شنبه, 14 مهر 1403 Friday, 4 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 43777 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 2454×
پیش‌بینی نتایج دور دوم انتخابات بر مبنای تحلیل کلان‌داده‌های آنلاین: پزشکیان برنده انتخابات خواهد شد؟
15 تیر 1403 ساعت: 17:26
شناسه : 284390
0

برنده انتخابات در دوم چه کسی خواهد بود؟ کلان‌داده‌های آنلاین در دور اول انتخابات نسبتا دقیق نتایج را پیش‌بینی کرد و رتبه‌بندی نامزدها را به‌درستی نشان داده بود. حالا با همان روش تحلیل کلان‌داده‌ها، می‌توان نتایج دور دوم انتخابات را نیز پیش‌بینی کرد. این روشی است که در یک دهه اخیر، و بطور مشخص از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ برای پیش‌بینی نتایج انتخابات از آن استفاده می‌شود.

منبع : کانال تحلیل شبکه‌های اجتماعی مجازی
پ
پ

برنده انتخابات در دوم چه کسی خواهد بود؟ کلان‌داده‌های آنلاین در دور اول انتخابات نسبتا دقیق نتایج را پیش‌بینی کرد و رتبه‌بندی نامزدها را به‌درستی نشان داده بود. حالا با همان روش تحلیل کلان‌داده‌ها، می‌توان نتایج دور دوم انتخابات را نیز پیش‌بینی کرد. این روشی است که در یک دهه اخیر، و بطور مشخص از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ برای پیش‌بینی نتایج انتخابات از آن استفاده می‌شود.

در میان کلان‌داده‌های آنلاین، داده‌های گوگل ترندز از پیش‌بینی‌پذیری بالاتری برخوردار است. داده‌ها نشان می‌دهد که در تمام انتخابات‌های ریاست‌جمهوری گذشته نوعی همبستگی میان جستجوی نامزد و نامزد پیروز برقرار بوده است و رتبه نهایی نامزدها با میزان جستجو راجع به آن‌ها همبستگی داشته است.

پیش‌بینی نتیجه انتخابات، آن هم براساس داده‌های آنلاین، نیازمند مدل‌سازی و محاسبات آماری و فراتر از مشاهده اولیه است؛ با این حال، در این گزارش، با نگاهی گذرا به داده‌های آنلاین، برای ارزیابی نسبت میان داده‌های آنلاین و نتایج انتخابات، پیش‌بینی از نتایج نهایی انتخابات و رتبه‌بندی نامزدها، صورت می‌پذیرد. این ارزیابی متکی بر داده‌های آنلاین از روز یکشنبه تا نیمه روز جمعه (۱۵ تیر ماه) است.

photo ۲۰۲۴ ۰۷ ۰۵ ۱۵ ۳۵ ۳۴ - پیش‌بینی نتایج دور دوم انتخابات بر مبنای تحلیل کلان‌داده‌های آنلاین: پزشکیان برنده انتخابات خواهد شد؟ -

رتبه‌بندی نامزدها بر مبنای جستجوی گوگل

در جستجوهای گوگل (تصویر زیر)، مسعود پزشکیان بیش از سعید جلیلی محل جستجو قرار گرفته است. نکته مهم قابل توجه در این میان، افزایش جستجوها راجع به مسعود پزشکیان در روز جمعه است که می‌تواند بیانگر روند صعودی آرای او باشد.

photo ۲۰۲۴ ۰۷ ۰۵ ۱۵ ۳۵ ۵۱ - پیش‌بینی نتایج دور دوم انتخابات بر مبنای تحلیل کلان‌داده‌های آنلاین: پزشکیان برنده انتخابات خواهد شد؟ -

رتبه‌بندی نامزدها بر مبنای داده‌های تلگرام

محتوای منتشر شده و بازدید مطالب تلگرامی راجع به مسعود پزشکیان نیز بیش از سعید جلیلی است. بر اساس این داده‌ها، در زمان انجام مناظره‌ها، پزشکیان از جلیلی فاصله محسوسی گرفته است اما در دو روز اخیر نیز همچنان توجه کاربران تلگرام به او بیشتر است.

photo ۲۰۲۴ ۰۷ ۰۵ ۱۵ ۳۶ ۱۳ - پیش‌بینی نتایج دور دوم انتخابات بر مبنای تحلیل کلان‌داده‌های آنلاین: پزشکیان برنده انتخابات خواهد شد؟ -

رتبه‌بندی نامزدها بر مبنای داده‌های توییتر

در توییتر اما شرایط متفاوت است. در آنجا از همان ابتدا اوضاع جلیلی نسبتا خوب بود؛ اگرچه این روند در طول مناظرات کمی تغییر کرد و وضعیت به نفع پزشکیان شد، اما در روزهای اخیر، جلیلی در توییتر کمی جلوتر از پزشکیان است.

در یک جمع‌بندی کلی، و بر اساس داده‌های آنلاین تا ظهر روز جمعه ۱۵ تیر ماه، یعنی تا نیمه روز انتخابات، بنظر می‌رسد نفر اول انتخابات مسعود پزشکیان باشد؛ این یافته همخوان با همه نظرسنجی‌ها نیز هست. نکته مهم اما آن است که در روز انتخابات، پزشکیان از جلیلی کمی فاصله نیز گرفته است و احتمالا موج مشارکت در ۲۴ ساعت اخیر، باعث افزایش فاصله میان پزشکیان با جلیلی شده باشد.

هرچند تخمین و پیش‌بینی درصد آرای هر یک از نامزدها، کاری پر ریسک است و نیازمند مدل‌سازی و محاسبات آماری؛ اما با مبنا قرار دادن داده‌های گوگل ترندز در آخرین روز تبلیغات، می‌توان حدسی اولیه از میزان آرای هر نامزد ارائه کرد. بر اساس داده‌های گوگل در ظهر جمعه ۱۵ تیر ماه ساعت ۱۷، و با فرض در نظر گرفتن آرای صحیح (نه آرای باطله) می‌توان احتمال داد که مسعود پزشکیان با ۶۱ درصد آرا در رتبه اول و سعید جلیلی با ۳۹ درصد آرا در رتبه دوم قرار خواهد گرفت. البته لازم به تأکید است که این اعداد صرفا بر مبنای داده‌های گوگل تا ساعت ۱۵ روز جمعه است و با یک ضریب خطا باید آن را مدنظر قرار داد؛ ضمن اینکه این اعداد برمبنای محاسبه صورت گرفته تا این لحظه است و در ساعات آتی احتمال تغییر آن وجود دارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.