چهارشنبه, 6 تیر 1403 Wednesday, 26 June , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 42388 تعداد نوشته های امروز : 15 تعداد دیدگاهها : 2405×
دستگاه دیاگ خودرو چیست؟
28 خرداد 1403 ساعت: 13:27
شناسه : 282977
2
رپورتاژ آگهی؛

تمامی خودروهای امروزی دارای یک کامپیوتر مرکزی به نام ECU هستند که تمامی سنسورها و اپراتورهای خودرو به آن متصل می شوند.

پ
پ

تمامی خودروهای امروزی دارای یک کامپیوتر مرکزی به نام ECU هستند که تمامی سنسورها و اپراتورهای خودرو به آن متصل می شوند. بنابراین ایسیو وظیفه کنترل عملکرد تمامی این سنسورها را بر عهده دارد و در صورت بروز ایراد یا نقص یکی از این سنسورها. ECU درک می کند که در چنین مواردی، خطاهای شناسایی شده توسط ECU را می توان با استفاده از ابزار Diag شناسایی کرد. این دستگاه خاص در ادامه به تفصیل توضیح داده شده است و می توانید با این دستگاه به خوبی آشنا شوید.

ECU چیست؟

دستگاه تشخیص مخفف کلمه diagator است و ریشه کلمه به معنای تشخیص است. به طور خلاصه باید بدانید که در خودروی شما قطعه ای به نام کامپیوتر یا ECU وجود دارد که عملکرد قسمت های مختلف خودروی شما مانند سنسور، ترمز خودرو، انژکتور، فن، باتری، ایربگ و … را کنترل می کند.

اگر هر یک از این قطعات خودرو خراب شود، کامپیوتر این مشکل را متوجه شده و دستگاه عیب یاب با نمایش کدهای خطا، مکانیک را از این مشکل مطلع می کند. دستگاه دیاگ دارای ویژگی های متفاوتی است و به روش های مختلف استفاده می شود ما به طور کامل متوجه خواهیم شد که دیاگ چیست پس حتما با ما همراه باشید.

با پیشرفت تکنولوژی و خودروهای هوشمند و جایگزینی سیستم کاربراتوری قدیمی با سیستم تزریق بنزین، ماشین ها پیچیده تر شده اند. به دلیل این پیچیدگی که اضافه شدن سنسورهای زیادی در قسمت های مختلف خودرو به خصوص موتور است، تشخیص مشکل خودرو کمی مشکل بود. اما امروزه اینطور نیست.

بنابراین مهندسان الکترونیک به ECU خودرو کمک کرده اند که می توانیم از آنها برای خواندن پارامترهای سنسورهای مختلف استفاده کنیم. برای بررسی خطاها و مواردی از این قبیل.

خطاهای مختلف در ECU

دستگاه دیاگ می تواند خطاهای مختلف را از طریق ECU خودرو شما تشخیص دهد. که در این بخش به بررسی انواع خطاهایی که ممکن است از سمت ECU تشخیص داده شوند بپردازیم. این خطاها شامل موارد زیر می شود:

خطاهای دائمی و همیشگی

خطاهای مداوم، این خطا نشان دهنده یک مشکل جدی و جدی در سیستم خودرو است. اگر این مشکلات را کنترل و حل نکنید، ممکن است به زودی باعث نقص یا مشکلات دیگری در عملکرد خودرو شما شود، مانند: “افزایش مصرف سوخت، خام سوزی در موتور خودرو، پایین بودن و بالا نرفتن دور موتور گاز خوردن خودرو. عدم امکان گاز دادن و افزایش سرعت در خودرو (مخصوصا در خودروهای دارای شتاب برقی و گیربکس اتوماتیک)، خودرو استارت نمی زند یا بد استارت می خورد و مواردی از این دست.

خطای دائمی باعث روشن شدن چراغ چک خودرو می شود. این امر به راننده هشدار می دهد که خودرو را در اسرع وقت عیب یابی و تعمیر کند.

خطاهای موقت

باگ یا خطای موقت، خطایی است که مشکل حاد و جدی وجود نداشته باشد. این خطاها معمولاً توسط ابزار دیاگ به عنوان یک اشتباه و یا خطای ساده تشخیص داده می شوند و پس از اصلاح و تشخیص مجدد و رفع خطا به وسیله دیاگ این دست خطاها تکرار نمی شوند و در دستگاه دیاگ نمایش داده نمی شوند.

برای این دست خطاها چراغ چک روشن نمی شود. اما این بدان معنا نیست که آنها را جدی نگیرید. بلکه به این معناست که مشکل خیلی حاد و جدی نیست و در سریع ترین زمان ممکن قابل حل است. با این حال، رفع نکردن خطاهای موقت می تواند در آینده مشکلات جدی را برای خودرو شما ایجاد کند.

دستگاه دیاگ چیست ؟

دیاگ خودرو در واقع یک دستگاه الکترونیکی است که از طریق یک کانکتور مخصوص به کامپیوتر خودرو متصل می شود و خطاهای شناسایی شده توسط کامپیوتر خودرو را به ما نشان می دهد.

علاوه بر این، سنسورهای مختلف خودرو را می توان به صورت آنی بر روی دستگاه عیب یابی خواند. برای مثال خواندن دور موتور، دمای آب، زاویه دریچه گاز و غیره. همچنین امکان تست عملگرهای مختلف در دستگاه دیاگ وجود دارد. به عنوان مثال، می توانید رله های فن، وضعیت موتور فن و غیره را بررسی کنید، با روشن و خاموش کردن فن خودرو بررسی کنید.

در واقع می توان اینطور گفت که دستگاه دیاگ ابزاری است که به شما امکان می دهد ماشین خود را آنالیز کنید و خیلی سریع مشکلات آن را تشخیص دهید. به لطف ساخت این دستگاه، مکانیک دیگر نیازی به بازکردن تمام قطعات خودرو و بررسی تک تک آنها برای تشخیص ایرادات خودرو ندارد. که در این صورت  حتی ممکن است در نهایت مشکل را تشخیص ندهند. اما با دستگاه دیاگ این مشکل به صورت کامل رفع شده است.

نحوه کار دستگاه دیاگ خودرو

شاید سوالی برای شما پیش بیاید، حالا که می دانم دستگاه دیاگ چیست؛ این ابزار تشخیصی چگونه کار می کند؟ در پاسخ به این سوال اگر بخواهیم نگاه دقیق تری به تست عیب یابی داشته باشیم باید گفت که این تست نوعی آنالیز دیجیتالی قطعات و سیستم های کامپیوتری خودرو است.

اما به زبان ساده دستگاه عیب یاب به بخشی از خودرو به نام OBD متصل می شود. پس از اتصال دیاگ به OBD، کدهای خطا را دریافت می کند یا بسته به مهارتی که داریم (قابلیت های ECU و ابزار تشخیصی ما) می توانیم قسمت های مختلف ECU را دستکاری کنیم.

دیاگ زدن چیست؟

تا به حال متوجه شده ایم دیاگ چیست و چگونه کار می کند، اما اگر تا به حال به تعمیرگاه مراجعه کرده باشید، اصطلاح دیاگ را شنیده اید، دیاگ چیز عجیبی نیست! همان چیزی که تا الان گفتم یعنی دیاگ زدن!

عیب یاب فرآیندی است که طی آن یک تعمیرکار تجهیزات عیب یابی را به خودروی شما متصل می کند و از آن برای شناسایی عیوب خودرو استفاده می کند.

لازمه دیاگ زدن قبل از خرید خودرو

یکی از مهم ترین مواردی که لازم است قبل از خرید خودرو به آن توجه داشته باشید دیاگ زدن خودرو است. اگر خودرو را برای کارشناسی فنی ببرید می توانید از کارشناس فنی خودرو بخواهید که خودرو را برای شما عزیزان دیاگ بزند. در این صورت می توانید ایرادات خوردو را به خوبی متوجه شوید. شما عزیزان می توانید برای دیاگ کردن خودرو از کارشناسی در محل نیز استفاده نمایید.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی دستگاه دیاگ و ECU خودرو پرداختیم و تمامی موارد را برای شما عزیزان شرح دادیم. از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید از شما عزیزان کمال تشکر داریم. شما عزیزان می توانید برای یادگیری و آموزش کارشناسی خودرو به سایت حنفی کار مراجعه نمایید. این مجموعه با سابقه و قدمت بالا در زمینه آموزش کارشناسی فنی خودرو می توانید تمامی مواردی که برای دوره معامله گری خودرو نیاز دارید را به شما عزیزان آموزش دهد. همچنین می توانید از خدمات سرامیک بدنه خودرو این مجموعه نیز برای بهبود و احیای رنگ خودرو پیش از خرید نیز استفاده کنید.

توجه داشته باشید که در دوره کارشناسی برتر این مجموعه به شما عزیزان آموزش دستگاه دیاگ خودرو نیز داده شده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.