پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403 Thursday, 19 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 43583 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 2451×
کاربری ترازنامه حسابداری چیست / مزیت استفاده از ترازنامه در امور حسابداری
6 آبان 1402 ساعت: 21:18
شناسه : 266337
2

ترازنامه حسابداری و صورت سود و زیان اطلاعات مشترک زیادی مثل درآمدها، هزینه ها، سود، بدهی و … دارند؛ اما این گزارش ها تفاوت هایی نیز دارند و اصولا کاربردهای متفاوتی دارند. اصلی ترین تفاوت ترازنامه حسابداری و صورت سود زیان این است که در ترازنامه اصلی ترین اقلام را دارایی ها، بدهی ها، سرمایه و حقوق صاحبان سرمایه در یک بازه زمانی خاص تشکیل می دهند. این در حالی است که صورت سود و زیان روی درآمد و هزینه های شرکت در یک بازه زمانی تمرکز دارد.

پ
پ

ترازنامه حسابداری چیست؟

ترازنامه حسابداری یکی از اصلی ترین صورت های مالی مربوط به سازمان ها و کسب و کارهاست. گزارش ترازنامه یا بیلان مالی وضعیت مالی شرکت را با دقت بالا نشان می دهد و قادر است اطلاعات زیادی را در اختیار صاحبان کسب و کار قرار دهد. استفاده از ترازنامه حسابداری مزایای فوق العاده ای برای شرکت دارد و می تواند موجب شفافیت حساب های مالی شود. برای تنظیم دقیق تر ترازنامه حسابداری می توانید از یک خدمات یک شرکت حسابداری در تهران بهره ببرید. برای آشنایی بیشتر با ترازنامه حسابداری لطفا تا انتها با ما همراه شوید.

شرکت حسابداری حساب اندیش ایرانیان

تعریف ترازنامه حسابداری

در صورت مالی شرکت ها اجزای مختلفی وجود دارد که می بایست به صورت سالانه تنظیم شود و اطلاعات مالی شرکت را به صورت ساده در اختیار مدیران قرار دهد. ترازنامه حسابداری یا بیلان مالی یکی مهم ترین صورت های مالی شرکت است که عملکرد شرکت را به خوبی نشان می دهد. این ترازنامه شامل اطلاعات مالی مثل سرمایه ها، دارایی، سود و بدهی شرکت در یک دوره زمانی مشخص است. ترازنامه توسط حسابدار تنظیم می شود و به مشاوره مالی شرکت کمک می کند.

ترازنامه حسابداری شامل اجزای مختلفی است و تنوع بالایی نیز دارد. در نهایت ترازنامه می تواند نتایج واضحی از وضعیت مالی شرکت را در یک صفحه بیان کند. بنابراین بررسی و تحلیل ترازنامه نه تنها برای مدیران، بلکه برای سرمایه گذاران، مشاوره مالیاتی و … نیز حائز اهمیت است.

مشاوره مالی در تهران

مزیت استفاده از ترازنامه در امور حسابداری

ترازنامه بخش مهمی از صورت های مالی شرکت را نشان می دهد و مزایای متعددی دارد. اصلی ترین کارایی ترازنامه حسابداری تشخیص یا پیش بینی سودآور بودن شرکت در آینده است. این ترازنامه تناسب و توازن بین دارایی ها، سود سالیانه، بدهی ها و زیان را نشان می دهد و به صورت خلاصه بازدهی یک شرکت را بیان می کند. علاوه بر این با بررسی ترازنامه می توان عملکرد شرکت در گذشته را نیز بررسی کرد و اشتباهات صورت گرفته را جبران کرد.

یکی از مهم ترین مزایای ترازنامه، قرار دادن اطلاعات مفید در اختیار سهامداران است. سهامداران می توانند سوددهی شرکت را بررسی کنند و حقوق خود را محاسبه کنند. همچنین سهامداران احتمالی با بررسی ترازنامه در مورد سرمایه گذاری تصمیم گیری می کنند. ترازنامه به حسابداری مالیاتی شرکت نیز کمک می کند و ثبت اظهارنامه مالیاتی را راحت تر می کند. به همین دلیل است که یکی از اولین خواسته های شرکت از سهام داران، ترازنامه حسابداری است.

موسسه حسابداری حساب اندیش ایرانیان

اجزای ترازنامه حسابداری

مهم ترین اقلام ترازنامه بدهی ها،  سرمایه ها، سود، زیان و بدهی ها هستند. اما اجزای اصلی ترازنامه که هر یک جزئیات خاصی را در خود جای می دهند شامل موارد زیر هستند.

1. عنوان ترازنامه

عنوان ترازنامه حسابداری از سه بخش نام واحد اقتصادی، نام گزارش وضعیت مالی و تاریخ گزارش است. در واقع این بخش مشخصات حقوقی و کلیات ترازنامه را شامل می شود. به این صورت که در سطر اول نام کامل واحد اقتصادی یا شرکت نوشته می شود؛ در سطر دوم نام گزارش نوشته می شود که طبیعتا نام آن ترازنامه حسابداری است؛ و در سطر آخر عنوان نیز تاریخ ثبت ترازنامه نوشته قید می شود.

2. واحد اندازه گیری ترازنامه حسابداری

برای اینکه اطلاعات ثبت شده در ترازنامه حسابداری واضح باشد واحد اندازه گیری آن در صورت گزارش قید می شود. واحد اندازه گیری که اغلب برای ترازنامه ها انتخاب می شود همان واحد پولی کشور مبدا است که در ایران ریال می باشد.

3. جمع حساب ها

در قسمت های بعد ترازنامه اقلام مختلفی که در طول یک سال اهمیت دارند ذکرمی شود. ستون های مختلف دارایی، بدهی و سرمایه در این قسمت ذکر می شود و معادله ترازنامه چیده می شود. دارایی همان مجموع بدهی و سرمایه است و در محاسبات دو طرف این معادله باید برابر باشد. در نهایت جمع حساب ها نوشته شده و دو خط موازی زیر آن کشیده می شود که نشان دهنده بسته شدن آن است.

شرکت حسابداری حساب اندیش ایرانیان

تفاوت ترازنامه و صورت سود و زیان

ترازنامه حسابداری و صورت سود و زیان اطلاعات مشترک زیادی مثل درآمدها، هزینه ها، سود، بدهی و … دارند؛ اما این گزارش ها تفاوت هایی نیز دارند و اصولا کاربردهای متفاوتی دارند. اصلی ترین تفاوت ترازنامه حسابداری و صورت سود زیان این است که در ترازنامه اصلی ترین اقلام را دارایی ها، بدهی ها، سرمایه و حقوق صاحبان سرمایه در یک بازه زمانی خاص تشکیل می دهند. این در حالی است که صورت سود و زیان روی درآمد و هزینه های شرکت در یک بازه زمانی تمرکز دارد.

images 1698415478 653bc3760c49a - کاربری ترازنامه حسابداری چیست / مزیت استفاده از ترازنامه در امور حسابداری - ترازنامه

چگونه یک ترازنامه حسابداری مناسب تنظیم کنیم؟

برای اینکه بتوانید ترازنامه حسابداری را تنظیم کنید قاعدتا باید از حسابداران کمک بگیرید. شما می توانید با استفاده از خدمات حسابداری در تهران و دسترسی به صورت های مالی ترازنامه را داشته باشید. اما بدون کمک متخصصان نه تنها نمی توانید ترازنامه حسابداری درست را تنظیم کنید، بلکه در حسابداری مالیاتی نیز به مشکل بر می خورید. شما می توانید با یک شرکت خدمات مالیاتی در تهران ارتباط برقرار کنید و علاوه بر حسابداری، امور مالیاتی و مشاوره مالی را نیز به این شرکت بسپارید. شرکت حسابداری حساب اندیش ایرانیان این امکان را به راحتی برای شما امکان پذیر می کند.

موسسه حسابداری حساب اندیش ایرانیان با بهره مندی از سال ها تجربه بهترین متخصصان مالی و حسابداری، این امکان را برای شما فراهم کرده تا با هر چالش مالی به راحتی مواجه شوید. کافی است با کارشناسان موسسه تماس بگیرید تا در سریع ترین زمان ممکن خدمات حسابداری و مالیاتی مقتضی را دریافت کنید.

ثبت دیدگاه

2 دیدگاه برای “کاربری ترازنامه حسابداری چیست / مزیت استفاده از ترازنامه در امور حسابداری”
  1. ترازنامه حسابداری و صورت سود و زیان اطلاعات مشترک زیادی مثل درآمدها، هزینه ها، سود، بدهی و … دارند؛ اما این گزارش ها تفاوت هایی نیز دارند و اصولا کاربردهای متفاوتی دارند. اصلی ترین تفاوت ترازنامه حسابداری و صورت سود زیان این است که در ترازنامه اصلی ترین اقلام را دارایی ها، بدهی ها، سرمایه و حقوق صاحبان سرمایه در یک بازه زمانی خاص تشکیل می دهند. این در حالی است که صورت سود و زیان روی درآمد و هزینه های شرکت در یک بازه زمانی تمرکز دارد.

    پاسخ
  2. من حساب اندیش ایرانیان رو میشناسم یک شرکت حسابداری خیلی خوب در تهران که مشاوره مالی و مالیاتی هم ارائه می دهند
    پیشنهاد میشه دوسان باهاشون همکاری لازم رو داشته باشند

    پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.