دوشنبه, 16 مهر 1403 Monday, 7 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 43810 تعداد نوشته های امروز : 9 تعداد دیدگاهها : 2455×
تجهیزات تاسیساتی ساختمان
18 آذر 1399 ساعت: 23:31
شناسه : 178411
3

قسمتی از تاسیسات ساختمان مانند طراحی سایز موتور خانه بر حسب تعداد واحد های مسکونی و اداری در مرحله پی ریزی و طراحی عمرانی و معماری انجام می شود.

پ
پ

2232 - تجهیزات تاسیساتی ساختمان - تجهیزات

تاسیسات ساختمان یکی از بخش های کاملا مهندسی و صنعتی ساختمان محسوب می شود که در رده های مختلفی قابل اجرا می باشد. در واقع کلیه بخش های ساختمان که با سیالات از آب و گاز، سرمایش و گرمایش و تهویه سر و کار دارد در زیر مجموعه خدمات تاسیساتی ساختمان ها قرار می گیرد. در برخی از دسته بندی ها خدمات عایق کاری مانند قیر گونی، استفاده ایزوله سازی و حتی عایق های صوتی را نیز در زیر مجموعه تاسیسات ساختمانی قرار می دهند.

قسمتی از تاسیسات ساختمان مانند طراحی سایز موتور خانه بر حسب تعداد واحد های مسکونی و اداری در مرحله پی ریزی و طراحی عمرانی و معماری انجام می شود. بخش عمده ای از خدمات تاسیسات ساختمان مانند لوله کشی داخلی که به منظور آب رسانی و گاز رسانی صورت می پذیرد در مرحله سخت کاری پس از کف ریزی و کف سازی واحد ها و قبل از کشیدن دیوار ها قابل اجرا می باشد. پروسه لوله کشی تاسیساتی ساختمان در رده لوله کشی آب و گاز بصورت کاملا مجزا با لوله هایی از متریال متفاوت صورت می گیرد. لوله کشی آب ساختمانی با لوله هایی به رنگ سفید اغلب از جنس PVC صورت می گیرد که دارای انعطاف بالایی بوده، تا حدودی عایق صوتی بوده و زنگ نمی زند. این در حالی است که لوله کشی گاز با بکار گیری لوله های فلزی انجام می پذیرد.

تجهیزات حرارتی، برودتی ساختمان ها

یکی از بخش های بسیار مهم در حیطه فعالیت های تاسیساتی ساختمان ها بخش حرارت و بردوت ساختمان می باشد که با بکارگیری انواع مختلفی از تجهیزات قابل اجرا است. انتخاب نوع تجهیزات تاسیساتی مطابق با نقشه مهندسی بر حسب نوع سازه و کاربری ساختمان صورت می گیرد. اغلب تجهیزات برودتی و حرارتی در مراحل آخر پروژه های ساختمانی انجام می گیرند. برخی از این تجهیزات مانند کولر ها و چیلر ها بر روی بام ساختمان ها نصب می شوند. برخی از این تجهیزات در قسمت و یونیت موتور خانه و برخی دیگر نیز در داخل واحد ها برای انتقال نهایی سرما و گرما به داخل واحد ها نصب می شوند.

برای ایجاد حرارت برای ساختمان های بزرگ اغلب از سیستم موتور خانه ای مرکزی که یک واحد مجهز تاسیساتی کامل است استفاده می شود که در نهایت حرارت را بر روی شوفاژ ها در هر واحد تحویل می دهد. برای واحد ها و ساختمان های کوچکتر از پکیج های دیواری که بطور لحظه ای بدون نیاز به دیگ به ایجاد حرارت می پردازند استفاده بسیاری می شود. مزیت اصلی استفاده از پکیج ها مشخص شدن میزان گاز مصرفی هر واحد می باشد.

برای برودت ساختمان ها بسته به نوع آب و هوا از روش های مختلفی استفاده می شود. بدین معنا که تجهیزات برودتی مورد استفاده در شهر های ساحلی که دارای رطوبت و شرجی بالایی هستند بطور کامل متفاوت با تجهیزات برودتی مورد استفاده در شهر هایی با درصد رطوبت کم است. در عمده کاربری های ساختمان سازی مسکونی از کولر های آب، فن کوئل ها و در مناطق مرطوب از کولر های گازی استفاده می شود. این در حالی است که برای مراکز بزرگتر مانند مراکز خرید استفاده از انواع چیلر ها توجیه اقتصادی دارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.