مصطفی سالاری در جلسه ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی استان گیلان، ترویج نظارت مردم بر مسئولان را یکی از مهمترین اقدامات در تحقق حقوق شهروندی دانست و افزود: اگر مردم در بیان نظرات و پیشنهادات، آزادی انتقاد و گلایهمندی داشته باشند باعث میشود تا جهتگیریهای جامعه به سمتی که مورد انتظار و مطالبه آنان است هدایت شود.
وی با بیان اینکه موظف به تحقق نظارت مردم بر امور جامعه هستیم، اظهار داشت: نهادینهکردن نظارت مردم به صورت شفاف از طریق امکانات مختلف به ویژه رسانهها باعث میشود تا آنان به خوبی نسبت به دستاندرکاران امر به معروف و نهی از منکر کنند.
نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه افکار عمومی باید مسئولان را به پاسخگویی وادار کنند، گفت: توسعه خدمات الکترونیک یکی از راهکارهای افزایش میزان رضایتمندی مردم است.
وی دستگاههای اجرایی را موظف به تقویت بخش ارائه خدمات الکترونیک و کاهش مراجعات حضوری مردم کرد و اظهار داشت: ارائه خدمات الکترونیک علاوه بر تسریع در پاسخگویی، شفافیت و سلامت اداری را به دنبال دارد.
استاندار گیلان میز خدمت در ادارات را مکمل ارائه خدمات الکترونیک عنوان کرد و گفت: اگر ارائه خدمتی به صورت الکترونیکی تعریف نشده است با مراجعه مردم به میز خدمت در ادارات امور آنان به صورت متمرکز پیگیری میشود.
وی به ابلاغ بخشنامه نظارت مردم بر دولت از طریق سمنها در روزهای آتی اشاره و خاطرنشان کرد: در این طرح سازمانهای مردم نهاد مرتبط با دستگاههای اجرایی پس از دریافت نظرات، انتقادات و پیشنهادات مردم از طریق درگاه الکترونیکی و انعکاس به دستگاه مورد نظر، پاسخ را نیز به صورت شفاف در معرض عموم قرار میدهند.
دکتر سالاری افزود: این اقدام باعث میشود تا انتقادات و پیشنهادات به صورت تخصصیتر پیگیری و در جهت رفع گلایهمندیها پاسخ داده شود.
وی سامانه ارتباط مردم با دولت را نیز یکی دیگر از درگاههای طرح گلایهمندی از دستگاهها و پاسخگویی به اقشار جامعه عنوان کرد و اظهار داشت: اگر پس از دو مرحله طرح گلایه و پاسخ جواب قانعکنندهای دریافت نشود این موضوع با حکمیت یکی از معاونان استاندار و با حضور مدیر دستگاه مرتبط و شهروند موردنظر تصمیمگیری میشود.
نماینده عالی دولت در گیلان به سفر هفتگی مدیران دستگاههای اجرایی به شهرستانها طبق برنامه مشخص اشاره کرد و افزود: در این سفرها علاوه بر بررسی وضعیت شهرستانها، مسائل و مشکلات آن منطقه توسط مردم طرح و مطالبات آنان مشخص میشود.
وی ممنوعیت برگزاری جلسات با حضور ۲ تا ۳ نفر از مدیران دستگاهها در ساعات اداری را یکی دیگر از اقدامات در مسیر رعایت حقوق شهروندی عنوان کرد و گفت: ابلاغ بخشنامه ساماندهی مأموریتها و پرهیز از سفرهای غیر ضروری مدیران به خارج از استان نیز یکی دیگر از اقدامات در جهت دسترسی بیشتر مردم به مسئولان است.
استاندار گیلان ابلاغ بخشنامه تشریفاتزدایی را نیز یکی دیگر از موضوعات رعایت حقوق شهروندی عنوان کرد و افزود: رعایت شفافیت، عدالت و تساوی در جذب نیروی انسانی نیز از تأکیدات جدی بنده به مدیران است و از دستگاههایی که پس از بخشنامه حدود یک سال گذشته این موضوع را رعایت نکردند، نخواهم گذشت زیرا مجموع این بخشنامه های اصلاح رفتار اداری ابلاغی از مصادیق تحقق حقوق شهروندی است.
دکتر سالاری به اصلاح رفتارهای اداری و ابلاغ شیوهنامههایی همچون ساماندهی آببندانها، رودخانهها و تدوین پیشنویس احداث شناگاهها اشاره و خاطرنشان کرد: این شیوهنامهها در راستای جلوگیری از تفسیرهای مختلف توسط دستگاههای متفاوت و در جهت پاسخگویی شفاف به مراجعهکنندگان است.
وی موضوع اصلی در بحث عفاف و حجاب را مسائل اعتقادی و کارهای فرهنگی عنوان کرد و گفت: اگر یک دستگاه فرهنگی نتوانست کار اصلی خود را به درستی انجام دهد نباید مستقیما متوسل به قوه قاهره شویم.
نماینده عالی دولت در گیلان خاطرنشان کرد: دستگاههای فرهنگی درصورت عجز از انجام وظایف اصلی خود باید این موضوع را اعلام کنند و برای مراجع دیگر نیز نسخهپیچی نکنند.
وی با بیان اینکه برخوردهای مبتنی بر قوه قاهره مسائل اعتقادی را تقویت نمیکند، اظهار داشت: باید با روشهای اقناعی، رفتار و اخلاق حسنه باور جامعه نسبت به عفاف و حجاب را تقویت کنیم.
استاندار گیلان با بیان اینکه موضوعات فرهنگی بر عملکردهای روزانه ما اثرگذار است، افزود: با برنامهریزی صحیح برای اوقات فراغت جوانان همچون مسابقات ورزشی، توسعه ورزش همگانی، تئاتر، سینما و گسترش خدماتی از این قبیل زمانی برای فعالیتهای ناسالم باقی نمیماند و برای آن دسته از افراد حداقلی جامعه نیز قانون به نحو صحیح اجرا میشود.
وی ساماندهی و ترویج فعالیتهای ورزشی و فرهنگی را از وظایف اصلی برخی دستگاههای متولی در این حوزه دانست و اظهار داشت: متأسفانه به درستی از ساخت و سازهایی که ابزار برای ترویج فعالیتها هستند استفاده نمیشود.
در این جلسه مدیران برخی از دستگاههای اجرایی به ارائه گزارشی از روند پیگیری و مرتفع نمودن مشکلات شهروندان، دیدارهای چهره به چهره و برنامههای پیشبینی شده و در دست اجرا درخصوص عفاف و حجاب پرداختند.
ثبت دیدگاه