72621t.jpg - ندانستن آمار و کامپیوتر بی سوادی در قرن 21 است -

ندانستن آمار و کامپیوتر بی سوادی در قرن 21 است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: معنی بی سوادی در قرن 21 تغییر کرده است و کسی که آمار نداند و کار کردن با کامپیوتر را یاد نگرفته باشد، بی سواد محسوب می شود.

به گزارش «بامردم»، دکتر حمید پزشک در دومین همایش روز ملی آمار و برنامه ریزی با عنوان «نقش آمار و برنامه ریزی» که در سالن اجتماعات سازمان برنامه و بودجه گیلان برگزار شد، با اشاره به نقش عجیب آمار در دنیای امروز، به تعریف اصطلاح Big Data (داده بزرگ) پرداخت و اظهار کرد: معنی بی سوادی در قرن 21 تغییر کرده است و کسی که آمار نداند و کار کردن با کامپیوتر را یاد نگرفته باشد، بی سواد محسوب می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران آمار را علم تجزیه و تحلیل داده ها معرفی کرد و افزود: علم آمار در فلسفه بیز(یکی از آماردانان شهیر) به عدم قطعیت اتلاق می شود، زیرا عدم قطعیت دنیا را فرا گرفته و همه جا وجود دارد لذا این آمار به «آمار بیزی» معروف است.

وی یکی از کاربردهای آمار بیزی را در رشته ژنوم(ژن شناسی) دانست و تصریح کرد: ثانیه به ثانیه بر اطلاعات دنیا افزوده می شود و لذا باید کسی باشد تا به تجزیه و تحلیل این اطلاعات(داده ها) بپردازد. یکی از ویژگی های آمار بیزی رسیدن به دو جواب متفاوت از داده های مشترک است. بنابراین استفاده از آمار مانند دو لبه تیغ است و گاهی چراغ راه تصمیم گیران می شود و گاه جامعه را به اشتباه می اندازد.

دکتر پزشک با بیان اینکه سازمان های بزرگ اعم از دولت ها، بانک ها، بیمه ها و… و حتی هایپرمارکت ها در حال جمع آوری اطلاعات از ما هستند، گفت: دنیا به سمت جمع آوری لحظه ای اطلاعات می رود و این اطلاعات(Big Data) به دست متخصصین آمار تجزیه و تجلیل می شود و لذا دنیای امروز علایق و سلایق ما را بیشتر و بهتر از خود ما می داند. بانک ها، مرورگرها، تلفن های همراه، لوازم الکترونیکی و… ابزارهای جمع آوری اطلاعات هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران قرن 21 را بازگشت به قرن 19 دانست و خاطرنشان کرد: قرن 19 قرن سرشماری ها و داده های بزرگ برای پاسخگویی به سوالات کوچک از جمله ولادت، مرگ، ازدواج و طلاق و قرن 20 قرن داده های کوچک برای سوالات بزرگ بود، اما قرن 21، قرن داده های بزرگ برای سوالات بزرگ و پیچیده است لذا قرن 21 به نوعی رجعت به قرن 19 محسوب می شود.


منبع: ایسنا/انتشاردهنده: علیرضا پرندوش


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *