جمعه, 14 دی 1403 Thursday, 2 January , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 44976 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 2515×
لیست خودروهای وارداتی کارکرده و صفر
1 بهمن 1402 ساعت: 21:11
شناسه : 272007
3

در طی این سال‌ها که واردات خودروهای صفر ممنوع بوده، قیمت خودروهای خارجی افزایش چشم‌گیری داشته است. برای همین بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که اگر شرایطی برای واردات خودروهای خارجی کارکرده فراهم شود، قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار تعدیل می‌شود و این بازار آشفته به آرامش می‌رسد.

پ
پ

در طی این سال‌ها که واردات خودروهای صفر ممنوع بوده، قیمت خودروهای خارجی افزایش چشم‌گیری داشته است. برای همین بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که اگر شرایطی برای واردات خودروهای خارجی کارکرده فراهم شود، قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار تعدیل می‌شود و این بازار آشفته به آرامش می‌رسد. تا اینکه در سال جاری دولت لایحه‌ای را تصویب کرد که براساس آن، امکان واردات خودروهای وارداتی کارکرده فراهم شد. در ادامه با ما همراه باشید تا فهرست و شرایط واردات خودروهای خارجی کارکرده را بررسی کنیم.

word image 272007 1 - لیست خودروهای وارداتی کارکرده و صفر -

همه چیز درباره خودروهای وارداتی کارکرده

لایحه واردات خودروهای کارکرده در ایران در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ با تصویب مجلس شورای اسلامی به قانون تبدیل شد. این قانون، واردات خودروهای سواری کارکرده با عمر حداکثر ۵ سال را مجاز می‌کند و براساس این قانون، واردات خودروهای کارکرده باید از کشورهایی انجام شود که استانداردهای زیست‌محیطی اتحادیه اروپا را رعایت می‌کنند.

براساس مصوبه مجلس، اشخاص حقیقی و حقوقی، امکان واردات خودروهای کارکرده را خواهند داشت. در این مصوبه، آیین‌نامه اجرایی آن مشخص شده است که شامل مواردی چون چگونگی تامین ارز لازم، شرایط فنی خودروها، حمایت از تولیدات داخلی، نحوه احراز شرایط فنی خودروها، چگونگی واردات به‌وسیله افراد حقیقی و حقوقی و نحوه تعیین صلاحیت آن‌هاست. این آیین‌نامه به پیشنهاد وزارت صمت و با همکاری بانک مرکزی، گمرک، سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط‌زیست، تهیه و تصویب شده است. همچنین واردات خودروهای وارداتی کارکرده باید دارای تاییدیه محیط‌زیست و استاندارد و کارکرد زیر ۵ سال باشد.

با تصویب این قانون، انتظار می‌رود بازار خودرو در ایران با تغییراتی مواجه شود. برخی کارشناسان معتقدند که خودروهای وارداتی کارکرده می‌توانند به کاهش قیمت خودروهای داخلی کمک کنند و برخی دیگر نیز معتقدند که واردات این خودروها می‌تواند به رقابتی‌ترشدن بازار خودرو منجر شود. بااین‌حال، هنوز مشخص نیست که این کار چه تأثیری بر بازار خودرو در ایران خواهد داشت و این موضوع باید در عمل مورد بررسی قرار بگیرد.

لیست قیمت خودروهای وارداتی

خودروهای وارداتی متنوع از برندهای مختلف در بازار ایران موجود است که هرکدام با توجه به برند، ویژگی‌ها، سال ساخت و … قیمت‌های گوناگونی دارند. در ادامه جدولی را ارائه می‌کنیم که قیمت خودروهای دست دوم وارداتی پرطرفدار در آن مشخص شده است.

نام خودروقیمت (تومان)
هبوندای النترا ۲۰۱۸۲٫۸۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰
هیوندای توسان ۲۰۱۸۴٫۰۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰
هیوندای سانتافه ۲۰۱۸۴٫۵۹۰٫۰۰۰٫۰۰۰
هیوندای سوناتا هیبرید ۲۰۱۸۴٫۲۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰
هیوندای آزرا ۲۰۱۸۵٫۲۹۰٫۰۰۰٫۰۰۰
کیا سراتو ۲۰۱۸۲٫۸۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰
کیا اسپورتیج ۲۰۱۸۴٫۵۹۰٫۰۰۰٫۰۰۰
کیا سورنتو ۲۰۱۸۵٫۳۹۰٫۰۰۰٫۰۰۰
رنو کولئوس ۲۰۱۸۴٫۲۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰
رنو تلیسمان ۲۰۱۸۳٫۳۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰
تویوتا CH-R تمام چرخ محرک تیپ استایل ۲۰۱۸۴٫۶۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰
تویوتا راوفور دو دیفرانسیل۵٫۵۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰

word image 272007 2 - لیست خودروهای وارداتی کارکرده و صفر -

شرایط واردات خودرو کارکرده

اشخاصی که قصد واردات خودرو کارکرده را دارند، باید از شرایط آن آگاه باشند. در این قسمت به بررسی مهم‌ترین شرایط خودروهای وارداتی کارکرده می‌پردازیم.

  • واردکنندگان مجاز: اشخاص حقیقی به‌شرط داشتن کارت بازرگانی معتبر و اشخاص حقوقی به‌شرط تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس‌ازفروش، می‌توانند خودروی کارکرده وارد کنند.
  • عمر مجاز خودرو: عمر خودرو نباید بیشتر از ۵ سال باشد. همچنین خودرو نباید بیشتر از ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد داشته باشد.
  • حجم موتور خودروهای وارداتی: برای حجم موتور ماشین های وارداتی کارکرده، سقفی تعیین نشده است.
  • میزان مالیات: براساس لایحه مصوب، این خودروها در گروه کالاهای غیرمتعارف دسته‌بندی می‌شوند و مالیات بیشتری به آن‌ها تعلق می‌گیرد.
  • تامین ارز موردنیاز: افرادی که قصد واردکردن خودروهای خارجی کارکرده را دارند باید از ارزی برای آن استفاده کنند که منشاء خارجی داشته باشد و بانک مرکزی آن را تایید کند.
  • سقف واردات خودرو کارکرده: برای تنظیم بازار خودرو، یک کارگروه از وزارت صمت، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه تشکیل می‌شود و به‌صورت سالانه و با توجه به نیاز بازار، سقف واردات این خودروها را مشخص می‌کند.
  • استاندارد خودروهای وارداتی: ماشین های وارداتی کارکرده باید دارای یکی از استانداردهای اروپا، کشورهای خلیج فارس و چین که مورد تایید سازمان استاندارد ایران است، باشند. همچنین استاندارد آلایندگی آن‌ها باید یورو ۵ و بالاتر باشد.
  • تامین قطعات و خدمات پس‌ازفروش: افرادی که قصد واردات خودروهای کارکرده را دارند، باید از وزارت صمت، تاییدیه تامین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش خودروهای موردنظر خود را اخذ کنند تا خریداران، نگرانی بابت این موارد نداشته باشند.
  • میزان سود بازرگانی: میزان سودی که از میزان واردات این خودروها، عاید واردکننده می‌شود، توسط هیئت وزیران مشخص می‌شود.
  • تضمین اصالت خودرو: با توجه به اینکه احتمال واردات خودروهای سرقتی وجود دارد، واردکنندگان باید اصالت خودروهای کارکرده را تضمین کنند تا مشکلی در این زمینه ایجاد نشود.

word image 272007 3 1 - لیست خودروهای وارداتی کارکرده و صفر -

تعرفه واردات خودرو کارکرده

در لایحه خودروهای وارداتی کارکرده، تعرفه گمرکی خودروها نیز مشخص شده است. این تعرفه براساس حجم موتور خودرو است که کمترین میزان آن ۲۰درصد و بیشترین میزان آن ۱۷۵درصد است. برای خودروهایی با حجم موتور کمتر از ۱۰۰۰ سی‌سی باید ۲۰درصد تعرفه پرداخت شود. همچنین تعرفه خودروهایی با حجم موتور بین ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی‌سی، ۷۰درصد، خودروهای ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی، ۹۵درصد، خودروهای ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی‌، ۱۳۵ درصد، خودروهای ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی‌سی، ۱۶۵ درصد و خودروهای بالاتر از ۳۰۰۰ سی‌سی، ۱۷۵ درصد است؛ بنابراین افرادی که قصد واردات خودرو کارکرده را دارند، باید براساس حجم موتور آن، تعرفه گمرکی تعیین‌شده را بپردازند.

مشکلات خودروهای کارکرده وارداتی

درست است که واردات خودروهای کارکرده خارجی می‌تواند تا حدی به بازار آشفته خودروی ایران سروسامان دهد؛ اما واردات این خودروها ممکن است دردسرها و مشکلاتی نیز به‌همراه داشته باشد که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

  1. شرط داشتن کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی و نبود امکان برای افرادی که فاقد این کارت هستند.
  2. کارکرد زیر ۱۰۰ هزار کیلومتر خودرو که می‌تواند زمینه را برای دستکاری کیلومترشمار آن توسط سودجویان فراهم کند.
  3. تامین قطعات یدکی به‌گونه‌ای که قیمت مناسبی داشته و به‌راحتی در دسترس باشد؛ مانند لوازم یدکی هیوندا و لوازم یدکی کیا که به‌صورت گسترده در فروشگاه‌های فیزیکی و اینترنتی یافت می‌شود.
  4. تعیین سقف خودروهای کارکرده ممکن است باعث شود که خودرو به‌میزان کافی وارد نشود و قیمت این خودروها در بازار پایین نیاید.

سوالات متداول

در این قسمت به رایج‌ترین سوالاتی که درباره خودروهای وارداتی کارکرده پرسیده می‌شود، پاسخ می‌دهیم.

به‌غیر از تعرفه گمرکی، آیا برای واردات خودرو کارکرده باید هزینه دیگری بپردازیم؟

بله. هزینه‌های دیگری نیز وجود دارد که شامل ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده، یک درصد حقوق ورودی با عنوان عوارض هلال احمر، نیم در هزارم ارزش گمرکی کالا برای عوارض پسماند، ۱۰درصد ارزش گمرکی به‌عنوان حقوق واردات خودروهای بنزین‌سوز و هیبریدی، ۵درصد ارزش فوب برای عوارض واردات خودروهای سواری و ۳درصد ازش گمرکی در هنگام شماره‌گذاری است.

برای ثبت‌نام خودروهای کارکرده باید از چه طریقی اقدام کنیم؟

برای این کار باید به سایت خودرو فرسوده به آدرس NNHK.ir مراجعه کنید و مراحل پیش‌ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی کارکرده را انجام دهید.

سخن پایانی

به عقیده برخی از کارشناسان، مصوبه خودروهای وارداتی کارکرده، در صورتی که اجرایی شود، می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی در کاهش قیمت‌ها و بازگرداندن آرامش به بازار خودرو داشته باشد. با توجه به اینکه عمر این خودروها بیشتر از ۵ سال نیست، می‌توان امیدوار بود که خودروهای واردشده از کیفیت مناسبی برخوردار باشند و خریداران را دچار دردسر نکنند. همچنین الزام واردکنندگان به درنظرگرفتن تامین قطعات یدکی و خدمات پس‌ازفروش، یکی دیگر از نقاط قوت این مصوبه است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.