پنج‌شنبه, 26 مهر 1403 Thursday, 17 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 43915 تعداد نوشته های امروز : 7 تعداد دیدگاهها : 2457×
همه چیز راجع به اقتصاد اروپا
25 آذر 1402 ساعت: 12:50
شناسه : 269545
3

از مهمترین و چالش برانگیزترین مباحث طرح شده در حیطه اقتصاد، موضوعات مربوط به اقتصاد کلان و یا اقتصاد خرد است. در ادامه به بررسی این دو نوع اقتصادی مبپردازیم.

پ
پ

افرادی که در زمینه اقتصاد فعالیت داشته و یا به مباحث این حوزه علاقه دارند به طور حتم با واژه‌ها و عبارت‌های اقتصادی آشنا هستند. با این حال ممکن است برخی از افراد با این واژه‌ها آشنایی چندانی نداشته و یا به تعریف صحیح و دقیقی پیرامون آن‌ها دست نیافته باشند. یکی از مهمترین و چالش برانگیزترین مباحث طرح شده در حیطه اقتصاد، موضوعات مربوط به اقتصاد کلان و یا اقتصاد خرد است. دو بخش عمده‌ای که در هنگام بررسی مسائل اقتصادی در سراسر جهان و در کشورهای مختلف مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

images 1702580315 657b505bb8f6e - همه چیز راجع به اقتصاد اروپا - اروپا

پس می‌توان از اقتصاد خرد و کلان اروپا، اقتصاد خرد و کلان آمریکا و ….. صحبت کرد. در این مقاله به ارائه مطالبی درباره اقتصاد اروپا به ویژه آن خواهیم پرداخت و برخی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین مکاتب فکری اروپا را معرفی خواهیم کرد. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره اقتصاد اروپا هستید با ما همراه باشید.

اقتصاد کلان چیست؟

پیش از آشنایی با اقتصاد کلان و مبانی ذکر شده در آن باید با تعریف علم اقتصاد آشنا شده باشید که می‌توان آن را علم و ابزار استفاده بهینه از منابع محدود و در دسترس تعریف کرد. اقتصاد یک حوزه اجتماعی و فرهنگی هم تلقی شده و با مباحثی از قبیل تولید، توزیع و مصرف پیوند عمیق و همه جانبه دارد.

در اقتصاد از چهار مولفه اصلی صحبت می‌شود که عبارتند از زمین، نیروی کار و منابع انسانی، سرمایه و کسب و کار. به طور کلی اقتصاد و مباحث مربوط به آن در دو حوزه اصلی مورد بررسی قرار گرفته و شامل اقتصاد خرد و کلان هستند.

در حوزه اقتصادی کلان، عوامل کلی و موثر در اقتصاد بررسی شده و نحوه تعامل آن‌ها با یکدیگر مورد ارزیابی دقیق قرار می‌گیرد. از مهمترین این عوامل کلی و اثرگذار می‌توان به تورم، سطح قیمت، نرخ رشد، درآمد ملی، وضعیت بیکاری و تغییرات آن و…‌.‌ در سطح ملی و یا بین المللی اشاره کرد.

به این معنا که موضوعات و مباحثی از قبیل قیمت‌ها، مقدار، خرید، نرخ‌ها، فروش و درآمد و…. در سطح بازارهای فردی و یا بنگاه‌ها به این حوزه اقتصادی ارتباطی نداشته و در حیطه اقتصاد خرد بررسی می‌شوند. اقتصاد کلان قادر به بررسی مولفه‌های اقتصادی در سطح کشور و یا بین المللی در بلند مدت و کوتاه مدت است.

بر این اساس اقتصاد کلان اروپا به بررسی روابط اقتصادی و متغیرهایی از قبیل تولید، مصرف، پس‌انداز، سرمایه‌گذاری، درآمد، رشد اقتصادی و تورم پرداخته و در واقع به ارزیابی عملکرد اقتصادی در سطوح کلان اقدام می‌کند.

علاوه بر موضوعات و مباحث مطرح شده، در این حیطه به بررسی سطح اشتغال، میزان تولید کل، صادرات، ارزش واحد پولی و…. نیز دست می‌زنند و این موضوعات را در سطح کشور و یا سطوح بین المللی ارزیابی می‌کنند.

مهمترین مکاتب فکری اقتصاد اروپا

اقتصاد کلان اروپا مبانی و مباحث و مفاهیم خاص خود را داشته و دانشمندان زیادی در این باب به گفتگو پرداخته و پژوهش‌هایی انجام داده‌اند. به طور کلی واژه اقتصاد کلان در اروپا در دهه ۱۹۳۰ و حدود سال ۱۹۳۷ مطرح شد و انتشار دهنده این عبارت نیز فردی به نام جان مینارد کینز بود.

او در کتاب خود که نظریه عمومی اشتغال، بهره و پول نام داشت، علت بیکاری کارگران و عدم فروش کالاها را مطرح ساخت. پیش از اینکه کینز به این مباحث وارد شود اقتصاددانان اروپا تفاوت چندانی میان اقتصاد خرد و کلان قائل نبودند. پس از اقتصاد کینزی مکاتب فکری دیگری نیز به وجود آمدند که از جمله آن‌ها می‌توان به مکتب کلاسیک و نئوکلاسیک اشاره کرد.

مکتب کلاسیک اقتصاد اروپا

پیروان این مکتب به متغیرهایی از قبیل نرخ‌ها و قیمت‌ها توجه داشته و بر این باورند که بازارها به شفاف شدن تمایل دارند. این مکتب فکری معتقد است دست‌های نامرئی در بازار وجود دارند و این دست‌های نامرئی همان نیروی عرضه و تقاضا است.

مکتب نئوکلاسیک اقتصاد اروپا

پیروان این مکتب بر این باورند که در بیشتر مواقع بیکاری افراد داوطلبانه است و عرضه و تقاضاهای موجود در بازار در نتیجه فعالیت‌های اقتصادی و منطقی خانوارها و بنگاه‌های اقتصادی به وجود می‌آیند.

برخی از مهمترین موضوعات و مباحث مطرح شده در اقتصاد کلان اروپا

دامنه اقتصاد در سطح کلان بسیار وسیع است و لذا مفاهیم و موضوعات گسترده‌ای نیز در این حوزه مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد. با این حال عمده مفاهیم مطرح شده در این حیطه، سیاست‌های پولی و مالی، رشد اقتصادی، پیش بینی تغییر آن‌ها در آینده و…. هستند.

به عنوان نمونه یکی از مهمترین و بحث برانگیزترین مفاهیم و موضوعات مطرح شده در این زمینه، موضوع رشد اقتصادی است که  می‌توان آن را افزایش بازدهی اقتصاد در طول یک دوره و مدت زمان حداقل سه ماهه تعریف کرد. در حقیقت اولین فاکتور تعیین کننده و تضمین کننده سلامت اقتصادی یک کشور و یا جامعه، رشد اقتصادی آن است که در حیطه اقتصاد کلان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اگر در یک جامعه رشد اقتصادی ادامه دار وجود داشته باشد، نرخ بیکاری هم کاهش پیدا کرده و آن جامعه به ثروت بیشتر و جمعیت فراوان‌تر دست پیدا خواهد کرد. رشد اقتصادی ادامه دار و یا پیوسته می‌تواند درآمد دولت‌ها را نیز افزایش دهد. دولت‌ها نیز می‌توانند این درآمدها را در بخش‌های حیاتی و مهم صرف کنند.

برای بررسی رشد اقتصادی در یک کشور می‌توان به بررسی چند فاکتور اقدام کرد که عبارتند از: منابع طبیعی جامعه، سرمایه‌ها و یا زیرساخت‌های فیزیکی آن، جمعیت و یا نیروی کار، سرمایه انسانی، فناوری و قانون.

به همین دلیل و به منظور بررسی اقتصاد کلان اروپا ارزیابی این شش مورد به عنوان شاخص‌های رشد اقتصادی ضرورت دارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.