چهارشنبه, 6 تیر 1403 Tuesday, 25 June , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 42377 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 2405×
چرایی یک انتخاب! (به بهانه حضور دکترپزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری)
23 خرداد 1403 ساعت: 15:54
شناسه : 282532
3
یادداشت رضا علیزاده؛

اگر بخواهیم انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری را از زمان ثبت نام کاندیداها تا تایید صلاحیت ها مورد بررسی قرار دهیم، مهمترین برونداد خوش یُمن برای اصلاح طلبان، تایید صلاحیت دکترپزشکیان است؛ کاندیدای اصلاح طلبی که علاوه بر آنکه سابقه ذهنی او را در قامت وزیر در دولت اصلاح طلب به یاد دارد، به عنوان منتخب مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز نمایشی از اقبال منطقه ای را در جلب آرای عمومی به رخ کشیده است.

نویسنده : رضا علیزاده
پ
پ

اگر بخواهیم انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری را از زمان ثبت نام کاندیداها تا تایید صلاحیت ها مورد بررسی قرار دهیم، مهمترین برونداد خوش یُمن برای اصلاح طلبان، تایید صلاحیت دکترپزشکیان است؛ کاندیدای اصلاح طلبی که علاوه بر آنکه سابقه ذهنی او را در قامت وزیر در دولت اصلاح طلب به یاد دارد، به عنوان منتخب مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز نمایشی از اقبال منطقه ای را در جلب آرای عمومی به رخ کشیده است.
در مقایسه با انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ و نقش جریان اصلاحات در این مقطع ، تفاوت ها و شباهت هایی می توان متصور بود؛ بارزترین وجه تمایز آن سرمایه گذاری بر روی کاندیدای تایید شده از سوی شورای نگهبان است، در انتخابات گذشته اگرچه مهندس مهرعلیزاده و دکترهمتی نماد اصلاح طلبان در عرصه رقابت انتخاباتی بودند، اما همه پیروان اصلاح طلبی این دو کاندیدا را علیرغم برخی تکاپوهای کلامی در مناظرات، یل میدان آن انتخابات نمی دانستند، چنانکه عدم اجماع یکپارچه در تمامی طیف های اصلاح طلب کفایت می کرد، باور عمومی نسبت به کاندیداهای مورد نظر تلقی نماد تمام عیار جریان اصلاحات را در کاندیداهای مزبور بوجود نیآورد.
اما تقدیر دکترپزشکیان در این انتخابات به گونه ای دیگر رغم خورده است؛ مهمترین تمایز این کاندیدا، تاییدیه ضمنی آقای خاتمی، پایه گذار جریان اصلاحات است که باری به هر جهت اجماع بر تک کاندیدا را از سوی اصلاح طلبان بوجود می آورد و در عین حال استمرار فعالیت های اجرایی و تقنینی ایشان است که راه پیموده شده، اشراف به وضعیت کشور را ملموس تر و واقع بینانه تر می نماید.
اما فرجام انتخابات پیش رو، آیا روی خوش به دکترپزشکیان نشان دهد یا یک ناکام از قبل تعیین شده را در اذهان ثبت خواهد کرد، خود از چند منظر می بایست مورد مداقه قرار گیرد:

۱. مهمترین موضوع انگیزه مشارکت است؛ چنانکه سابقه تاریخی انتخابات در سالهای گذشته نشان میدهد، هر اندازه انگیزه مشارکت عمومی در انتخابات افزایش یافته، بخت پیروزی اصلاح طلبان بیشتر بوده و در سوی دیگر هر اندازه این انگیزه رو به افول نهاده، طیف اصولگرا از بضاعت آرای سنتی ثابت خود به نحو احسن سود برده است؛ آنچه در حال حاضر از برآیند آخرین انتخابات مجلس شورای اسلامی بر می خیزد، به دلایل مختلف عامل انگیزه در پایین ترین سطح خود قرار دارد، اینکه چه تاکتیک و چه شوکی می تواند شور انتخاباتی را ایجاد و کاندیدای اصلاح طلبان را بر موج آن نشاند، امریست پیچیده و سخت که اتاق فکر اصلاح طلبان باید بدان بیاندیشند.
۲. با نیم نگاهی به انتخابات گذشته، در کارزار رقابت حداقل چند کاندیدای اصلاح طلب حضور داشتند، اگرچه گاها این عدم اجماع مضرراتی را به همراه داشت، اما در چند انتخابات اخیر ریاست جمهوری حسن این شرایط در مناظره ها نشان داد کاندیدای مورد نظر اصلاح طلبان در مقابل کاندیداهای اصلی و پوششی رقیب، یکه و تنها به میدان نمی آید و به نحوی بار شدت منازعات کلامی در بین طرفین به توازن و همآوردی می رسد؛ اما در این انتخابات با وجود سنگینی وزن کاندیداهای اصولگرا در یکسو و توزیع زمان کافی جهت طرح نظرات و دفاعیات، عملا جنبه همآوردی دکترپزشکیان، چه به لحاظ فرصت زمانی و چه قدرت نفوذ همگرایی به عنوان تنها گزینه ی اصلاح طلبان در مناظره ها کمرنگ تر به نظر خواهد رسید.
۳. دکترپزشکیان از خطه آذری زبانان است و تا حدی از کردستان جنبه قومیتی را یدک می کشد، این موضوع اگرچه یک فرصت برای صندوق های رای به شمار می آید، اما اصلاح طلبان اگر بنا بر تاکید این موضوع دارند، می بایست هدفگذاری قومیتی را در جغرافیای ایران به شکل دقیق تری ترسیم کنند؛ به این معنا که بلوچ ها، کردها، عرب زبانان خوزستان، گیل ها ، مازنی ها و دیگر قومیت ها را با درک دردمندیهایشان و توجه برنامه های گره گشای منطقه ای ترغیب به حمایت نمایند.
۴. حوادث سالهای گذشته که به هر دلیلی منجر به ساز جدایی قشری از مردم و دیوار بی اعتمادی آنان و حاکمیت گردید، هنریست که دکترپزشکیان و اصلاح طلبان می بایست بکاربسته تا این دیوار حائل فرو ریخته و پیوند عاطفی بین حاکمیت و اقشار ریزش نموده مجددا برقرار شود؛ این موضوع معطوف به همه وعده ها بوده از اقتصادی و معیشتی گرفته تا سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و بین المللی؛ جامعه مطالبه گر بسنده به گفتمان اصلاحات در دهه هفتاد نخواهد کرد، هم درد نان دارد هم آزادی، بنابراین لیدر اصلاح طلبان منظومه ی گفتمانی از درک دردها و آلام و در عین حال ترمیم شکاف دولت_مردم خواهد بود، چنانکه در شعاع ذهنی آحاد مردم دلخوشی های ملموس و پایدار احاطه کند.
با رعایت این وضعیت به نظر می رسد در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو یک نکته برای هواداران و حامیان اصلاح طلب باید مسلم شود، دکتر پزشکیان نه تنها نمی بایست مهندس مهرعلیزاده و دکترهمتی را بازتولید کند ، بلکه از تکرار انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ و ناکامی دکترمعین نیز باید خود را برهاند.


یاورمردم: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می‌شود و مسئولیت آن با نویسنده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.