امروزه و با گسترش مخاطبان شبکههای مجازی، اکثر کسبوکارها به استفاده از این شبکهها برای تبلیغ و گسترش شبکه مخاطبان خود علاقه نشان دادهاند. فرصت تبلیغ با تعداد بالای مخاطب و با هزینه به نسبت پایین و امکان گسترش مخاطبان باعث شده اکثر کسبوکارهای کوچک برای رونق کار خود از این شبکهها استفاده کنند. اما چگونه میتوان از این ابزارها بیشترین استفاده را برد؟ برای بهرهوری حداکثری در استفاده از شبکههای مجازی، این هفت نکته را همیشه مدنظر قرار دهید:
۱- خیلی زود کانال اطلاعرسانیتان را بسازید
برخی کسبوکارها فکر میکنند وقتی هنوز محصول خود را برای فروش آماده نکردهاند نباید در عرصه رسانه مجازی حضور پیدا کنند و به اشتباه حضور خود در فضای مجازی را به بعد از عرضه محصول موکول میکنند. امی ورنون، مشاور بازاریابی اجتماعی و بنیانگذار یک کمپانی فعال در این حوزه میگوید: «پیش از حضور خود در بازار وارد فضای مجازی شوید.» وی میافزاید: «قبل از عرضه محصول خود، اطلاعاتی در مورد صنعت و تجارت خود عرضه کنید و یک منبع مفید اطلاعات باشید. با دیگر فعالان در حوزه خود ارتباط داشته باشید و با آنها تعامل کنید.» اگر قبل از عرضه محصول بتوانید در فضای مجازی مخاطب خود را به دست آورید، دوره اولیه فروش محصول بسیار خوبی خواهید داشت.
شاید این کار در ابتدا هزینه بر به نظر برسد اما فراموش نکنید که جذب مخاطب ارزشمندترین نتیجه این کار است و بهزودی هزینههای شما را جبران خواهد کرد.
۲- با افراد تاثیرگذار در حوزه خود همکاری کنید
برای جذب بهتر مخاطب با نویسندگان و فعالان حوزه خود همکاری کنید. نویسندگان و منتقدانی که از شهرت و اعتبار فراوانی برخوردارند میتوانند باعث افزایش شهرت شما شوند و مخاطبان علاقهمند را به حوزه شما جذب کنند. برای مثال یک استارتآپ فعال در حوزه ورزش فوتبال میتواند از نام و محبوبیت نویسندگان و تحلیلگران بنام در این حوزه استفاده کند، یا بهطور مثال سرآشپزهای معتبر و منتقدان حوزه گردشگری برای یک رستوران جدید میتوانند راهگشا باشند. برای مثال شرکت آرایشی Birchbox با امی شومان، که یک نویسنده سبک زندگی و وبلاگنویس مشهور بود همکاری کرد. قرار دادن پنج پست اینستاگرام به صورت مشترک توسط این دو باعث شد بیش از ۵۵۰ هزار نفر این پستها را ببینند و تعداد دنبالکنندگان صفحه اینستاگرام Birchbox به بیش از ۴۶۰ هزار نفر برسد.
۳- مخاطب هدفتان را
پیدا کنید
حال باید از خود بپرسید که مخاطب هدف شرکت شما در کدام شبکه اجتماعی فعال است، سن و میزان تحصیلات و شغل تاثیر زیادی در استفاده افراد از شبکههای اجتماعی دارد. ورنون تاکید میکند که بعد از انتخاب شبکه اجتماعی مناسب برای خودتان، بگردید و پیدا کنید که در مورد موضوع کاری شما چه کسانی صحبت میکنند، چگونه مخاطب را جذب کردهاند، و در چه زمینهای صحبت میکنند. شما میتوانید مخاطب مورد نظر خود را در بخشهای مرتبط با موضوع خود در شبکههای اجتماعی پیدا کنید.
۴-مستقیما نگویید
محصول من را بخر!
شما باید با حضور در شبکههای اجتماعی در وهله اول آگاهی و اطلاع مخاطب را راجع به خدمت و محصول خود ارتقا دهید و کاری کنید که هر کسی (چه قصد خرید از شما را داشته باشد چه قصد خرید نداشته باشد) برای یافتن محتوا در مورد زمینه کاریتان، به شما رجوع کند. این اصل برای هر تجارتی صادق است. برای مثال اگر در فروش لوازم الکترونیکی کار میکنید محصول خود را به مشتری معرفی کنید، نقد و بررسی تخصصی و ویدئویی تهیه کنید و در یک کلام کاری کنید که اگر کسی قصد آشنایی با محصول الکترونیکی را دارد، به شما رجوع کند. اگر در زمینه لوازم آرایشی و بهداشتی کار میکنید از جدیدترین متدهای زیبایی و مواد آرایشی روز دنیا با مخاطب سخن بگویید و مواد و محصولات آرایشی روز دنیا را به او معرفی کنید؛ بیآنکه نامی از خود ببرید. اگر مواد غذایی ارگانیک و داروی طبیعی میفروشید، از خواص داروها سخن بگویید و همینطور برای هر کاری که انجام میدهید مخاطب را بدون قصد خرید به صفحه خود بکشانید.
حال که مخاطب با صفحه شما آشنا شده است میتوانید به صورت غیرمستقیم محصول خود را به او معرفی کنید. به گفته ورنون باید توجه داشته باشید که طبق قانون ۹۰/۱۰ باید ۹۰ درصد مطالب شما در مورد محصول و مطالب نقلی از دیگران باشد و تنها ۱۰ درصد پستها را به ارتقای جایگاه و فروش محصول خود اختصاص دهید، مخاطب را با سیل آگهیها و تبلیغات خسته نکنید و به این جمله از ورنون توجه کنید: «مردم اگر ببینند شما دائم درمورد خودتان حرف میزنید دیگر چندان رغبتی به دیدن صفحه شما نخواهند داشت.»
۵- از هزینه کردن نترسید
ورنون میگوید: «یکی از بزرگترین تصورات غلط در مورد استفاده از شبکههای مجازی برای بازاریابی این است که این کار سریع و کاملا رایگان است.» اینکه استفاده از شبکههای مجازی رایگان است دلیلی بر بیهزینه بودن تبلیغات در این عرصه نیست. انجام تبلیغات، جذب مخاطب و تهیه محتوای دست اول و ارزشمند میتواند هزینهبر باشد اما توجه کنید که این هزینه یک سرمایهگذاری ارزشمند برای جذب مخاطب است و اصلا نباید نگران این هزینه باشید.
۶- مخاطب خود را به تعامل دعوت کنید
یکی از راههای موفقیت در شبکههای اجتماعی برای کسبوکارها ایجاد یک کمپین و تعامل دوطرفه با مشتریان و مخاطبان است. بهطور مثال استارباکس با گذاشتن عکسهایی از درون کافههای خود از مخاطبان میپرسد که این کافه کدام کافه است و آدرس آن کجاست. این کمپین ظاهرا ساده و پیش پا افتاده، هم به مشتریان نشان داد که کافههای استارباکس طراحی شیک و منحصربهفرد دارند و هم به معرفی کافهها کمک کرد. شما نیز اگر بتوانید مخاطب خود را به تعامل وادار کنید یک گام بلند برداشتهاید. از مثال استارباکس درس بگیرید و با خلاقیت یک کمپین ساده طراحی کنید تا مخاطبتان در شبکه اجتماعی در آن مشارکت کند. مخاطبان فضای مجازی دوست دارند خود نیز در تولید محتوا شرکت کنند، پس به این میل آنها پاسخ دهید.
۷- مخاطب را در هدف شرکت خود شریک کنید
هر شرکتی باید یک داستان و هدف برای خود تعریف کند، عرضه محصول با کیفیت، حفظ محیطزیست، حفظ سلامت مشتری و… مثالهایی از داستان و هدف تاسیس یک کسبوکار است. حال اگر بتوانید مخاطب را با این داستان همسو کنید نتیجه جالبی خواهید گرفت. به این مثال توجه کنید: «شرکت Boxedwater که سعی دارد بطری پلاستیکی آب معدنی را با کاغذ جایگزین کند اعلام کرد به ازای قرار دادن هر پست از محصولات این شرکت با هشتگ retree در اینستاگرام، دو درخت خواهد کاشت. این اتفاق توجهات زیادی را به این شرکت جلب کرد و نتایج خوبی به همراه داشت. با همراه کردن مخاطب در داستان کسبوکار، مشتریان را به دوستان شرکت تبدیل کنید و مطمئن باشید این کار علاوهبر افزایش شهرت شما باعث ایجاد اعتماد در بین مخاطبان میشود.»
/فرهیختگان
ثبت دیدگاه