود: رفع چالش پسماند کشور، در کنار برنامه ریزی تخصصی کوتاه، میان و بلند مدت و حمایت دولت، نیازمند همکاری و مشارکت بخش خصوصی و مردم است.
ابتکار تلاش های صورت گرفته برای مدیریت و ساماندهی پسماند در گیلان را ارزشمند خواند و گفت: اگرچه اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده، اما با توجه به حجم عظیم مشکلات برجای مانده، هنوز تا حصول نتیجه نهایی کار زیادی داریم.
وی حل مشکل پسماند استان های شمالی را از اولویت های سازمان حفاظت محیط زیست کشور ذکر و خاطرنشان کرد: آموزش و فرهنگ سازی در این حوزه به ویژه در مورد تفکیک زباله از مبدأ و کاهش تولید زباله باید از جمله اولویت های برنامه ای در این حوزه باشد.
ابتکار ادامه داد: ضروری است برای ساماندهی و مدیریت زباله های دپو شده در مراکز دفن زباله تعطیل شده استان و بی خطرسازی کامل زباله های بیمارستانی و عفونی و ویژه نیز اقدام و برنامه ریزی ویژه ای انجام شود.
بر اساس آمارهای اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان، روزانه دو هزار تن زباله توسط شهرداری ها و دهیاری های این استان جمع آوری و در مراکز دفع زباله رها می شوند و بخش زیادی هم در روند جمع آوری قرار ندارند.
یک هزار و 400 تن از این زباله های جمع آوری شده، شهری و بقیه زباله های روستایی را تشکیل می دهند.
به دلیل نزدیکی آب های سطحی با آب های زیرزمینی در گیلان، شیرابه های ناشی از این زباله ها و آلاینده های ناشی از خودروها با هر بارندگی در کوتاه ترین زمان، وارد خاک و آب شده و به شدت رودخانه و زیستگاه ها و مراکز زیست و تکثیر آبزیان استان را تحت تاثیر قرار داده است.
یکی از مراکز مهم و پر سر و صدای دفن زباله گیلان که روزانه 550 تا 600 تن زباله از حوزه مرکزی شامل شهرهای رشت، فومن، صومعه سرا، لشت نشاء، سنگر، شفت، خشکبیجار و کوچصفهان و بیش از 20دهیاری و بخشی از واحدهای صنعتی در آن دفن می شوند، در سراوان واقع در 20 کیلومتری رشت قرار دارد.

** لزوم اختصاص بودجه زیست محیطی ویژه برای استان های شمالی
استاندار گیلان نیز در این نشست گفت: سطح سرزمینی تحت پوشش جمع آوری، تفکیک زباله و مدیریت پسماند در ابتدای دولت صفر درصد بود ولی این آمار هم اکنون به 70 درصد رسیده و در نظر داریم تا پایان سال به 100 درصد برسانیم.
محمدعلی نجفی خاطرنشان کرد: مراکز دفن زباله و پسماند نیز در گیلان از 51 به 15 مرکز رسیده است همچنین در شهرستان های تالش و لاهیجان در نظر داریم ساخت کارخانه کمپوست را آغاز کنیم.
وی با بیان اینکه جمع آوری مناسب پسماند نیازمند فرهنگ سازی است، گفت: آموزش مداوم برای فرهنگ سازی و زمینه مدیریت پسماند ضروری است.
استاندار گیلان خواستار اختصاص بودجه زیست محیطی ویژه برای استان های شمالی شد و خاطرنشان کرد: باتوجه به سفر ده ها میلیون نفر در سال به شمال کشور، در زمینه حفظ محیط زیست و مدیریت پسماند نیازمند اختصاص اعتبار و بودجه های ویژه هستیم.
تشکیل جلسه کارگروه مدیریت پسماند و کارگروه آمایش سرزمین، محیط زیست و توسعه پایدار، نشست بررسی مسائل محیط زیست گیلان با مجمع نمایندگان استان از جمله برنامه های امروز (پنجشنبه) معصومه ابتکار در سفر به گیلان است.
افتتاح استخر بانوان انزلی، آغاز احداث مرکز جدید بازدیدکنندگان تالاب انزلی، بازدید از روند عملیات اجرایی طرح حفاظت و احیاء تالاب انزلی، بازدید از وضعیت گونه مهاجم سنبل آبی در آب بندان ملاسرای شفت و بازدید از نتیجه مشارکت در پاک سازی تالاب عینک رشت از برنامه های فردا (جمعه) رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر به استان گیلان است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.