پراید، نامی آشنا برای نسلهای مختلف ایرانی، خودرویی که زمانی به عنوان ناجی صنعت خودروسازی ایران شناخته میشد، اما در گذر زمان به نمادی از مشکلات و چالشهای این صنعت تبدیل شد.
در این مقاله قصد داریم به بررسی ابعاد مختلف این خودرو، از جمله تاریخچه، مشخصات فنی، مزایا و معایب، انواع مدلها و جایگاه آن در صنعت خودروسازی ایران بپردازیم.
برای مشاهده کاپوت میتوانید به صفحه کاپوت جلو پراید 131 مراجعه نمایید.
پراید از کره تا ایران
داستان پراید در اواخر دهه 1360 آغاز شد. زمانی که شرکت سایپا با هدف تولید خودرویی ارزانقیمت و انبوه، مذاکراتی را با شرکت کیا موتورز کره جنوبی آغاز کرد.
سرانجام در سال 1368، اولین مدل پراید با نام سایپا 131 به بازار عرضه شد. این خودرو که بر پایه پلتفرم مزدا 132 ساخته شده بود، به دلیل قیمت مناسب و مصرف سوخت پایین، مورد استقبال بسیاری از خانوادههای ایرانی قرار گرفت.
انواع پراید
در طول سالهای تولید پراید، مدلهای مختلفی از این خودرو به بازار عرضه شدند که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- سایپا 131: اولین مدل پراید بود که با موتور 1.3 لیتری و قدرت 63 اسب بخار تولید میشد.
- سایپا 141: این مدل پراید به موتور 1.6 لیتری و قدرت 80 اسب بخار مجهز شده بود.
- صبا: مدل هاچبک پراید بود که در دو تیپ SX و GLX به بازار عرضه میشد.
- نسیم: مدل وانت پراید بود که برای مصارف باربری مورد استفاده قرار میگرفت.
- مهاب: مدل تاکسی پراید بود که با امکانات رفاهی کمتر و قیمتی پایینتر به بازار عرضه میشد.
برای مشاهده قطعات و قیمت میتوانید به صفحه قطعات بدنه پراید 131 مراجعه کنید.
مشخصات فنی پراید
پراید در طول سالهای تولید خود با موتورهای مختلفی عرضه شده است. رایجترین موتور این خودرو، موتور XU7 با حجم 1.3 لیتر بود که قدرتی معادل 63 اسب بخار و گشتاوری برابر با 103 نیوتن متر تولید میکرد.
پراید همچنین به موتورهای 1.6 لیتری و 1.7 لیتری نیز مجهز شده بود. گیربکس این خودرو از نوع دستی 5 سرعته بود.
جهت دریافت قیمت گلگیر میتوانید به صفحه گلگیر جلو پراید 131 مراجعه کنید.
مزایا و معایب پراید
پراید از همان ابتدا به دلیل مزایایی مانند قیمت بسیار ارزان، مصرف سوخت پایین، قطعات یدکی فراوان و تعمیر و نگهداری آسان، مورد استقبال بسیاری از خانوادههای ایرانی قرار گرفت.
با این حال، پراید در کنار مزایایی که داشت، معایب قابل توجهی نیز داشت که از جمله آنها میتوان به ایمنی بسیار پایین، کیفیت پایین ساخت، شتاب کم، هندلینگ نامناسب و طراحی ساده و قدیمی اشاره کرد.
جایگاه پراید در صنعت خودروسازی ایران
پراید بدون شک نقشی مهم در صنعت خودروسازی ایران ایفا کرد. این خودرو به عنوان اولین خودروی ملی با تولید انبوه، گامی بلند در جهت استقلال و خودکفایی ایران در این صنعت به شمار میرفت.
پراید همچنین به دلیل قیمت بسیار ارزان و مزایایی که داشت، توانست به خودرویی محبوب برای بسیاری از خانوادههای ایرانی تبدیل شود و برای چندین دهه، پرفروشترین خودرو در بازار ایران باشد.
برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحه درب جلو پراید 131 مراجعه نمایید.
حکایتی پر از اما و اگر
با وجود مزایایی که پراید داشت، این خودرو در طول سالهای تولید خود همواره مورد انتقاد کارشناسان و رسانهها بود.
ایمنی بسیار پایین پراید، عامل اصلی تصادفات رانندگی و مرگ و میر بسیاری از مردم در جادههای ایران بود.
همچنین، کیفیت پایین ساخت این خودرو و استهلاک زیاد آن، هزینههای زیادی را به مالکان پراید تحمیل میکرد.
پایان قصه پراید
سرانجام در سال 1398، پس از 32 سال تولید، به دلیل عدم تطابق با استانداردهای جدید آلایندگی و ایمنی، تولید پراید در ایران متوقف شد.
پراید در طول این سالها، فراز و نشیبهای بسیاری را پشت سر گذاشت و شاهد تحولات زیادی در صنعت خودروسازی ایران بود.
این خودرو با وجود مزایایی که داشت، معایب قابل توجهی نیز داشت و در نهایت، به دلیل این معایب و همچنین عدم تطابق با استانداردهای روز، از خط تولید کنار گذاشته شد.
میراث پراید
پراید بدون شک، میراثی پرفراز و نشیب از صنعت خودروسازی ایران است.
این خودرو در طول این سالها، نقش مهمی در زندگی بسیاری از مردم ایران ایفا کرد و خاطرات زیادی را برای آنها رقم زد.
برای مشاهده اتاق این خودرو به صفحه محصول اتاق کامل پراید 131 مراجعه کنید.
درسهایی از قصه پراید
داستان پراید، درسهای زیادی برای صنعت خودروسازی ایران دارد.
این داستان نشان میدهد که توجه به کیفیت، ایمنی و استانداردها در تولید خودرو، تا چه اندازه حائز اهمیت است.
همچنین، نشان میدهد که صنعت خودروسازی ایران برای پیشرفت و توسعه، نیازمند تحولات اساسی و حرکت به سمت تولید خودروهای مدرن و باکیفیت است.
پراید در گذر زمان
- دهه 1370: پراید به عنوان ناجی صنعت خودروسازی ایران به بازار عرضه میشود و به خودرویی محبوب برای خانوادههای ایرانی تبدیل میشود.
- دهه 1380: انتقادات به ایمنی پایین پراید افزایش مییابد و بحثهایی در مورد توقف تولید آن مطرح میشود.
- دهه 1390: با تشدید انتقادات و عدم تطابق با استانداردهای جدید، تولید برخی از مدلهای پراید متوقف میشود.
- سال 1398: سرانجام پس از 32 سال، تولید پراید در ایران به طور کامل متوقف میشود.
جهت مشاهده قیمت سقف و ستون به صفحه سقف و ستون پراید 131 مراجعه کنید.
پراید در تاریخ خودروسازی ایران
در صنعت خودرو سازی داخلی پراید خودرویی است که بسیار نقش مهمی را ایفا کرده و جوایز مهم را دریافت کرد که در ادامه به این موارد میپردازیم.
- اولین خودروی ملی با تولید انبوه
- پرفروشترین خودرو در بازار ایران برای چندین دهه
- عامل اصلی تصادفات رانندگی و مرگ و میر در جادههای ایران
- نمادی از مشکلات و چالشهای صنعت خودروسازی ایران
امیدواریم این مقاله از تاریخچه خودرو پراید برای شما مفید بوده باشد.
ثبت دیدگاه