جمعه, 30 شهریور 1403 Friday, 20 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 43589 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد دیدگاهها : 2451×
8 تکنیک چیدمان دفتر کار اداری
16 بهمن 1402 ساعت: 14:51
شناسه : 273457
2

چیدمان دفاتر اداری برای بسیاری از مدیران چالش برانگیز است. در این مطلب تصمیم داریم تا شما را با 8 تکنیک جذاب در چیدمان شرکت، آشنا کنیم.

پ
پ

word image 273457 1 - 8 تکنیک چیدمان دفتر کار اداری - دکوراسیون

چیدمان دفاتر اداری برای بسیاری از مدیران چالش برانگیز است. در این مطلب تصمیم داریم تا شما را با 8 تکنیک جذاب در چیدمان شرکت، آشنا کنیم.

انتخاب سبک طراحی برای چیدمان دفتر کار

اولین گام از چیدمان یک شرکت به انتخاب سبک طراحی اختصاص می یابد. در این مرحله از کار می بایست میان سبک های مختلف کلاسیک، نئوکلاسیک، مدرن و یا مینیمال، بهترین سبک را در تناسب با ابعاد محیط و بودجه خود انتخاب کنید. همچنین می بایست ماهیت کسب و کار خود را در انتخاب سبک، دخیل کنید. به طور معمول از سبک های ساده و مدرن در دفاتر اداری نوآور و خلاقانه و از سبک کلاسیک یا نئوکلاسیک در دفاتر رسمی و نیمه رسمی استفاده می شود.

سبک مدرن و ساده به سادگی در طراحی و دکوراسیون تأکید داشته و سبک کلاسیک به افزایش حس شکوه در محیط. این یعنی این دو سبک طراحی درست در نقطه مقابل یکدیگر قرار دارند. مشخصاً اجرای سبک کلاسیک و حتی نئوکلاسیک به جهت وجود تزئینات خاص و برجسته، هزینه بیشتری ایجاد می کند. سبک مدرن علاوه بر اینکه به صرفه جویی در هزینه ها کمک می کند، در دفاتر کاری کوچک نیز نمایش جذابی دارد.

طراحی پلان اداری و تفکیک فضاها

دومین گام از چیدمان شرکت های اداری به طراحی پلان آن ها اختصاص می یابد. در این مرحله از کار می بایست سبک طراحی را معیار قرار دهید. اگر به طراحی به سبک مدرن روی آورده اید، پروسه سختی پیش روی شما نیست. می توانید از طراحی به شکل پلان باز و منعطف استفاده کرده و در کمترین زمان ممکن، پلان را به اجرا در بیاورید. در این راستا می توانید از پارتیشن های اداری شیشه ای برای تفکیک فضاهای خاص همچون اتاق مدیریت، استفاده کنید.

اما در طراحی به سبک کلاسیک و حتی نئوکلاسیک، می بایست برای تفکیک فضاها، سراغ دیوارکشی بروید. این پروسه کمی زمان بر بوده و نیاز به هزینه بالایی نیز دارد. طراحان حرفه ای با در نظر داشتن نوع فعالیت کارمندان، از ابعاد مناسبی برای پلان بندی فضا استفاده می کنند. آن ها پس از انجام یک تفکیک حرفه ای، از پارتیشن های اداری چوبی یا دیوارهای کناف برای جداسازی اتاق ها استفاده خواهند کرد.

انتخاب هارمونی رنگ در دکوراسیون اداری

برای اینکه چیدمان دفتر کار شما حرفه ای و جذاب به نظر برسد، چاره ای ندارید جز اینکه در انتخاب رنگ، حرفه ای عمل کنید. چرا که رنگ ها بیشترین تأثیر را در جلوه بیرونی چیدمان شما دارند. هر سبک از طراحی، پالت رنگ مخصوص به خود را دارد. برای مثال در سبک مینیمال استفاده از رنگ های روشن و خنثی، ضروری است. سبک مدرن کمی این محدودیت را کنار گذاشته و شما را در انتخاب رنگ های کمی تیره نیز آزاد گذاشته است. اما به طور معمول دفاتر کاری مدرن با رنگ های شاد و روشن دیزاین می شوند.

سبک کلاسیک نیز به استفاده از رنگ های گرم و تیره علاقه بیشتری دارد. اما با انتخاب سبک نئوکلاسیک می توانید این محدودیت را دور زده و رنگ های روشن را در پس زمینه سبک کلاسیک بنشانید. بهتر است برای انتخاب یک هارمونی رنگ مناسب، از چندین رنگ همخوان استفاده کنید. همچنین رنگ سازمانی خود را در بخش هایی از محیط جای دهید تا بدین شکل به شخصی سازی دکوراسیون بپردازید.

word image 273457 2 - 8 تکنیک چیدمان دفتر کار اداری - دکوراسیون

انتخاب مبلمان اداری و چیدمان آن در شرکت

انتخاب مبلمان اداری یکی از سخت ترین مراحل چیدمان دفاتر اداری به حساب می آید. اما اگر در انتخاب سبک، رنگ و متریال حرفه ای عمل کرده باشید، انتخاب مبلمان دیگر کار سختی نخواهد بود. مشخصاً سبک های طراحی محدودیت هایی در انتخاب مبلمان ایجاد می کنند. برای مثال در چیدمان شرکت به سبک مدرن می بایست سراغ انتخاب مبلمان های ساده با طرح های انتزاعی و تکستچرهای ساده بروید. در حالی که سبک کلاسیک شما را وادار به انتخاب مبلمان های نفیس، مجلل و تزئینی می کند.

پس از انتخاب طرح کلی مبلمان ها می بایست سراغ چیدمان آن در شرکت بروید. بسیار ضرروی ست که در چیدمان مبلمان های اداری فواصل استاندارد را در نظر بگیرید. محیط کار کارمندان نباید با تعداد زیادی مبلمان پر شود. به گونه ای که تردد برای آن ها سخت و دشوار به نظر برسد.

ایجاد سیرکولاسیون مناسب برای چیدمان دفتر کار

در چیدمان دفتر کار، در نظر داشتن یک سیرکولاسیون مناسب برای تردد کارمندان و مشتریان، بسیار ضروری به نظر می رسد. در مقاله 10 اصل طراحی دفتر کار استاندارد و ایده آل به اصل طراحی مسیر گردش اشاره شده است. این مسیر می بایست کارمندان را به بخش های مختلف شرکت هدایت کند. همچنین مشتریان را بدون هیچ دردسری، به اصلی ترین نقاط شرکت برساند. در دفاتر کاری بزرگ از مسیرهای عریض برای تردد استفاده می شود. شما نیز تلاش کنید بسته به ابعاد محیط کار، یک مسیر با عرض مناسب ایجاد کنید.

word image 273457 3 - 8 تکنیک چیدمان دفتر کار اداری - دکوراسیون

طراحی نور در دکوراسیون اداری

نور از اصلی ترین پارامترهای طراحی دکوراسیون اداری به حساب می آید. چرا که بدون در اختیار داشتن نور کافی، عملاً کارکرد شرکت مختل خواهد شد. در طراحی نور می بایست سراغ تکنیک های مختلف نورپردازی اعم از نورپردازی محیطی، نورپردازی تأکیدی و متمرکز رفت. باید از میزان نور کافی در تناسب با نوع فعالیت کارمندان استفاده کرد تا حس رخوت و کسالت بر آن ها چیره نشود. در همین راستا می توان از نورگیرهای طبیعی نیز استفاده کرد.

اگر سبک مدرن را برای دیزاین و چیدمان شرکت خود انتخاب کرده باشید، می بایست مسیر را برای ورود نور باز کنید. با ورود نور طبیعی روز به فضاهای مختلف شرکت، حس پویایی و نشاط را به محیط تزریق کرده اید. نور خورشید می تواند با پاکسازی محیط اداری، انرژی های منفی را از بین برده و نیاز به نور مصنوعی را نیز کاهش دهد. شاید ندانید اما تابش نور در پس زمینه رنگ های روشن، کمک می کند تا محیط کار شما بزرگتر از آنچه که هست به نمایش در بیاید! این یکی دیگر مزایای انتخاب سبک مدرن است که در دفاتر کوچک، به شکل معجزه آسا عمل می کند.

استفاده از اکسسوری های اداری

از اکسسوری های اداری برای افزایش حس پویایی در محیط استفاده می شود. این عناصر تزئینی که معمولاً شامل گلدان های طبیعی، تابلو، فرش، مجسمه، آب نما، آکواریوم و … می شوند، روح کسل کننده فضاهای اداری را در هم می شکنند. بهتر است در انتخاب اکسسوری های اداری نیز به ماهیت سبک طراحی خود متعهد بمانید. به گونه ای که عناصر تزئینی فاخر و مجلل را در دفاتر مدرن، استفاده نکنید. بلکه از عناصر ساده، مینیمال و انتزاعی استفاده کرده و یک هماهنگی زیبا در دکوراسیون ایجاد کنید.

رعایت اصل تعادل و نظم در چیدمان دفتر اداری

آخرین تکنیک طلایی در چیدمان دفاتر اداری، ایجاد حس نظم و تعادل در چیدمان است. بدین منظور می بایست یک نظم کلی و چشمگیر را در محیط پیاده کرد. شاید لازم باشد عناصر اضافه از محیط کار شما حذف شوند. همچنین یک چیدمان یکپارچه در محیط ایجاد شود. به گونه ای که شاهد سنگینی عناصر اداری در یک نقطه خاص نباشیم.

نتیجه گیری

طراحی و چیدمان دفتر کار، شاید کار سختی به نظر برسد. اما با در نظر داشتن نکات ذکر شده در این مطلب، این پروسه نیز ساده و بدون دردسر خواهد شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.