دوشنبه, 26 شهریور 1403 Monday, 16 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 43548 تعداد نوشته های امروز : 17 تعداد دیدگاهها : 2451×
کنترل زنجیره غذایی انسان ها با سردخانه پس از افزایش جمعیت
12 مهر 1402 ساعت: 17:01
شناسه : 265046
4

تولید مواد غذایی یکی از نیازهای ضروری انسان برای زنده ماندن است، با توجه به رشد روز افزون جمعیت علاوه بر تولید، نگه داری مواد غذایی به صورت طولانی مدت هم یکی از نیازهای واجب شده است. انسان ها در تمام فصول باید به انواع مواد غذایی دسترسی داشته باشند تا بتوانند نیازهای غذایی خود را رفع کنند.

پ
پ

تولید مواد غذایی یکی از نیازهای ضروری انسان برای زنده ماندن است، با توجه به رشد روز افزون جمعیت علاوه بر تولید، نگه داری مواد غذایی به صورت طولانی مدت هم یکی از نیازهای واجب شده است. انسان ها در تمام فصول باید به انواع مواد غذایی دسترسی داشته باشند تا بتوانند نیازهای غذایی خود را رفع کنند.

در گذشته از روشهای گوناگونی همچون چال کردن، آویزان کردن، خشک کردن، خنک نگه داشتن و … برای نگه داری انواع مواد غذایی استفاده می کردند، اما این روش ها برای مدت زمان کوتاهی می توانست مواد غذایی را تازه نگه دارد، اما در طولانی مدت بر روی کیفیت مواد غذایی شامل ظاهر، رنگ و بو موثر بوده و گاها کلا کیفیت را عوض می کرده است.

به طور مثال خشک کرد میوه که یکی از روشهای نگه داری میوه ها است، ظاهر و رنگ و طعم میوه را کاملا عوض می کند. امروزه برای نگه داری مواد غذایی به صورت عمده در بازه زمانی کوتاه یا طولانی مدت به طوریکه از کیفیت مواد غذایی کاسته نشود، از سردخانه ها استفاده می کنند. سردخانه ها در انواع مختلفی تولید می شوند که هر کدام از این سردخانه ها مناسب نگه داری نوع خاصی از مواد غذایی است.

images 1696400930 651d0622cc2ec - کنترل زنجیره غذایی انسان ها با سردخانه پس از افزایش جمعیت - سردخانه

انواع سردخانه صنعتی

سردخانه های صنعتی برای نگه داری مواد در حجم بالا شامل مواد غذایی، دارویی و … استفاده می شوند، در اینجا انواع سردخانه برای نگه داری مواد غذایی را بررسی می کنیم.

سردخانه ها بر اساس ابعاد به سردخانه کوچک، سردخانه متوسط، سردخانه بزرگ تقسیم می شوند.

سردخانه های صنعتی بر اساس دما به سردخانه های بالای صفر یا زیر صفر تقسیم می شوند.

سردخانه های بر اساس مدل به سردخانه های ثابت و سردخانه های متحرک یا کانتینری تقسیم می شوند.

سردخانه های دارویی

این سردخانه ها برای نگه داری و انتقال دارو استفاده می شوند، سردخانه های دارویی در بیمارستان ها و داروخانه ها بیشترین کاربرد را دارند.

سردخانه مواد غذایی

سردخانه های مواد غذایی برای نگه داری انواع مواد غذایی به صورت تازه و منجمد مورد استفاده قرار میگیرد.

سردخانه مواد غذایی شامل سردخانه زیر صفر و بالای صفر است.

سردخانه زیر صفر

سردخانه زیر صفر برای نگه داری موادی شامل گوشت و مرغ، ماهی، میگو و موادی که احتیاج به انجماد دارند استفاده می شود. دمای سردخانه زیر صفر به طور معمول بین 0 تا منفی 18 درجه سانتیگراد می باشد.

سردخانه بالای صفر

سردخانه بالای صفر برای نگه داری موادی است که نباید یخ بزنند و فقط نیاز به سرما دارند مانند سردخانه میوه و سبزیجات، سردخانه خشک بار و … کاربرد دارند.

دمای سردخانه بالای صفر به طور معمول بین 0 تا 8 درجه سانتیگراد می باشد.

احداث سردخانه ثابت

این سردخانه ها در انواع سایز مورد نیاز قابل ساخت هستند، برای احداث سردخانه ثابت باید به موارد بسیاری از جمله شرایط آب وهوایی، محل احداث زمین، تجهیزات برودتی سردخانه و … توجه کرد.

سردخانه صنعتی

گام اول مجوزها سردخانه صنعتی

در این سردخانه ها قبل احداث، باید مجوزهای لازم را از مراکز ذی ربط تهیه کرد.

گام دوم زمین سردخانه صنعتی

خرید زمین سردخانه را باید مناسب با نوع سردخانه انجام داد. قبل خرید زمین سردخانه صنعتی به آب و هوا، دسترسی ها خدمات به زمین انتخابی مانند آب و برق و گاز، خدمات تعمیراتی، پلیس و آتس نشانی ها و … توجه کنیم. همچنین متراژ زمین باید مناسب با حجم سردخانه ای باشد که قرار است راه اندازی شود.

گام سوم طراحی سردخانه صنعتی

در این گام مهندس مشاور ساخت سردخانه صنعتی به شما درباره نوع طراحی سردخانه، گاز استفاده شده، تجهیزاتی که قرار است خریداری شود و … مشورت می دهد.

طراحی سردخانه بسیار مهم است چون بر اساس آن تجهیزات خریداری می شود و اگه طراحی اشتباه انجام شود عملا دچار ضرر می شویم.

گام چهارم خرید تجهیزات سردخانه

در این مرحله باید تجهیزات سردخانه را خریداری کرد، قبل خرید تجهزات سردخانه به برند تجهیزات، گارانتی و قابلیت تعمیر شدن توجه کنید.

برند تجهیزات

ممکن است بابت برند های خوب پول بیشتری پرداخت کنید ولی به یاد داشته باشید که در هزینه های تعمیر و نگه داریتان صرفه جویی می شود.

گارانتی تجهیزات

مهم است که تجهیزات خریده شده بازه زمانی خوبی را برای گارنتی تعویض قطعات یا خدمات داشته باشند.

قابلیت تعمیر شدن

خیلی از تجهیزات قابل تعمیر نیستند و باید در موقع خرابی آن را تعویض کرد، با توجه به هزینه های زیاد خرید تجهیزات بهتر است تجهیزات سردخانه قابل تعمیر شدن باشند.

گام پنجم نصب و راه اندازی سردخانه صنعتی

در این مرحله شروع به ساخت سردخانه و نصب تجهیزات آن می کنیم، برای نصب تجهیزات حتما باید از فرد متخصص کمک گرفت و گرنه ممکن است نصب به درستی انجام نگیرد.

گام ششم : بهره برداری

اکنون نوبت بهره برداری از سردخانه صنعتی ساخته شده می باشد، در این مرحله شرکت سازنده تمام دستگاه ها را تست می کند و سپس سردخانه را با کارایی درست تحویل شما می دهد.

سردخانه های کانکسی یا متحرک

سردخانه کانکسی یکی از کاربردی ترین وسیله هایی است که در صنایع متنوع استفاده می شود.

از انوع سردخانه متحرک یا کانکسی به سردخانه کانتینری، سردخانه وانتی، سردخانه کامیونی و … می توان اشاره کرد.

سردخانه های متحرک در دو نوع سردخانه کانکسی بالای صفر و سردخانه کانکسی زیر صفر درجه در اندازه های مختلفی تولید می شوند.

سردخانه کانکسی

کاربرد سردخانه کانکسی

سردخانه های کانکسی را در همه مکان ها می توان استفاده کرد، خوبی این سردخانه ها این است که اگه فضای محدود داشته باشیم یا حتی فضای بزرگ می توانیم از سردخانه های کانکسی برای آن استفاده کنیم.

اگر سردخانه ثابت بخواهیم به راحتی می توان یک یا چند سردخانه کانکسی را در کنار هم قراردهیم و از تجهیزات آن ها به صورت ثابت استفاده کنیم.

همچنین اگر سردخانه متحرک هم داشته باشیم سردخانه های کانکسی را به راحتی می توان درابعاد و اندازه های مختلف تولید کرد و از آن بهره برد.

از مهم ترین کاربرد سردخانه های متحرک کانتینری قابلیت حمل و نقل حجم معلومی از محصولات فاسد شدنی است.

 سردخانه های متحرک برای حمل و نقل دارو، مواد غذایی شامل میوه و سبزیجات، سیب زمینی و پیاز و … نیز استفاده می شود.

درسردخانه های کانتینری با نقل و انتقال مواد فاسد شدنی در سردخانه کانتینر، از فاسد شدن مواد تا رسیدن به محل تحویل یا سردخانه اصلی جلوگیری می کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سردخانه ها به شما پیشنهاد می کنیم که به وبسایت سردخانه یار مراجعه نمایید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.