به گزارش «با مردم»، نفت خام نهاده اصلی پالایشگاه ها در تولید فرآورده های نفتی است و تغییرات قیمت آن تاثیر زیادی بر قیمت این فرآورده ها می گذارد.
بر همین اساس رابطه تنگاتنگی میان نوسانات قیمتی نفت خام و بنزین وجود دارد بطوریکه ۷۱ درصد قیمت بنزین را نفت خام و مابقی قیمت آن را مالیات، سود پالایشگاه ها و هزینه توزیع تشکیل می دهد و می توان گفت تغییرات قیمت بنزین ناشی از نوسانات قیمت نفت خام در بازارهای جهانی است.
حال با کاهش قیمت طلای سیاه در ماه های اخیر برخی از مصرف کنندگان این حامل پرمصرف انرژی انتظار دارند که قیمت بنزین نیز کاهش یابد و همانند مسولان که برای افزایش قیمت ها به قانون مراجعه می کنند، این مصرف کنندگان هم استنادشان قانون هدفمند کردن یارانه ها است که در بندی از آن آمده است تا پایان برنامه پنجم قیمت بنزین در داخل کشور باید به ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس برسد.
این امر در حالی است که نه تنها خبری از کاهش قیمت بنزین نیست بلکه منابع موثقی از گرانی ۵ درصدی قیمت این فرآورده در سال ۹۵ خبر می دهد.
علی مروی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: کمیسیون انرژی مخالف هر گونه افزایش قیمت سوخت در سال ۹۵ است چرا که نه تنها مردم توان پرداخت بهای گرانتر را ندارند بلکه قیمت فعلی سوخت در کشور با قیمت های فوب خلیج فارس فاصله زیادی ندارد.
وی با اشاره به این که با توجه به کاهش قیمت نفت دلیلی برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد، عنوان کرد: دولت به جای افزایش نرخ بنزین باید هزینه ها را کاهش دهد.
**مجوز دولت برای تغییر قیمت سوخت
همچنین مسعود دانشمند دبیر کل خانه اقتصاد ایران با بیان این که در انتهای برنامه پنجم توسعه قیمت بنزین و تمام حامل های انرژی باید به ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس برسد، افزود: با کاهش جهانی قیمت نفت، قیمت بنزین در فوب خلیج فارس به حدود یک هزار تومان رسیده است که با توجه به قانون برنامه پنجم توسعه قیمت هر لیتر بنزین در کشور باید حدود ۹۰۰ تومان باشد و دولت باید طبق قانون قیمت بنزین را کاهش دهد؛همانطور که برخی کشورها با کاهش قیمت جهانی نفت قیمت بنزین را در کشور خود کاهش داده اند.وی با اشاره به این که قیمت گازوئیل در کشور بسیار پایین تر از قیمت فوب خلیج فارس است، تصریح کرد: هر لیتر گازوئیل در فوب خلیج فارس حدود ۹۰۰ تومان است که در کشور با قیمت ۳۵۰ تومان به فروش می رسد، البته برای قیمت گازوئیل که در بخش های حمل و نقل عمومی و ماشین آلات کشاورزی مصرف دارد باید از فرمول دیگری استفاده شود.
دانشمند با ارائه پیشنهادی برای جلوگیری از کاهش قاچاق سوخت و انرژی مثل برق و گاز گفت: برای جلوگیری از قاچاق سوخت و انرژی باید به جای پرداخت یارانه نقدی به مردم کارت انرژی داده شود تا قشر ضعیف و متوسط جامعه بتوانند با استفاده از این کارت هزینه انرژی و سوخت مصرفی را بپردازند، بعد از این می توان قیمت سوخت انرژی را با قیمت های منطقه تطبیق داد.
جلیل جعفری نماینده مردم اردبیل و خلخال در مجلس شورای اسلامی گفت:در شرایط فعلی اقتصاد، بیکاری جوانان و مشکلات خانواده ها افزایش قیمت بنزین مناسب نیست.
ثبت دیدگاه