محمد آقاییفرد، روزنامهنگار در فرهیختگان نوشت: «مهندس شخصا با کارگزار مذاکره کرده و هیچکس از جزئیات آن خبری ندارد.» این پاسخی است که مسئولان باشگاه پرسپولیس درباره هویت فردی میدهند که قرار است 600 میلیارد تومان به باشگاه سرخپوش تهرانی تزریق کند. هویت اما گویی خط قرمز مسئولان باشگاه است تا هیچکس به جزئیات ماجرا پی نبرد. سوال اصلی اینجاست که چه کسی و از چه راهی میتواند چنین مبلغ بیسابقهای را به باشگاه پرسپولیس تزریق کند؟ فراموش نکنید قرارداد باشگاه استقلال با کارگزار خود به ارزش 500 میلیارد تومان نیز محل بحث بسیاری بود. درواقع اینکه باشگاهی پیشتر اسپانسری 110 میلیاردی داشته باشد و امسال به ناگهان اسپانسر 600 میلیاردی ببندد در تمام دنیا اتفاقی شگفتانگیز تلقی میشود و فیرپلی مالی فیفا را حساس کند. اما بههرحال فوتبال ایران سرشار از تجربههای متفاوت و جدید است که نمیتوان با منطق به آن نگاه و بررسی کرد. بههرحال مسئولان باشگاه پرسپولیس ترجیح میدهند تا روز رونمایی از اسپانسر خود که به ادعای خودشان در هفته جاری رخ خواهد داد، هیچاطلاعاتی از این حامی مالی به بیرون درز نکند اما «فرهیختگان» به اطلاعاتی دست پیدا کرده که نشان میدهد شرایط بهگونهای که سرپرست مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس ادعا میکند، چندان اجرایی نیست و احتمال دارد اسپانسر نیز نتواند مبلغی را تامین کند که مدنظرش است.
نقد یا نسیه؟
حال سوال این است که کارگزار جدید قرار است از چه طریقی هزینههای خود را تامین کند؟ این سوالی است که «فرهیختگان» تلاش بسیاری کرد به جواب آن برسد. براساس شنیدهها ظاهرا قرارداد این کارگزاری با پرسپولیس در سه بخش اصلی خواهد بود. چیزی حدود 220 میلیارد تومان از این هزینه قرار است از فروش لباس پرسپولیس تامین شود. اتفاقی که در سالهای گذشته یک پروژه شکستخورده بوده و ظاهرا این شرکت تصمیم دارد با سازوکار بهتری آن را اجرا کند. هرچند بهنظر میرسد با قوانین سادهانگارانه کپیرایت که در ایران وجود دارد، فروش پیراهن اورجینال به هواداران و رسیدن به 220 میلیارد تومان اتفاقی دشوار باشد. حق پخش تلویزیونی در این قرارداد دیده شده و شنیدهایم حدود 180 میلیارد تومان از هزینهها قرار است از حق پخش تلویزیونی تامین شود. در سالهای اخیر مدیران مختلف و در راس آنها علیاکبر طاهری تلاش بسیاری کردند حق پخش را از تلویزیون بگیرند اما نتوانستند به موفقیتی دست پیدا کنند. سوال مهمتر اینجاست که آیا کارگزار جدید با سازمان صداوسیما جلساتی دراینباره برگزار و سپس مبلغ پیشنهادی خود را ارائه کرده است یا ارائه چنین مبالغی صرفا از روی ارزش برند انجام شده و فاز عملیاتی آن در نظر گرفته نشده است؟
200 میلیارد برای تبلیغات محیطی
بخش آخر فاز درآمدزایی کارگزار از پرسپولیس به حق تبلیغات محیطی بازمیگردد که در روزهای اخیر جنجالهای بسیاری را درپی داشته، ظاهرا این شرکت 200 میلیارد تومان را برای درآمد حاصل از تبلیغات محیطی در نظر گرفته است؛ عددی که به واقعیت نزدیکتر است و بهنظر میرسد رسیدن به این مبلغ از تبلیغات تا حد زیادی امکانپذیر باشد، البته در سالهای اخیر برند پرسپولیس ارزانتر شده و هواداران این تیم فراموش نکردهاند که یک اپراتور تلفن همراه، پولی بابت تبلیغات روی پیراهن استقلال و پرسپولیس پرداخت نکرد و فقط درصدی از عضویت هواداران در سامانههای معرفیشده را به این دو باشگاه پرداخت کرد. فراموش نکنید یکی از بانکها که اخیرا روی پیراهن پرسپولیس حضور پررنگ داشت نیز قراردادی 17 میلیارد تومانی با پرسپولیس بسته بود و بهنظر میرسد ری برندینگ (برندسازی مجدد) لوگوی این باشگاه اتفاقی دشوار باشد.
تبعات جبرانناپذیر بدعهدی
هرچه باشد پرسپولیس بهزودی از اسپانسر خود رونمایی خواهد کرد اما اگر توافقات انجامشده مطابق با همین بندهایی باشد که بهدست «فرهیختگان» رسیده، عملی شدن ایدههای مدیران باشگاه پرسپولیس و کارگزار اتفاقی دشوار است و رسیدن به آن تا حدود زیادی رویایی بهنظر برسد. بههرحال حامیان مالی بهخوبی میدانند حضور در باشگاههای استقلال و پرسپولیس تا چه میزان میتواند به برندینگ آنها کمک کند اما در سوی مقابل هرگونه تاخیر در پرداخت یا بدعهدی بیشک از سوی اسپانسر میتواند تبعات جبرانناپذیری را به همراه داشته باشد. فراموش نکنید اسپانسر قبلی پرسپولیس هنوز مورد غضب هواداران این تیم قرار دارد و بعید است بتواند وجهه خود را به این آسانیها نزد هواداران ترمیم کند.
کارگزار پرسپولیس کیست؟
برخی منابع مطلع میگوید شرکتی که پیشتر تلاشهایی برای کسب درآمد از فوتبال کرد اما دستکم در آن روزها ناموفق بود و نتوانست به ایدهای که در ذهن خود داشت، برسد با کارگزار جدید قرمزها مرتبط است، شرکتی نامآشنا با نام «تیراژه فیلم» که از سال 1369 تاسیس شده و پیشتر پخش محتوای اینترنتی مسابقات فوتبال را از فدراسیون فوتبال خریده بود. اما جالب اینجاست که همان روزها هم در هیچمزایدهای شرکت نکرد و درباره نحوه واگذاری این خدمات به شرکت مذکور، شائبههایی وجود داشت. بههرحال شرکت مذکور همان روزها ادعا کرد به تمام تعهدات خود عمل و هزینه توافق را بهحساب فوتبال واریز کرده است. نکته جالب اینجاست که رئیس این شرکت سابقه چندینساله در صداوسیمای ایران دارد و باید دید آیا وی و شرکتش در قرارداد جدید قرمزها نقشی دارند یا خیر.
ثبت دیدگاه