جمعه, 30 شهریور 1403 Friday, 20 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 43589 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد دیدگاهها : 2451×
نقش مصالح در ایمنی ساختمان
15 بهمن 1402 ساعت: 11:43
شناسه : 273216
3

ایمنی ساخت و ساز همیشه یک اولویت برای پیمانکاران مسکونی و تجاری است. اگرچه عوامل بسیاری بر ایمنی کلی یک پروژه تأثیر می گذارد، انتخاب مصالح ساختمانی یکی از مهم ترین ملاحظات است. شما با استفاده از دستگاه بلوک زن یا میکسر سیمان میتوانید با کیفیت ترین مواد ساختمانی را در تعداد بالا به راحتی تولید نمایید.

پ
پ

ایمنی ساخت و ساز همیشه یک اولویت برای پیمانکاران مسکونی و تجاری است. اگرچه عوامل بسیاری بر ایمنی کلی یک پروژه تأثیر می گذارد، انتخاب مصالح ساختمانی یکی از مهم ترین ملاحظات است. شما با استفاده از دستگاه بلوک زن یا میکسر سیمان میتوانید با کیفیت ترین مواد ساختمانی را در تعداد بالا به راحتی تولید نمایید.

هنگامی که صحبت از مصالح ساختمانی ایمن می شود، فولاد بهترین گزینه است و این صرف نظر از اندازه یا محدوده پروژه صادق است. فولاد نه تنها به عنوان یک ماده مستقل استفاده می شود. همچنین می توان آن را برای افزایش استحکام سایر مواد نیز اجرا کرد.

با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید نگاهی دقیق تر به نقش فولاد و سایر مواد قابل اعتماد در ایمنی ساخت و ساز بیندازیم.

نقش مصالح در ایمنی ساختمان

اهمیت مواد با کیفیت در ساخت و ساز

کیفیت مواد مورد استفاده در یک پروژه تأثیر عمیقی بر عملکرد دارایی، ایمنی و چرخه عمر خواهد داشت. اگر پیمانکاران مصالحی را انتخاب کنند که نیازهای کاربری مورد نظر ساختمان را برآورده نکند، صاحبان دارایی ممکن است هزینه های تعمیر و نگهداری غیر ضروری را تجربه کنند. بدتر از آن، استفاده از مواد نامناسب می تواند ایمنی دارایی را به کلی به خطر بیندازد و سرنشینان را به خطر بیندازد.

بنابراین، پیمانکاران باید با انتخاب دقیق مصالح در طول مراحل برنامه ریزی و طراحی یک پروژه، در شیوه های ایمن ساخت و ساز ساختمان شرکت کنند. تقریباً در همه موارد، پیمانکاران متوجه می شوند که فولاد بهترین گزینه برای ساخت دارایی های ایمن و بادوام است.

چرا فولاد ایمن ترین مصالح ساختمانی است؟

فولاد چندین مزیت متمایز نسبت به سایر مصالح ساختمانی دارد. مهمتر از همه، نسبت قدرت به وزن استثنایی را ارائه می دهد، به این معنی که می تواند بارهایی را تحمل کند که بسیار بیشتر از وزن خود هستند.

فولاد همچنین دارای استحکام کششی بالایی است، به این معنی که این ماده می تواند مقدار قابل توجهی تنش را بدون شکستگی یا کشش تحمل کند. استحکام کششی فولاد آن را از آجر، بتن غیر مسلح و سایر مصالح ساختمانی رایج متمایز می کند.

علاوه بر این، فولاد طول عمر بالایی دارد. مانند چوب در معرض پوسیدگی نیست و در برابر ترک خوردن بسیار مقاوم است. نکته اصلی این است که فولاد تقریباً در هر دسته بندی اصلی از سایر مصالح ساختمانی بهتر است.

مصالح ساختمانی کمتر ایمن

بسیاری از مصالح ساختمانی دیگر نیز وجود دارد که همگی گزینه‌های مناسبی برای کاربردهای خاص ساختمانی هستند. با این حال، به طور کلی، آنها از مصالح ساختمانی کمتر ایمن نسبت به فولاد هستند. تعدادی از این جایگزین ها شامل موارد زیر است:

  • چوب
  • بتن
  • آجر

بزرگترین معایب چوب استحکام و دوام آن است. چوب بیشتر در معرض تخریب است، به این معنی که معمولاً چرخه عمر کوتاه تری نسبت به فولاد دارد.

در مقایسه، بتن و آجر نمی توانند مانند چوب پوسیده یا تجزیه شوند، اما این مواد ممکن است ترک بخورند. همچنین نسبت وزن به استحکام کمتری نسبت به فولاد دارند و مخصوصاً در مورد آجر، نصب آن بسیار زمان بر و خسته کننده است.

کیفیت های ایمنی آرماتور بتن

بتن به خودی خود همان سطح ایمنی ساخت و ساز را با فولاد ارتقا نمی دهد. به هر حال، بتن مسلح شده با فولاد یکی از متداول ترین مصالح ساختمانی است. بتن مسلح دارای میلگرد فولادی است که در سرتاسر آن بندکشی شده است که استحکام و استحکام کششی سازه را افزایش می دهد.

با ترکیب این دو ماده، سازندگان می توانند فولاد را با مقاومت در برابر اکسیداسیون و همزمان افزایش مقاومت کششی بتن را فراهم کنند. به عبارت دیگر، آنها از بهترین ویژگی های هر ماده استفاده می کنند.

علاوه بر این، اجزای سازه‌ای فولادی را می‌توان قبل از تحویل به محل کار پیش ساخته، در نتیجه ساخت و ساز را سرعت بخشید و نصب را ساده کرد.

ویژگی های ایمنی فولاد سازه ای

فولاد سازه ای گرانتر از چوب، گچ و بلوک است، به همین دلیل است که در کاربردهای مسکونی غیر معمول است. با این حال، مصالح ساختمانی ایمن ترجیح داده شده برای پروژه های تجاری است.

فولاد سازه ای استحکام کششی و فشاری عالی و همچنین دوام و شکل پذیری فوق العاده ای را ارائه می دهد. همانطور که از نام آن پیداست، فولاد سازه ای برای ساخت و پشتیبانی از سازه های کلی ساختمان ها، پل ها یا سایر دارایی های ساخته شده استفاده می شود.

انواع مختلف مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز

مصالح ساختمانی بسته به مرحله کار به چند دسته تقسیم می شوند:
مصالح سازه ای
مصالح غیر سازه ای
مصالح تکمیلی
مواد ویژه

مصالح سازه ای هر چیزی است که به ساختار سازه مربوط می شود. آنها معمولاً سنگین و قوی هستند.
مصالح غیر سازه ای نیز بارهای سنگینی را حمل می کنند اما این وزن را به سازه های دیگر منتقل نمی کنند. به عنوان مثال می توان به گچ تخته، مواد عایق، پوشش کف و فرش اشاره کرد.

مواد ویژه به تمام لوازم مورد نیاز برای محافظت از ساختمان در برابر خطرات خارجی اطلاق می شود. از جمله درزگیرها، بند دیواری، سیستم های گچ کاری، ساندویچ پانل و غیره.

تجهیزات و مصالح ساختمانی

این به عنوان تمام تجهیزات ضروری برای فرآیند ساخت و ساز تعریف می شود، از ماشین آلات گرفته تا لوازم جانبی ایمنی برای کارگران.

ماشین آلات: پیش نیازهای یک پروژه موفق

انجام کار در یک سایت بدون ماشین آلات یک کار غیر ممکن خواهد بود. چه یک خانه، یک جاده یا یک ساختمان عمومی، ماشین آلات همیشه مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
برای تکمیل پروژه خود، انتخاب مناسب ترین تجهیزات مهم است. این به این دلیل است که پیمانکاران ساختمان اغلب تجهیزات را اجاره می کنند. اگر از ماشین استفاده زیادی نکرده اید، این نشان دهنده ضرر مالی برای شرکت شما است.
متداول ترین تجهیزات مورد استفاده در یک کارگاه ساختمانی عبارتند از:
میکسر بتن

جدول زن
تراکم کننده
محل روشنایی
داربست جرثقیل
متحرک و غیره.

مصالح در ایمنی ساختمان

تجهیزات حفاظتی

کارگران شما در یک سایت ساختمانی با خطرات مختلفی روبرو هستند. تهیه تجهیزات حفاظتی یکی از تعهدات قانونی پیمانکار است. تجهیزات مورد استفاده به ماشین آلات و خطرات متحمل شده در سایت بستگی دارد. بنابراین می توان موارد زیر را پیدا کرد:
عینک محافظ
لباس محل ساخت و ساز،
دستکش و کفش ایمنی
پد زانو
محافظ شنوایی و غیره.

اگر قرار است کارمندان شما در ارتفاع کار کنند، باید لوازم جانبی ضد لغزش و همچنین تورهای حفاظتی در برابر سقوط به آنها ارائه شود.
در یک سایت ساخت و ساز، حوادث همیشه یک خطر هستند. به همین دلیل است که بخش ساخت و ساز بیشترین حوادث ناشی از کار را به خود اختصاص می دهد. جدا از استفاده از تجهیزات ایمنی شخصی، باید از ایمن بودن خود محل کار نیز اطمینان حاصل کنید. از این نظر به لوازم جانبی مانند حصار سایت نیاز خواهید داشت.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.