دریافت مجوز فست فود اطمینان میدهد که کسبوکار شما مطابق با قوانین و مقررات محلی عمل میکند. اخذ این مجوز همچنین تضمینی مهم برای رعایت استانداردهای بهداشتی و ایمنی بهمنظور حفظ سلامت مشتریان و کارکنان است. در صورت نداشتن مجوز برای فست فود با جریمههای سنگین یا تعطیلی موقت یا دائم کسبوکار مواجه خواهید شد. در نتیجه ممکن است کمکم اعتبارتان نزد مشتریان را از دست بدهید و این موضوع تاثیر منفی بر تصویر برندتان میگذارد. باتوجهبه اهمیت اخذ مجوز برای کسبوکارها در این مقاله تصمیم گرفتهایم شما را بهطور کامل با مراحل دریافت مجوز فست فود آشنا کنیم. اگر به تازگی تصمیم به راهاندازی یک فست فود گرفتهاید و برای دریافت مجوزهای موردنیاز به راهنمایی و مشاوره نیاز دارید، این مقاله برای شما نوشته شده است.
1- انتخاب محل مناسب با رعایت استانداردها برای راهاندازی فست فود
یکی از شرایط مجوز فست فود، برخورداری از مکانی برای راهاندازی فست فود با حداقل متراژ موردنیاز است. یک مکان مناسب برای گرفتن مجوز فست فود باید حداقل 20 مترمربع مساحت داشته باشد. در مکانی با این اندازه فضای کافی برای قرار دادن وسایل فست فود، نگهداری مواد غذایی و محلی برای پذیرایی از مشتریان خواهید داشت. البته متراژ فضای کافی شاپ باتوجهبه سبک سرویسدهی و تعداد مشتریان متفاوت خواهد بود؛ بنابراین اگر به فضای بیشتری نیاز دارید، باید باتوجهبه طرح فست فود مکانی با متراژ بزرگتر تهیه کنید.
علاوهبر متراژ مناسب، یک مکان برای دریافت مجوز فست فود باید استانداردهای دیگری مانند تهویه مناسب و دسترسی مناسب به آب سالم، برق و گاز داشته باشد. همچنین باید در این مکان استانداردهای ایمنی برای جلوگیری از حوادث احتمالی رعایت شود.
2- تهیه مدارک موردنیاز برای دریافت مجوز فست فود
برای دریافت مجوز فست فود باید به اتحادیه مربوطه مراجعه کنید؛ اما هنگام مراجعه به این مکان، برای اینکه درخواستتان ثبت شود، باید از قبل نسبت به تهیه و آمادهسازی مدارک موردنیاز اقدام کرده باشید. مدارکی که برای دریافت انواع مجوز فست فود، مجوز فست فود سیار و مجوز کانکس فست فود نیاز دارید به شرح زیر است:
- سند مالکیت یا تعهد نامه ملک
- 12 قطعه عکس 3*4 جدید
- گواهی عدم سوءپیشینه کیفری
- کارت پایان خدمت (به همراه دو عدد کپی پشت و رو)
- ارائه برگه تلفن واحد صنفی برای تشخیص کدپستی
- اصل و کپی کارت ملی
- شناسنامه (کپی همه صفحات)
پس از ارسال درخواست اخذ مجوز به اتحادیه فروشندگان مواد غذایی، پس از 15 روز اتحادیه تصمیم خود در خصوص رد یا تایید درخواست شما را اعلام میکند. در صورت تایید درخواست، موظف خواهید بود که حداکثر تا 3 ماه همه مدارک فوق را برای دریافت پروانه کسبوکار فست فود به اتحادیه ارائه دهید. برای راهاندازی سریع بعد از دریافت مجوزها، بهتر است از الان لیستی از لوازم موردنیاز فست فود مانند سرخ کن صنعتی و مشخصات و قیمت تجهیزات موردنظرتان نیز تهیه کنید.
3- ارائه درخواست کتبی اخذ مجوز فست فود به اتحادیه مربوطه
برای راهاندازی فست فود اولین اقدامی که بعد از انتخاب مکان باید انجام دهید دریافت مجوزهای موردنیاز فست فود است. برای این کار باید به اتحادیه مربوطه مراجعه کنید. در اتحادیه درخواست کتبی خود را ارائه میدهید. پس از بررسی و پذیرش درخواست توسط اتحادیه، باید مدارک موردنیاز تکمیل و به اتحادیه ارائه شوند. مدارک لازم شامل شناسنامه، کارت ملی، گواهی عدم سوءپیشینه، گواهی عدم اعتیاد و مدارک مربوط به محل کسبوکار است.
4- نیاز به پروانه کسب برای دریافت مجوز فعالیت فست فود
درصورتیکه درخواست اخذ مجوزتان توسط اتحادیه فروشندگان مواد غذایی تایید شد، باید برای دریافت پروانه کسب اقدام کنید. پروانه کسب رستوران و فست فود از نظر مدت اعتبار انواع مختلفی دارد: جواز کسب موقت و جواز کسب دائم. مدت اعتبار پروانه موقت 1 سال و اعتبار پروانه دائم 5 ساله است. برای دریافت پروانه کسب رستوران و فست فود باید مراحل زیر را طی کنید:
- مراجعه به اتحادیه مربوطه
- ارائه درخواست کتبی
- ارائه مدارک موردنیاز (شناسنامه و کارت ملی، گواهی عدم سوء پیشینه، کارت پایان خدمت (برای آقایان)، سند مالکیت یا اجاره نامه و سایر مدارک)
- اصل و کپی فیش واریزی هزینههای مربوطه
- بررسی و تایید محل کسب توسط بازرسان اتحادیه.
پس از تکمیل این مراحل و تایید مدارک، پروانه کسب صادر خواهد شد. این فرآیند به رعایت قوانین و استانداردهای لازم برای فعالیت قانونی و موفق فست فود کمک میکند.
5- اخذ مجوز بهداشت؛ قدم پنجم برای دریافت مجوز رستوران و فست فود
دریافت مجوز بهداشت یکی از مراحل مهم برای دریافت جواز فست فود است. وجود این مجوز نشان میدهد که فست فود شما استانداردهای بهداشتی لازم برای فعالیت را رعایت میکند. برای دریافت این مجوز، معمولا لازم است که تاسیسات و تجهیزات محل کسب مانند سیستمهای تهویه، تجهیزات آشپزخانه و شرایط نگهداری مواد غذایی بررسی شوند تا اطمینان حاصل شود که همه چیز مطابق با استانداردهای بهداشتی است. رعایت این استانداردها به حفظ سلامت مشتریان و ایجاد یک محیط کسب و کار مسئولانه کمک میکند. برای دریافت این مجوز باید به اداره بهداشت محلی یا مراکز بهداشتی درمانی وابسته به وزارت بهداشت مراجعه کنید. در نهایت نیز بازرسان اداره بهداشت برای تایید رعایت استانداردهای بهداشتی از محل کسب بازدید میکنند.
6- مجوز آتش نشانی؛ برای تامین امنیت کارکنان و مشتریان
یکی از مراحل اخذ مجوز فست فود، دریافت مجوز آتش نشانی است. صاحبان فست فودها به دلیل تضمین ایمنی فضای کسب و کار و مشتریان در برابر خطرات آتشسوزی ملزم به دریافت این مجوز هستند. این مجوز اطمینان میدهد که تاسیسات و تجهیزات کسبوکارتان از استانداردهای لازم برای جلوگیری و مقابله با آتشسوزی برخوردار است.
برای دریافت مجوز آتش نشانی برای فست فود باید درخواستتان را به سازمان آتشنشانی محلی ارسال کرده و تاسیسات و تجهیزاتتان را مطابق با استانداردهای ایمنی تنظیم کنید. در نهایت نیز بازرسان سازمان آتش نشانی برای بررسی و تایید ایمنی تجهیزات و فضای کسبوکار از محل فست فود بازدید میکنند.
جذب اعتماد مشتریان و افزایش اعتبار با دریافت مجوز فست فود
برای کسب موفقیتهای بلندمدت و کسب اعتبار و محبوبیت میان مشتریان، از ابتدا باید بسترسازی مناسبی انجام دهید. یکی از این اقدامات اولیه و مهم، دریافت مجوز فست و فود است. مجوزها یکی از مهمترین نشانههای تضمین رعایت استانداردهای بهداشتی و امنیتی در رستوران و فست فود هستند و عنصر کلیدی برای ایجاد اعتماد و رضایت مشتریان محسوب میشوند.درواقع دریافت مجوز نه تنها یک الزام قانونی است، بلکه بهعنوان یک ابزار بازاریابی موثر عمل میکند و به جذب و حفظ مشتریان کمک میکند و اعتبار و محبوبیت کسبوکارتان را در بلندمدت افزایش میدهد.
اگر برای راهاندازی فست فود و دریافت مجوزهای موردنیاز نیاز به راهنمایی و مشاوره بیشتر دارید، با مراجعه به سایت البرز تجهیز و تماس با کارشناسان میتوانید مشاوره تخصصی برای راهاندازی فست فود دریافت کنید.
ثبت دیدگاه