یکشنبه, 18 شهریور 1403 Saturday, 7 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 43374 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2446×
استخراج اتریوم به زبان ساده؛ چطور دومین رمزارز مهم دنیا را استخراج کنیم؟
22 خرداد 1403 ساعت: 11:15
شناسه : 282427
7

ارزهای دیجیتال با سرعت بسیار زیادی در حال حرکت هستند و قطعاً این پول‌های مجازی در آینده سیستم‌های مالی و شیوه‌های جهانی پرداخت را دگرگون خواهند کرد.

پ
پ

ارزهای دیجیتال با سرعت بسیار زیادی در حال حرکت هستند و قطعاً این پول‌های مجازی در آینده سیستم‌های مالی و شیوه‌های جهانی پرداخت را دگرگون خواهند کرد. اتریوم به‌عنوان دومین ارز دیجیتال محبوب در جهان، طرف‌داران بسیار زیادی دارد و کاربران زیادی به دنبال سرمایه گذاری در اتریوم و یا استخراج این رمزارز هستند. بسیاری از فعالان بازار کریپتو استخراج اتریوم را به‌عنوان یک منبع درآمد مهم و معتبر در نظر می‌گیرند. اگر شما هم علاقه‌مند به استخراج اتریوم هستید و مایلید از این راه درآمد کسب کنید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

انتخاب سخت افزار مناسب استخراج اتریوم

برای استخراج اتریوم در درجه اول به یک سخت‌افزار تخصصی به نام واحد پردازنده مرکزی (CPU) یا کارت گرافیکی (GPU) نیاز داریم تا آنها را به‌صورت تمام‌وقت به ماینینگ اختصاص دهیم. به‌طورکلی کارت‌های گرافیکی نرخ هش (hash rate) بالاتری دارند و می‌توانند الگوریتم‌ها را سریع‌تر حل کنند. برخی از ماینرها کارت گرافیک را سخت‌افزار تخصصی استخراج اتریوم می‌نامند. چنانچه به دنبال ساخت مجموعه سخت‌افزارهای مخصوص ماینینگ باشیم، باید دستگاهی را متشکل از چندین کارت گرافیک جمع‌آوری کنیم که بتواند نرخ هش بالاتری را تولید کند و به دنبال آن سود بیشتری برای ما داشته باشد. البته برای اندازه‌گیری سودآوری چنین تجهیزاتی به زمان، مهارت و دانش فنی نیاز داریم. همچنین با استفاده از ماشین‌حساب‌های استخراج می‌توانیم متوجه شویم که با این تجهیزات و نرخ هش، چه مقدار اتریوم می‌توانیم به دست آوریم.

ماشین حساب استخراج اتریوم (Mining Calculator) به پلتفرم‌های آنلاینی گفته می‌شود که با درنظرگرفتن سخت‌افزاری که قصد ماینینگ داریم و همچنین عواملی دیگری نظیر هزینه برق مصرفی، کارمزد استخر، یک دید دقیقی نسبت به هزینه‌ای مربوط به استخراج اتریوم و دیگر ارزهای دیجیتال به ما می‌دهد. لازم به ذکر است که در حال حاضر دستگاه‌های ASIC برای استخراج اتریوم کاربرد ندارند. باتوجه‌به صحبت خالق اتریوم و مخالفت‌های شدید آنها با حضور دستگاه‌های ASIC در چرخه استخراج و پیاده‌سازی موانع زیاد برای این دستگاه‌ها در شبکه اتریوم، تهیه این دستگاه‌ها برای استخراج اتریوم منطقی به نظر نمی‌رسد.

در حال حاضر در هر 15 ثانیه یک بلاک از بلاک چین اتریوم ماین می‌شود، یعنی در هر 15 ثانیه شبکه اتریوم به استخراج‌کنندگان 2 اتریوم پاداش می‌دهد.

نحوه راه اندازی ریگ استخراج اتریوم

نحوه راه اندازی ریگ استخراج اتریوم

ریگ استخراج به مجموعه سخت‌افزارهای موردنیاز برای استخراج اتریوم گفته می‌شود که این سخت‌افزارها عبارت‌اند از:

  1. 6 کارت گرافیک حداقل 3 گیگی (پیشنهاد با توجه به بهترین هش بر اساس قیمت: (4GB ۵۷۰ Radeon RX)
  2. 6 کابل رایزر ورژن C ۰۰۶
  3. مادربورد دارای حداقل 6 اسلات برای کابل‌های رایزر
  4. CPU (پیشنهادی ۴۴۰۰ G)
  5. کارت حافظه ۴ گیگ و حتماً ۴DDR
  6. منبع تغذیه پیشنهاد: ۱۲۰۰W Corsair HX۱۲۰۰
  7. هارد دارای حداقل 60GB حافظه
  8. کابل اترنت برای اتصال به اینترنت
  9. چند عدد فن برای خنک‌کردن

با استفاده از این سخت‌افزار و تهیه ریگ در ماه می‌توانیم حدود 0.5 اتر دریافت کنیم که این مقدار با توجه به ‌سختی شبکه متغیر خواهد بود. همچنین می‌توانیم با مراجعه به وب‌سایت “whattomine.com” اطلاعات خوبی را در این زمینه کسب کنیم. در این پلتفرم می‌توانیم با محاسبه مقدار دریافتی خود و با توجه به هزینه‌ها، راحت‌تر و مطمئن‌تر تصمیم ورود به این حوزه را بگیریم. پارامتر سختی شبکه ازاین‌جهت حائز اهمیت است که می‌توانیم بر اساس آن ارز دیجیتالی را انتخاب کنیم که سوددهی بیشتری را دارد و عملیات استخراج آن کوین را انجام دهیم.

پیوستن به استخر استخراج اتریوم

استخر استخراج اتریوم

در عصر امروز ماینینگ اتریوم به‌صورت انفرادی اصلاً سودآور نیست و به همین دلیل بهتر است به یک استخر استخراج یا ماینینگ پول بپیوندیم. استخر استخراج یک محل مجازی است که ماینرهای زیادی به آن وصل می‌شوند و قدرت رایانه‌های خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند تا بتوانند نرخ هش را افزایش دهند. با انجام این کار شانس یافتن بلوک‌ها بیشتر می‌شود سپس سود به‌دست‌آمده نسبت به قدرت هر رایانه بین ماینرها تقسیم می‌شود. با پیوستن به استخر استخراج اتریوم همیشه می‌توانیم از این استخرها دریافتی داشته باشیم حتی اگر هیچ بلوکی به دست نیاوریم.

برای انتخاب یک استخر ماینینگ باید فاکتورهای زیادی نظیر نرخ هش کلی، هزینه فعالیت در استخر و نحوه پرداخت را در نظر بگیریم. جهت پیوستن به این استخرها در ابتدا باید در سایت مربوط به آن ثبت‌نام کنیم سپس فعالیت ماینینگ خود را شروع کنیم. نانوپول (Nanopool) بزرگ‌ترین استخر ماینینگ است که بیش از 130 هزار ماینر در آن فعالیت می‌کنند و کارمزد آن 1 درصد است. اترماین (Ethermine) نیز از دیگر استخرهای استخراج اتریوم است که 75 هزار ماینر در آن عضو هستند و کارمزد آن نیز 1 درصد است.

برای اینکه بتوانیم به استخرهای استخراج متصل شویم باید یکی از نرم‌افزارهای Claymore Miner، Ethminer و Phoenix Miner را دانلود و نصب کنیم. با استفاده از این نرم‌افزارها می‌توانیم با کارت گرافیک AMD و NVIDIA عملیات استخراج ارز دیجیتال را انجام دهیم.

آیا استخراج اتریوم در ایران قانونی است؟

سؤالاتی مانند آیا استخراج اتریوم قانونی است؟ آیا خرید و فروش ارز دیجیتال قانونی است؟ ذهن بسیاری از فعالان حوزه کریپتوکارنسی را مشغول کرده است. طبق مصوبه دولت، استخراج بیت‌کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال دیگر تنها با اخذ مجوز فعالیت از وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان‌پذیر است. لازم به ذکر است که در مناطق تجاری، این وزارت‌خانه مسئولیت صدور مجوز را به سازمان مناطق آزاد واگذار کرده است. همچنین در استقرار واحدها استخراج ارزهای دیجیتال محدودیت‌هایی وجود دارد و ما نمی‌توانیم در هر شهر و مکانی که خواستیم استخراج را انجام دهیم. در محدودیت 120 کیلومتری شهر تهران، 50 کیلومتری شهر اصفهان و 30 کیلومتری مراکز سایر استان‌ها می‌توانیم استخراج اتریوم را انجام دهیم.

تأمین برق موردنیاز ماینینگ اتریوم نیز با دریافت انشعاب از شبکه سراسری و یا احداث نیروگاه خارج از شبکه برق سراسری امکان‌پذیر است. تعرفه برق مورداستفاده برای این کار با قیمت متوسط ریالی برق صادراتی با نرخ سامانه نیما که توسط وزارت نیرو تعین می‌شود، اعمال و محاسبه می‌شود. طبق قوانین تعیین شده برای ماینینگ اتریوم، استخراج ارز دیجیتال در ساعات اوج مصرف ممنوع است.

آیا استخراج اتریوم به صرفه است؟

در حال حاضر استخراج اتریوم به‌صرفه است. قیمت این ارز در سال 2021 به 4 هزار دلار رسید و توانست بالاترین سقف تاریخی خود را ثبت کند. این اتفاق نشان می‌دهد که رویکرد مردم به بازار اتریوم مثبت است و استخراج اتریوم نیز به‌شرط رعایت جزئیات بسیار سودآور خواهد بود.

اما به‌زودی شرایط کسب درآمد از شبکه اتریوم تغییر می‌کند. اتریوم در حال برنامه‌ریزی برای انتقال به شبکه اتریوم 2 است و قرار است این شبکه بلاک چینی با الگوریتم اثبات سهام به فعالیت خود ادامه دهد. چنانچه این اتفاق بیفتد، دیگر امکان استخراج اتریوم وجود ندارد. قبل از آنکه بخواهیم دستگاه‌های استخراج اتریوم را خریداری کنیم، باید توجه داشته باشیم که پس از اجرای این به‌روزرسانی دیگر نمی‌توانیم ماینینگ را انجام دهیم. پس بهتر است از یک روش دیگر برای سرمایه‌گذاری در اتریوم استفاده کنیم.

جمع بندی نهایی

در این نوشتار به بررسی جزئیات کامل استخراج اتریوم پرداختیم و آموختیم که چگونه می‌توانیم ابن ارز را استخراج کنیم. در حال حاضر الگوریتم شبکه اتریوم هنوز بر مبنای گواه اثبات کار است. یعنی ما همچنان می‌توانیم به استخراج اتریوم بپردازیم و از این راه کسب درآمد کنیم. البته طبق گزارش‌های تیم اتریوم این الگوریتم قرار است به‌زودی به گواه اثبات سهام تغییر کند و در آن صورت استخراج اتریوم امکان‌پذیر نیست.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.