عصر روز دوم دی ماه همزمان با آخرین روز گرامیداشت هفته حمل و نقل اولین نشست تخصصی توسعه حمل و نقل شهری رشت با محوریت شهر هوشمند و ITS، هوشمندسازی تقاطع های شهری در رشت، مسیرهای دوچرخه سواری و افق سیستم دوچرخه در شهر رشت و به همراه پرسش و پاسخ و آیین اختتامیه هفته حمل و نقل به همت معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت و مدیریت ایمنی و مهندسی ترافیک شهرداری رشت در سالن اجتماعات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت برگزار شد.
رضا رسولی در این نشست ضمن قدردانی از عملکرد مناسب و مثبت معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت گفت: هوشمند سازی تقاطع های شهری یکی از برنامه های که مورد توجه معاونت حمل و نقل و فعالان حوزه انفورماتیک این شهرداری است.
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر رشت با تاکید بر ضرورت توجه به زیرساختهای تعریف شده در حوزه IT خاطرنشان کرد: هرچند مبحث هوشمند سازی در سال آینده پررنگ تر خواهد بود، اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور و شهر، رویکرد تنظیم بودجه سال آتی باید در راستای ارتقا نگهداشت شهر باشد، البته تنظیم و برنامه ریزی برگزاری این نشست از سوی معاونت حمل و نقل حکایت از استقبال معاونت فوق از این رویکرد را دارد.
معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت ضمن گرامیداشت هفته حمل و نقل در سخنانی بیان داشت: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت به مناسبت گرامیداشت هفته حمل و نقل هر روز برنامه های متنوعی داشته است و امروز با همراهی مدیریت ایمنی و مهندسی ترافیک شهرداری رشت نشست تخصصی توسعه حمل و نقل با حضور متخصصین این رشته از شهرهای استان با ارائه پنل های تخصصی در سه موضوع؛ شهر هوشمند و ITS، هوشمندسازی تقاطع های شهری در رشت، مسیرهای دوچرخه سواری و افق سیستم دوچرخه در شهر رشت برگزار شده است.
فرامرز جمشیدپور با تاکید بر اهمیت اشتراک گذاری ایده های متخصصین در راستای توسعه شهری تصریح کرد: مراوده فکری بین متخصصین، شهروندان، مدیران و اساتید دانشگاه می تواند راهها و محورهای توسعه را باز و مسیر را برای برنامه ریزی های مدون و کارا هموار کند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت از برنامه ریزی مدیریت شهری در راستای توسعه مسیر دوچرخه سواری در سطح شهر سخن گفت و تاکید داشت: با توجه به اینکه در گذشته مسیر ویژه دوچرخه سواری از میدان مصلی تا میدان گیل طراحی و اکنون تا دانشگاه گیلان این مسیر مورد بهره برداری قرار گرفته است، مشاوران طرح مسیر دوچرخه سواری در حال انجام مطالعاتی در ۸ فصل هستند و تاکنون مطالعه ۶ فصل از این طرح انجام شده است.
فرامرز جمشیدپور از طراحی پروژه مسیر دوچرخه سواری به طول ده کیلومتر درسطح شهر خبر داد و خاطرنشان ساخت: این پروژه از مسکن مهر آغاز و به دیگر نقاط شهر ادامه خواهد داشت.
او در خصوص بحث هوشمند سازی مرکز کنترل ترافیک شهر رشت گفت: در حال حاضر ۴۰ دستگاه دوربین در سطح شهر نصب شده که از این تعداد ۷ دوربین مربوط به ثبت تخلفات و مابقی دوربین های نظارتی و تصویری است. برای توسعه این موضوع نیز سرمایه گذاری هایی شده است به گونه ای که مجوز نصب ۱۱۰ دوربین از ابتدای سال آینده اخذ شده و از این تعداد ۷۵ دوربین نظارتی و مابقی مربوط به ثبت انواع تخلفات ترافیکی از جمله سرعت وغیره است.
وی تقویت ناوگان اتوبوسی سطح شهر و رساندن کمی این ناوگان به نرم استاندارد را از دیگر برنامه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت عنوان کرد وگفت: در حال حاضر ۸۰ دستگاه اتوبوس در سطح شهر فعال است و تا سال آینده این تعداد به ۱۲۰ دستگاه خواهد رسید که این خود مستلزم ساماندهی خطوط ویژه شهری است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت از نوسازی، هوشمند سازی ایستگاه و نصب سامانه اطلاع رسانی ITS خبر داد و خاطرنشان کرد: با نصب این سامانه علاوه بر ارائه اطلاعات کافی به شهروندان، مدیران نیز با کسب اطلاعات و داده های لازم در راستای رفع نواقص برنامه ریزی های مدونی خواهند داشت.
فرامرز جمشید پور از مطالعه و جانمایی تابلوی vms (پیام رسان متغیر) در تقاطع های سطح شهر در سال آینده خبر داد و گفت: این تابلو نیز در بستر ITSفعالیت خواهد کرد و ازطریق مرکز کنترل ترافیک اطلاعات ترافیکی را رصد و به مسافرین اطلاع رسانی خواهد کرد تا مسافران مسیرهای خود را به موقع و در کوتاهترین زمان ممکن پیدا کنند.
وی در ادامه گفت: تمام سعی و تلاش مجموعه مدیریت شهری بر آن است تا شهر رشت برمبنای داده های ITS هوشمند و بهینه سازی شود.
حسن هادی زاده با تاکید بر تلفیق حمل و نقل و ترافیک با کلیه شئون زندگی مردم در شرایط کنونی بیان داشت: امروزه تغییر اندک در وضعیت فعلی حمل و نقل می توان تاثیر بسیار زیادی در وضعیت زندگی شهروندان ایجاد کرد.
مدیر ایمنی و مهندسی ترافیک شهرداری رشت تصریح کرد: برخلاف تصور عموم جامعه که از محتوای مطالبات آن ها نیز برمی آید تملک، آزادسازی، افزایش عرض معابر، احداث تقاطع های غیر هم سطح و اقدامات این چنینی رویکرد مناسبی در فعالیت های بلند مدت و حتی میان مدت نمی باشد هر چند این موضوع به معنای نفی خدمات جاری در راستای ارتقا کیفیت جریان و تجهیزات سخت افزاری ترافیک نیست بلکه مقصود تغییر نگرش، برنامه ریزی و سیاست گذاری مدیریت حمل و نقل در سطح شهر است.
وی افزود: ایجاد خطوط ویژه حمل و نقل عمومی و BRT، ایجاد شهر هوشمند واقعی و انسان محور، پیشگیری غیرمستقیم و برنامه ریزی شده از سفرهای زائد درون شهری، افزایش دسترسی بدون افزایش جا به جایی و اقداماتی از این دست، مصادیقی از منظور فوق است. در همین راستا اولین نشست با عنوان “توسعه حمل ونقل شهر رشت” از سلسله نشست های تخصصی توسط مدیریت ایمنی و مهندسی ترافیک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت برگزار گردید.
هادی زاده در تشریح برنامه های نشست فوق یادآور شد: موضوع ابتدایی این نشست “شهر هوشمند و ITS” بود که توسط دکتر اقبالیان ارائه گردید. افزایش آگاهی عمومی، ایجاد زیرساخت های شهر هوشمند و توسعه حمل و نقل انسان محور از نکاتی بود که به آن ها پرداخته شد.
موضوع دوم که توسط دکتر عبدی عضو هیات علمی دانشگاه امام خمینی (ره) قزوین به تحلیل آن پرداخت “هوشمند سازی تقاطعات شهر رشت” بود. کاهش تاخیر و به تبع آن کاهش زمان کل سفر و روان سازی جریان ترافیک شهر از موارد اصلی بحث مذکور بود.
در پایان این نشست علاوه بر برگزاری جلسه پرسش و پاسخ از ده کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در سطح شهر رشت رونمایی شد.
گفتنی است که در نشست تخصصی توسعه حمل و نقل شهری رشت، رضا رسولی رئیس کمیسیون عمران و نائب رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای اسلامی شهر رشت، محمد حسن عاقل منش رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت، سرهنگ محمدی رئیس پلیس راهور استان گیلان و جمعی از مدیران و اساتید دانشگاهها، مشاوران، متخصصین و کارشناسان حوزه حمل و نقل و ترافیک حضور داشتند.
ثبت دیدگاه