رشد کسب و کار هدفی نیست که بتوان انتظار داشت یکشبه و در مدتزمان کوتاهی اتفاق بیفتد؛ بلکه تحقق این امر نیازمند تلاش فراوان، قدرت تصمیمگیری بالا و صبر و شکیبایی بسیار است. برای رشد و توسعه کسب و کار، راهکارهایی وجود دارند که بهوسیلۀ رعایت آنها میتوانیم به هدف خود نزدیکتر شویم. این راهکارها که همگی برآمده از تجربیات افراد موفق در این حوزه است، میتواند دقیقاً همان تکه پازل گمشدهای باشد که ما را برای رسیدن به موفقیت بازداشته است.
ما در ادامه تلاش کردهایم تا به سؤال «چگونه کسب و کار خود را توسعه بدهیم؟» پاسخ داده و هرآنچه که به آن، برای رشد کسب و کارتان نیاز دارید را ذکر کنیم. با ما همراه باشید.
راهکار اول: استراتژی کسب و کار خود را مشخص کنید
تصور کنید که در دنیای کسب و کارها، شما یک ماجراجو هستید که به دنبال موفقیت میگردید. واضح است که اگر راه را بلد نبوده و خطرات احتمالی سفر را پیشبینی نکرده باشید، نهتنها به موفقیت دست پیدا نمیکنید، بلکه به شکست نیز محکوم میشوید.
منظور ما از استراتژی کسب و کار، یک نقشه تجاری است. شما در این نقشه تمام اجزای کسب و کارتان اعم از درآمد، هزینهها، نیازها، توانمندی و بازار هدف خود را مشخص میکنید. شما با تعیین استراتژی خود درمییابید که دقیقاً از کسب و کار خود چه میخواهید و تعریف و مقصودتان از موفقیت چیست. این نقشه به شما کمک میکند تا نگاهی بازتر و عمیقتر نسبت به کسب و کار خود پیدا کرده و از تمامی داشتهها و توانمندیهایتان نهایت استفاده را ببرید.
راهکار دوم: به محصول و یا خدماتی که ارائه میدهید تسلط داشته باشید
ارتباط میان کسب و کار و بازار هدفتان، تنها از راه محصول و یا هرآنچه که ارائه میدهید، برقرار میشود؛ بنابراین تسلط شما بر آنچه که ارائه میدهید امری ضروری است. شما باید همه چیز را درباره محصول خود بدانید؛ اینکه این محصول چه نیازی را برطرف میکند، چگونه افرادی به این محصول نیاز دارند و اینکه آیا بازار به محصول شما اقبال نشان میدهد یا نه.
لازم به ذکر است که شما حتی اگر بهترین و بزرگترین ایده ممکن را نیز داشته باشید، اگر نتوانید ارزش آن را بهگونهای منتقل کنید تا توجه بازار را جلب کند، موفق نخواهید شد؛ بنابراین برای رشد کسب و کارتان، باید پیش از هر چیز از کیفیت محصول خود اطمینان حاصل کرده و تمامی ابعاد آن را بشناسید.
راهکار سوم: افراد مناسب را استخدام کنید
قبل از اینکه حتی بتوانید درمورد توسعه کسب و کارتان فکر کنید، باید کارکنانی قوی داشته باشید تا شما در راه رسیدن به اهدافتان کمک کنند. افراد مناسب میتوانند ایدههای جدیدی را با خود به کسب و کارتان بیاورند و از طرفی دیگر، با استفاده از تخصص و تجربه خود، راه مطمئنتری را برای موفقیت بیابند.
واگذاری وظایف به دیگر کارکنان این فرصت را برای شما فراهم میکند تا از زمان و انرژی خود برای اهداف کلیتری همچون تعیین استراتژیهای پیشِ رو استفاده کنید.
راهکار چهارم: خدمات مشتریان خود را تقویت کنید
ارتباط با مشتری یکی از تعیینکنندهترین عوامل در موفقیت کسب و کار شما است. در نظر داشته باشید که برای توسعه و رشد کسب و کار، لازم است تا مشتریان خود را راضی نگه داشته و آنها را به محصول خود وفادار کنیم.
هنگامی که شما انتظارات مشتریان را به وسیله پشتیبانی و خدمت مشتریان خود برآورده میکنید، در اصل اعتماد و رضایت آنها را به دست آوردهاید. همین موجب میشود که مشتریان شما، محصولتان را به دوستان، خانواده و آشنایان خود معرفی کرده و به نوعی، بدون آنکه خود بدانند؛ برای شما تبلیغ کنند؛ اتفاقی که در نهایت، منجر به توسعه کسب و کار شما میشود.
راهکار پنجم: از شبکههای اجتماعی غافل نشوید
یکی دیگر از روشهای رشد کسب و کار، ایجاد صفحه در تمامی شبکههای اجتماعی مهم، از جمله اینستاگرام، فیسبوک و توییتر (ایکس) است. این کار باعث میشود تا مخاطبانتان، بتوانند شما را راحتتر پیدا کنند و حتی با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارند.
با حضور فعال در شبکههای اجتماعی، تجربه جذابتری برای مخاطبان خود ایجاد کرده و ارتباط مؤثر و عمیقتری را میان خود و مشتریانتان برقرار خواهید کرد.
راهکار ششم: بر تجربه مشتری تمرکز کنید
تجربه مشتری از محصول شما میتواند موجب شکست و یا موفقیت کسب و کار شما بشود. توجه داشته باشید، تجربهای که کاربر از استفاده از محصول و یا خدماتی که ارائه میدهید، به دست میآورد، در رشد و توسعه کسب و کار شما تأثیر مستقیم دارد.
امروزه، با ظهور شبکههای اجتماعی، افراد پس از استفاده از هر محصولی، تجربه خود را با دنبالکنندگان خود به اشتراک میگذارند؛ بنابراین بیراه نیست اگر بگوییم کیفیت محصول، نیازی که رفع میکند و چگونگی آن، در توسعه کسب و کار شما تأثیر بسزایی دارد. پس در نظر داشته باشید که مشتری پس از استفاده از محصول شما، چه حالی خواهد داشت؛ آیا از محصول شما رضایت داشته و یا ناراضی خواهد بود؟
راهکار هفتم: فناوریهای روز دنیا را در نظر بگیرید
تکنولوژیهایی نظیر هوش مصنوعی، تمامی دنیا را دربرگرفتهاند. این بدین معنا است که مردم نسبت به فناوریهای روز اقبال زیادی نشان میدهند. اگر میخواهید کسب و کارتان را توسعه بدید، باید حواستان به چنین تکنولوژیهایی باشد. شما باید از فناوریهای روز دنیا به نوعی استفاده کنید تا هم در وقت و هزینههایتان صرفهجویی شود و هم با جامعه و اوضاع فعلی آن تطابق داشته باشد.
نظارت دقیق بر مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، اتوماسیون بازاریابی، مدیریت فروش، مدیریت موجودی، تولید، حسابداری، منابع انسانی (HR)، حملونقل و دیگر تکنولوژیها، کاربردهای فناوری در یک استراتژی مؤثر برای رسیدگی به مشکلاتی همچون حجم کار و بهرهوری است.
نتیجهگیری
قابل درک است اگر برای رسیدن به اهداف خود عجول باشید، اما باید بدانید که برای تسریع رشد خود، ابتدا باید با قدمهای کوچک شروع کنید. برای توسعه کسب و کار، باید توجه خود را به تسلط بر اصول و درک واقعی نیازهای مشتریان خود معطوف کنید. هنگامی که نیازهای مشتریان خود را شناختید، میتوانید راهی برای رفع آن خلق و یا کشف کنید.
همانطور که گفتیم، رشد و توسعه، هدفی نیست که یکشبه بتوان آن را به دست آورد؛ بنابراین صبور باشید و آگاهی خود را از محصول، مشتری، بازار، تجربه کاربر و دیگر موضوعاتی همچون استراتژی کسب و کار، بالا ببرید؛ این ابتداییترین قدم برای رشد و توسعه کسب و کار است و بیتوجهی به آن، میتواند به شکست شما منجر شود.
ثبت دیدگاه