به گزارش خبرگزاری برنا گیلان ؛ “حسین چراغی” مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان اظهار داشت: از گذشته تا به امروز بندر انزلی به عنوان هاب آهن آلات وارداتی کشور محسوب می شد اما در ١٠ سال اخیر و پس از خودکفایی کشور در بخش تولید فولاد، حجم واردات آهن آلات به کشور به شدت کاهش یافت.
حسین چراغی افزود: عدم پیش بینی و شناخت از تغییرات بازار و الگوهای تجاری در خزر در گذشته، کسب و کار و تخلیه و بارگیری را در بزرگترین و قدیمی ترین بندر شمال کشور به خطر انداخت، لذا از همین رو در مجموعه بنادر و دریانوردی استان گیلان پس از تحلیل بازار ، کالاهای جایگزین را شناسایی کردیم تا برای جبران کمبود کالا و کشتی و در نتیجه تکمیل ظرفیت ها برای بنادر استان تلاش و جذب کنیم که لذا ایجاد زیر ساخت های مناسب و ارایه سرویس های مورد انتظار صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی در اولویت اهداف ما قرار گرفت.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه با این رویکرد و با توجه به نیاز داخلی و کشور های همجوار و همچنین وجود ظرفیت تولید مناسب غلات و روغن خام و نیازمندی های کالاهای صادراتی ایران در کشورهای حاشیه دریای خزر تصمیم به ایجاد زیر ساخت های نگهداری غلات و روغن خام و پایانه صادراتی در بنادر استان خصوصا بندرانزلی گرفته شد خاطرنشان کرد: از سال ٩٤ اقدام به احداث انبارهای جدید، سیلوی غلات و مخازن روغن از طریق جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی کردیم و نتیجه آن شد که طی ٣ سال اخیر رشد مناسبی در زمینه واردات غلات از طریق بنادر استان گیلان را شاهد هستیم.
چراغی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین اهداف این اداره کل جذب حداکثری کالا و کشتی برای بنادر استان است، تصریح کرد: در بخش سرمایه گذاری جایگاه ویژه ای را برای گروه غلات شامل گندم ، جو و ذرت در نظر گرفته ایم و مصمم هستیم تا از یک سو فرصت های سرمایه گذاری در اختیار صاحبان اصلی کالا و همچنین شرکت های کشتیرانی توانمند که ناوگان ملکی دارند قرار گیرد، از سوی دیگر به تامین زیر ساخت های اساسی مورد نیاز کشور در بنادر شمالی و تکمیل زیر ساخت های همسو با بنادر سایر کشورهای حاشیه دریای خزر توجه ویژه شد تا از این طریق ضمن پاسخگویی به نیازهای استان گیلان و استان های همجوار، انتظارات شرکای تجاری بندر نیز تامین شود.
او با اشاره به اینکه هم اکنون ١٠٠هزار تن غلات در سیلوها و انبارهای بندرانزلی منتظر دریافت مجوز لازم جهت ورود به کشور هستند عنوان کرد: در حال حاضر بندر انزلی ظرفیت نگهداری سالیانه بیش از یک میلیون تن غلات را دارد، که این میزان تا پایان سال به یک میلیون و هشتصد هزار تن افزایش می یابد که با این وجود هنوز ۴۹% از ظرفیت فعلی بندر بلا استفاده مانده که علت اصلی آن طولانی شدن زمان ماندگاری کالا در اماکن بندری به دلیل کندی صدور مجوزهای لازم توسط برخی سازمان ها است که این مهم همسویی بیشتر دستگاه های استانی علی الخصوص دستگاه های صادر کننده مجوز برای ورود غلات را می طلبد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در پایان گفت: طبق بررسی های انجام شده میانگین مدت ماندگاری غلات در اماکن بندرانزلی ۶۰ روز است که این میزان ۲۰ روز بیشتر از سایر بنادر در استان همجوار است که این امر زیان بسیاری به صاحبان کالا وارد کرده که نهایتا بر قیمت نهایی کالا تاثیر می گذارد.
ثبت دیدگاه