چهارشنبه, 4 مهر 1403 Wednesday, 25 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 43665 تعداد نوشته های امروز : 20 تعداد دیدگاهها : 2452×
نکات مهم ایمنی در خانه که باید بدانید
13 تیر 1402 ساعت: 1:08
شناسه : 258606
2

سالانه نزدیک به 2 درصد از مردم دنیا جان خود را بر اثر غفلت از ایمنی در منزل از دست می‌دهند. ایمنی منزل فقط به قفل کردن درها خلاصه نمی‌شود و کلیه قسمت‌های خانه نیاز به رعایت نکات ایمنی دارد. با رعایت توصیه‌های ایمنی این مقاله در نشیمن، حمام، اتاق خواب و آشپزخانه، امنیت شما و سایر اعضای خانواده به‌راحتی تامین می‌شود.

پ
پ

word image 258606 1 - نکات مهم ایمنی در خانه که باید بدانید - نکات مهم ایمنی

سالانه نزدیک به 2 درصد از مردم دنیا جان خود را بر اثر غفلت از ایمنی در منزل از دست می‌دهند. ایمنی منزل فقط به قفل کردن درها خلاصه نمی‌شود و کلیه قسمت‌های خانه نیاز به رعایت نکات ایمنی دارد. با رعایت توصیه‌های ایمنی این مقاله در نشیمن، حمام، اتاق خواب و آشپزخانه، امنیت شما و سایر اعضای خانواده به‌راحتی تامین می‌شود. اگر نیاز به اطلاعات بیشتر برای ایمن‌سازی منزلتان دارید، مطالعه این مقاله به شما کمک می‌کند تا با نکات ایمنی منزل آشنا شوید.

رعایت نکات ایمنی نشیمن؛ مهم‌ترین بخش حفظ امنیت خانه

نشیمن یکی از محبوب‌ترین بخش‌های منزل است که افراد خانواده در این مکان کنار یکدیگر جمع می‌شوند. امنیت نشیمن اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا بیشتر اعضای خانواده بخش قابل‌توجهی از روز خود را در این قسمت از خانه می‌گذرانند. با رعایت چند نکته ساده برای حفظ ایمنی در پذیرایی، به‌راحتی محیطی امن برای اعضای خانواده خواهید ساخت. موارد زیر، نکات طلایی امنیت نشیمن هستند که برای حفظ ایمنی پذیرایی به شما کمک می‌کنند:

  • سیم‌های وسایل برقی را به‌صورت جداگانه به پریز متصل کرده و روی دوشاخه‌ها اسم دستگاه را ذکر کنید. استفاده از یک پریز برای اتصال چندین دستگاه خطراتی مانند قطعی برق و آتش‌سوزی را به همراه خواهد داشت.
  • سیم‌های لوازم خانگی را از روی دیوار، کف، موکت یا لوازم خانگی عبور ندهید و حتما از سیم‌های توکار یا داکت (پوشش بیرونی سیم‌ها) استفاده کنید.
  • در کنار تلویزیون یا ابزار برقی دیگر، گلدان، مجسمه یا آکواریوم قرار ندهید، زیرا در صورت پاشیدن آب به وسایل برقی و حتی برخورد باعث اتصالی یا حتی سوختن دستگاه می‌شود.
  • روبه‌روی شومینه را با شیشه بپوشانید تا جرقه‌های آتش به‌سوی فرش و موکت پرتاب نشوند.

احتمال آتش سوزی در منازل به‌دلیل وجود حجم قابل‌توجهی از پارچه و وسایل قابل‌اشتعال مانند مبل، کاغذ، دیواری و موکت بسیار بالا است. به‌همین خاطر پیشنهاد می‌شود حتما یک کپسول آتش نشانی مناسب با ابعاد خانه در منزل داشته باشید. در زمان آتش سوزی، وسایل به‌سرعت یکی پس از دیگری آتش می‌گیرند و استفاده به‌موقع از یک کپسول آتش نشانی، از گسترش آتش جلوگیری خواهد کرد. برای خرید کپسول آتش نشانی می‌توانید به فروشگاه اینترنتی ماه ایمن مراجعه کنید. این فروشگاه به‌صورت تخصصی در زمینه فروش کپسول آتش نشانی و لوازم ایمنی فعالیت می‌کند.

word image 258606 2 - نکات مهم ایمنی در خانه که باید بدانید - نکات مهم ایمنی

حفظ ایمنی در منزل با رعایت نکات ایمنی در آشپزخانه

دومین بخش مهم ایمنی در خانه، آشپزخانه است. ازآنجایی‌که انواع وسایل برقی و گازی از جمله یخچال، لباسشویی، گاز و حتی پکیج یا بخاری در آشپزخانه قرار دارند، این بخش از خانه بیشتر در معرض خطر قرار دارد. با انجام اقدامات ساده زیر، می‌توانید خود و کودکانتان را از خطرات محیط آشپزخانه دور نگه دارید:

  • وسایل قابل‌اشتعال مانند روغن، دستمال پارچه‌ای و پرده را با فاصله از اجاق گاز قرار دهید.
  • ابزار‌های تیز و برنده مانند چاقو، ساتور و قیچی را بدون محافظ رها نکنید یا حتما داخل کشو‌ها قرار دهید.
  • پریز‌های برق نباید به‌هیچ‌وجه در کنار خروجی آب یا سینک ظرفشویی باشند.
  • هود و اجاق گاز را به‌صورت دوره‌ای تمیز کنید؛ زیرا جمع شدن روغن داخل فیلترها، احتمال آتش سوزی را بالا می‌برد.
  • محلول‌های شیمیایی را برای پاکسازی با یکدیگر ترکیب نکنید و در بطری مواد پاک‌کننده را مدت زمان طولانی باز نگذارید تا بخار آن داخل هوا پخش نشود.

محلول‌های شیمیایی به‌شدت خطرزا هستند و نباید از تاثیرات مخرب آن‌ها روی سیستم تنفسی، پوست و چشم‌ها غافل شوید. توصیه می‌شود در زمان کار با مواد شوینده از ماسک فیلتردار،‌ دستکش مخصوص پلاستیکی و فرچه استفاده کنید تا تماس مستقیم با مواد شیمیایی نداشته باشید. انواع ماسک فیلتردار و دستکش را می‌توانید از فروشگاه اینترنتی ماه ایمن با قیمت مناسب و کیفیت عالی تهیه کنید. علاوه‌بر این، ماه ایمن امکان خرید ماسک شیمیایی در انواع مدل‌های تمام‌صورت و نیم‌صورت را برای شما عزیزان در سراسر ایران فراهم می‌کند.

یک خواب راحت؛ ارمغان رعایت توصیه‌های ایمنی در اتاق خواب

مدت زمانی که شما درون اتاق خواب هستید، در حال استراحت یا خواب به سر می‌برید. به‌همین خاطر برای داشتن یک خواب راحت و بدون دغدغه، باید نکات ایمنی مخصوص اتاق خواب را رعایت کنید. هرآنچه که باید در مورد نکات ایمنی اتاق خواب بدانید، در زیر مطرح کرده‌ایم:

  •  در رختخواب سیگار نکشید؛ زیرا خاکسترهای سیگار نیز قابلیت اشتعال دارند.
  • برای اتاق خواب از بخاری مناسب استفاده کنید. برای پیدا کردن بخاری سایز مناسب، ابتدا متراژ اتاق را در عدد 3 ضرب کرده و سپس توان بخاری را بر عدد 24 تقسیم کنید. اگر اختلاف این دو عدد بین ۱۰۰ و ۲۰۰ بود، سایز بخاری مناسب است.
  • لوله‌های بخاری را ماهی یکبار بررسی کنید و مطمئن شوید که نشتی گاز ندارند.
  • نسبت به رنگ شعله بخاری حساس باشید و اگر رنگ آن نارنجی شد، بلافاصله بخاری را خاموش کنید.
  • به‌هیچ‌وجه به سراغ سیم‌های روکار نروید و اگر قصد تغییر سیم‌کشی اتاق خواب را دارید، از دستکش مخصوص برقکاری استفاده کنید.

با رعایت ایمنی‌‌های اتاق خواب، یک خواب راحت و بدون دغدغه را برای خود فراهم کرده‌اید. علاوه‌بر موارد بالا، توصیه می‌کنیم به چیدمان اتاق خواب نیز توجه کنید؛ به‌عنوان مثال قرارگیری کمد یا اجسام سنگین کنار تخت اصلا توصیه نمی‌شود و خطر سقوط اجسام روی فرد هنگام زلزله را به دنبال خواهد داشت.

word image 258606 3 - نکات مهم ایمنی در خانه که باید بدانید - نکات مهم ایمنی

نکات ایمنی حمام برای کودکان و بزرگسالان

رطوبت حمام احتمال ایجاد جرقه بین سیم‌های برق و در نتیجه آتش سوزی را افزایش می‌دهد. البته رطوبت دائمی یا خیس بودن زمین باعث سر خوردن و آسیب‌های فیزیکی نیز می‌شود. برای حفظ ایمنی در زمان حمام، می‌توانید اقداماتی را انجام دهید. نکات مهم ایمنی در حمام به شرح زیر است:

  • از رهاسازی سیم‌های بدون روکش حتی روی دیوارها جدا خودداری کنید و برای سیم‌ها روکش در نظر بگیرید.
  • وسایل برقی مانند سشوار، ریش تراش و اتو مو را خارج از حمام نگهداری کنید.
  • از کفپوش مخصوص حمام استفاده کنید تا از سر خوردن جلوگیری شود.

با رعایت این نکات در حمام، از خطرات داخل حمام کاسته خواهد شد و ایمنی افراد خانه حتی در زمان حمام نیز تامین می‌شود.

word image 258606 4 - نکات مهم ایمنی در خانه که باید بدانید - نکات مهم ایمنی

استفاده از قفل در؛ عامل حفظ ایمنی در منزل

آسیب‌پذیرترین بخش منزل درهای ورودی و خروجی است. اگر قفل و حفاظ مناسبی را برای در ورودی خانه در نظر نگیرید، احتمال دزدی یا سرقت بالا می‌رود. به‌همین خاطر پیشنهاد می‌شود از قفل‌های الکترونیکی استفاده کنید؛ زیرا قفل‌های برقی کلید ندارند و رمز آن‌ها با عدد یا اثر انگشت است. همچنین برای باز کردن در از نوسانات الکترونیکی استفاده می‌شود و برخلاف کلید‌های فیزیکی نیاز به حرکت پین‌ها ندارد. اگر قصد استفاده از قفل‌های معمولی را دارید، حتما قفل مرغوب با احتمال آسیب‌پذیری پایین خریداری کنید.

حفظ امنیت منزل با تجهیزات ایمنی فروشگاه ماه ایمن

در این مقاله مهم‌ترین اقداماتی را که باید برای حفظ ایمنی منزل انجام دهیم، جمع‌آوری کرده‌ایم. بسیاری از اقدامات مطرح در این مقاله نیاز به هیچ هزینه‌ای ندارند، اما امنیت شما را تامین می‌کنند. یکی از ساده‌ترین اقدامات برای رعایت ایمنی در هنگام برق کشی یا استفاده از شوینده‌های شیمیایی، استفاده از دستکش ایمنی ضدبرق و ماسک‌های فیلتردار است. همچنین وجود تجهیزاتی مانند کپسول آتش‌نشانی در هر خانه و ساختمانی ضرورت دارد. مجموعه ماه ایمن با 40 سال تجربه در زمینه فروش لوازم ایمنی، سعی‌ دارد تا با عرضه محصولاتی باکیفیت، رضایت مشتریان خود را جلب کند. برای سفارش آنلاین کپسول آتش نشانی، دستکش ایمنی، کلیه ابزار آتش نشانی و ماسک شیمیایی می‌توانید به آدرس mahimen.ir مراجعه کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.