جمعه, 27 مهر 1403 Friday, 18 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 43915 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2457×
سیم افشان تک رشته آلومینیومی درجه یک
23 مرداد 1401 ساعت: 5:36
شناسه : 203837
2

کاربرد سیم افشان در وسایل برقی و ساختمانی بسیار بالا است و اما در مکانهای رطوبت و مخازن یا قرار گرفتن بر روی کابل کشی مخازن مجاز نیست و نمی تواند کابرد داشته باشد و در عین حال خطرناک و زیان آور نیز هست.

پ
پ

بشر با کشف برق و با بکار گیری آن در زندگی ابزار آلات برقی زیادی را اختراع کرد تا با آن رفاه بیشتری را در زندگی ایجاد کند سیم افشانهای آلومینیومی و خودرویی خط دار در بهرمندی بیشتر و بهتر برق کمک شایانی می کند که در اکثر حوزه های رفاهی از آن استفاده می شود و دارای کیفیتهای متفاوتی است.

سیمها انواع گوناگونی دارند و هر کدام با توجه به عملکردی که دارند استفاده می شوند یکی از سیمهای پر کاربرد سیم افشان می باشد این سیم از نظر ظاهری کمی با برخی سیمها متفاوت است و معمولا برای تولید سیم برق از عنصری به نام مس استفاده می کنند اما در سیمهای افشان وجود آلومینیم نیز دیده می شود اما کاربرد آن در هر جایی موثر نیست از این بسیار نادر است که شما آنها را همیشه ببینید.

کاربرد سیم افشان در وسایل برقی و ساختمانی بسیار بالا است و اما در مکانهای رطوبت و مخازن یا قرار گرفتن بر روی کابل کشی مخازن مجاز نیست و نمی تواند کابرد داشته باشد و در عین حال خطرناک و زیان آور نیز هست.

C:\Users\pc1\Downloads\ghaleb 01 (18).jpg

به دلیل کمبود مس در طبیعت و قیمت بسیار بالای آن و تقاضای شدید بازار برای خرید مس تولید کنندگان و مصرف کنندگان سعی کردند برای مس یک جایگزین مثل آلومینیوم پیدا کنند تا سیم افشان آلومینیومی را به بازار عرضه کردند.

در اوایل تولید و آزمایش در کارخانه ها و کارگاه های برق مهندسان و متخصصان سعی کردند سیم افشان آلومینیومی را در تمام شرایط قرار دهند تا نقاط ضعف آلومینیم آشکار شود زیرا تولید کنندگان قبلی سیم برق همواره در اوایل پیدایش برق هر عنصری را در کره زمین آزمایش کرده بودند تا به مس رسیدند اما امروزه به دلیل کمبود مس و تقاضای بالا برای سیم برق دوباره آزمایشاتی در عناصر موجود در معادن و فلزات عملی شده است با تلاشهای بسیار کارشناسان و متخصیصین سیم افشانی آلومینیم تولید شد اما همواره اشکالات رایجی را برای اسفاده دارد و باید مصرف کننده قبل از خرید به آن توجه کند.

سیم افشان تک رشته

از موارد مهم استفاده از سیم افشان تک رشته ارتباط دهی بین سیمهای دیگر می باشد که این نوع سیم از ضخامت 0.25 تا 7 تولید شده و در دسترس می باشد.

سیمهای افشان مثل سیم افشان همدان در برابر ضربه و فشار و نیز تغییرات ولتاژی بسیار مقاوم بوده و همچنین نوعی خاص از این سیمها وجود دارند که مناسب مناطق مرطوب بوده و در برابر آب و رطوبت از خود مقاومت نشان می دهد و مانع از ایجاد اتصالی در برق ساختمان می شوند.

متاسفانه سیمهای تقلبی در بازار فزونی یافته و از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند و در کوتاه مدت باعث از بین رفتن کامل سیستم برق کشی ساختمان می شوند، نکاتی وجود دارد که می توانید با رعایت آنها از خرید سیمهای تقلبی اجتناب نمایید، در ادامه به ذکر این نکات می پردازیم.

C:\Users\pc1\Downloads\ghaleb 01 (19).jpg

اولین مسئله درج عبارت ISIRI روی بدنه ی سیم افشان تک رشته است که در صورت عدم وجود، از خرید آن اجتناب نمایید، مسئله ی دوم تعداد رشته های سیم است که هر چه تعداد و حجم آن بیشتر باشد به معنای با کیفیت تر بودن آن است، مسئله ی بعدی نور متصاعد شده از سیم مفتول مسی ضخیم است، برای اینکار ابتدا سیم را به اصطلاح لخت کرده و به نور منعکس شده از آن دقت کنید در صورت داشتن برق خیره کننده ی فلز آن اطمینان داشته باشید محصول از مس خالص ساخته شده و در غیر این صورت یعنی داشتن رنگ کدر و سیاه اطمینان به تقلبی بودن آن بی آورید، اما راه آخر که کمی دشوار است تعیین ضخامت پوشش دوم سیم است، برای این کار باید از یک میکرومتر استفاده نمایید و ضخامت این لایه را اندازه گیری کنید، هر چه این ضخامت بیشتر باشد مشخص است که از PVC با کیفیت تر در ساخت آن استفاده شده که این امر سبب دوام بیشتر سیم می شود.

سیم افشان درجه یک

سیم های مسی یا آلومینیومی که به خوبی در هم تنیده باشند و روکشی از جنس پی وی سی داشته باشند و نوشته های آن درست برروی عایق حک شده باشد نشان دهنده این است که سیم افشان درجه یک می باشد.

به طور کلی سیمهای افشان در سیستمهای روشنایی، وسایل برقی، درون لوله ها، محیطهای خشک و بر روی گچ مناسب است اما بیشتر به عنوان سیم وسایل تصویری و سیم تلویزیون به کار می رود.

این سیمها طبق ولتاژ نامی به دو گروه سیم افشان ولتاژ نامی ۳۰۰/۵۰۰ ولت و سیم افشان ولتاژ نامی ۴۵۰/۷۵۰ ولت تقسیم می شود.

C:\Users\pc1\Downloads\ghaleb 01 (20).jpg

انواع این سیم افشان درجه یک عبارتند از:

– سیم افشان مسی

– سیم افشان آلومینیومی

– سیم افشان آلومینیومی با پوشش مس

شایان به ذکر است که سیمهای هادی مسی از پرکاربردترین سیمهای افشان است که قیمت آن نیز نسبت به سیمهای دیگر بیشت می باشد.

از کاربردهای دیگری که این سیمها دارند می شود به استفاده آن در ماشین الات، تابلوهای فرمان و سیم رابط داکتهای زمینی اشاره نمود و علت آن که این سیم را به عنوان داکتهای زمینی استفاده می کنند این است که سیمهای افشان نسبت به سیمهای مفتولی انعطاف پذیر تر است که همین منعطف بودن و مقاوم بودن باعث شده که در تابلوهای فرمان و ماشین الات نیز به کار رود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.