دوشنبه, 26 شهریور 1403 Monday, 16 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 43548 تعداد نوشته های امروز : 17 تعداد دیدگاهها : 2451×
بررسی سه روزنامه دلواپس؛ از حمله به لاریجانی تا گلایه از حامیان رفع تحریم
12 خرداد 1403 ساعت: 11:02
شناسه : 281576
2

در این گزارش به بررسی سه روزنامه دلواپس کیهان، جوان و همشهری می پردازیم.

منبع : امتداد
پ
پ

روزنامه کیهان این روزها که جبهه اصلاحات فعالانه با موضوع انتخابات مواجه شده بار دیگر واهمه خود را از این موضوع نشان داده و نوشته:«محافل بسیاری در درون جبهه اصلاحات از سران این جبهه پرسیده‌اند ساز و کار قانونی و نظارت شورای نگهبان که همان روند و شورای نگهبان سه ماه قبل است بنابراین چرا برخی سران این جبهه سه ماه قبل نسخه تحریم انتخابات پیچیدند و حالا دعوت به نامزدی می‌کنند؟!

یادآور می‌شود اتخاذ مواضع تند و متناقض سران موجب شده که سال گذشته، بهزاد نبوی از «نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان» استعفا کند و این تشکیلات منحل شود. پیش از آن هم در پی ناکامی انتخابات مجلس سال۱۳۹۸ و حملات شدید افراطیون مدعی اصلاحات، عارف و موسوی ‌لاری، از ریاست و نایب‌رئیسی «شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان» (شعسا) استعفا کردند و شعسا از هم پاشید. اصلاح‌طلبان در اثر افراطی‌گری و همچنین شراکت سیاسی وحمایت از سیاست‌های ناکارآمد دولت روحانی، در دو انتخابات مجلس و یک انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر اخیر، با بی‌اقبالی مردم و شکست‌های سنگین مواجه شده‌اند.»کیهان همچنین پرسیده:«بخش زیادی از جامعه اصلاح‌طلب پرسش می‌کنند که بین انتخابات مجلس دوازدهم و ریاست جمهوری چهاردهم چه تفاوت معناداری ایجاد شده که اصلاح‌طلبان از ایده تحریم به مشارکت فعال رسیده‌اند؟»

در پاسخ باید گفت اتفاق خاصی نیفتاده است یک رییس جمهوری از دنیا رفته است که سه سال پیش برای به کرسی رسیدنش چنان رقبا را حذف کردند که در رقابت با آرای باطله به قدرت رسید.

چراغ اول در حمله به لاریجانی را از میان رسانه‌های مکتوب، جوان روشن کرده است. روزنامه منتسب به سپاه که آشکارا از عبارت «ارتفاع گرفتن» در توییت لاریجانی شاکی است؛ نوشته:«کار دیگر رسانه‌ها آن است که از همین آغاز به برخی نامزد‌ها یادآوری کنند از همراهی با شارلاتان‌های توییتری که خوب بلدند با کلمات سقوط و ارتفاع برای شما جمله بسازند، پرهیز کنید. چگونه می‌خواهید از مردم رأی بگیرید وقتی بدیهیات اخلاقی را فدای «بمب توییتری» می‌کنید؟!»

جوان در ادامه حمله تندی هم به حامیان رفع تحریم کرده و تلویحا گفته همین است که هست و امیدی به رفع تحریم نداشته باشید:«شاخص‌ترین مثال مردم‌فریبی در انتخابات پیش‌رو وعده رفع‌تحریم است. این وعده اساساً در دست ایران که طرف تحریم‌شده ماجراست، قرار ندارد. اگر یک مسئله دوطرفه یا چیزی بود که بخشی از آن در دست ایران بود، می‌توانستیم آن را از نامزد‌ها بپذیریم. اما اگر ایران اکنون به راهبرد‌های دیگری مقابل تحریم‌ها مانند مقاومت و دورزدن تحریم‌ها و توجه به ظرفیت‌های درونی و ظرفیت کشور‌های مبتلا به تحریم رسیده است، یعنی این واقعیت را پذیرفته است که رفع تحریم‌ها با یک شرایط معقول از دسترس ایران خارج است، به این علت که طرف مقابل اساساً شرایط معقول را نمی‌پذیرد.»

مخاطب این جملات البته کسانی هستند که با کورسوی امیدی به زندگی نرمال می‌خواهند که به کسی رای دهند که بتواند تحریم‌ها را لغو کند. حالا جوان به آنها می‌گوید از این خبرها نیست و بنشینید درون خانه‌هایتان. دوستان روزنامه جوان به خوبی می‌دانند پیروزی‌ ناکزد محبوبشان در هر چه که باشد در مشارکت بالا نیست.

به نظر می‌رسد هرچه جلوتر می‌رویم آنها که برای در قدرت بودن خواب ۸ ساله و چه بسا چند ده ساله می‌دیدند آشفتگی‌شان بیشتر می‌شود. گویی تازه فهمیده‌اند که چه بر سرشان آمده است. مدیر مسئول روزنامه همشهری در یادداشتی عجیب امروز نوشته:«فارغ از هرگونه جهت‌گیری سیاسی و گفتمانی، تغییر و تحول اساسی در دولت خلاف تدبیر و مصلحت اجرایی است. منطقا باید تلاش کردتا همین دولت با همین گفتمان استمرار یابد»اینکه با پول مردم تهران روزنامه چاپ کنیم و آشکارا به حمایت از یک جریان بپردازیم البته هیچ مشکل شرعی و اخلاقی ندارد.

او در ادامه نوشته:«هرگونه دوقطبی با هرنیتی ولو رقابت، در همه انتخابات‌ها مذموم بوده است اما در این انتخابات ضرورت مضاعف دارد. دوقطبی‌ها ضد‌مشارکت است، ضد‌انسجام ملی است و همه ثمرات خون شهید جمهور را پایمال می‌کند.»
آنها در هفته‌های پیش رو تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا مشارکت بالا نرود. این واهمه شاید نشان از چیزی باشد که ما فعلا از آم بی‌خبریم شاید هم پخت و پز برای جا انداختن برگزاری انتخاباتی با ریسک صفر در جریان است و الا چنین بی‌پروا علیه رقابت نوشتن آن هم با رنگ و لعاب دفاع از شهدا دلیل دیگری نمی‌تواند داشته باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.