یکشنبه, 18 شهریور 1403 Saturday, 7 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 43374 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2446×
دولت رییسی خزانه مملکت را خالی و به اندازه یک ماه یارانه به پزشکیان تحویل می‌دهد!
5 مرداد 1403 ساعت: 14:50
شناسه : 285766
4

میلیاردها دلار کجا و پانصد میلیون دلار کجا؟! آقایان باید پاسخگو باشند چرا که یک جای کار می‌لنگد! نمی‌شود با ادعای خودشان این حجم از درآمدهای عظیم و نجومی داشته باشند ولی سرانجام کشور را با پانصد میلیون به دولت بعدی تحویل دهند.

منبع : انطباق
پ
پ

داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه: تعبیر خزانه خالی اصولاً یک تعبیر  خیلی دقیق نیست به این جهت که عملاً خزانه مثل یک حوضچه است دائماً یک ورودی داخلش می‌آید و یک خروجی از آن خارج می‌شود مهم این است که ورودی‌ها و خروجی‌ها با هم بخواند و ما بتوانیم به صورت متوازن پرداخت‌هایمان را با آرامش انجام بدهیم.هیچگونه نگرانی در ارتباط با تحقق منابع دولت و انجام هزینه‌هایی که در ورودی پیش بینی شده نداریم.همین الان هم فکر می‌کنم بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان موجودی است که ما بعد از پرداخت‌های مربوط به تیر ماه الان در حساب‌های خزانه داریم و لذا انشاالله این خزانه را به گونه‌ای که قابل اطمینان باشد تحویل عزیزانمان در دولت آقای دکتر پزشکیان خواهیم داد.

مبلغی که این حقوق‌بگیر دولت رییسی با افتخار از آن سخن می‌گوید در مملکتی که مدعی هستند در این سال‌ها میلیون‌ها بشکه نفت فروخته‌اند یعنی هیچ!

این در حالی است که وزیر نفت رییسی با پز آنچنانی و با یادآوری اینکه در آغاز به‌کار دولت سیزدهم، تولید نفت ایران روزانه دو میلیون و ۱۰۷ هزار بشکه بود، گفته بود به همت کارکنان صنعت نفت، این حجم تولید امسال به روزانه سه میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه رسیده است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه تولید نفت در سه سال اخیر ۶۰ درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: صادرات نفت از ۱۸۲ میلیون بشکه در سال ۱۳۹۸ به ۵۶۵ میلیون بشکه در سال ۱۴۰۲ رسید.
اوجی اضافه کرد: همچنین ارزش صادرات نفت و میعانات گازی و دیگر فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران نیز از ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۸ به ۳۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسید. به عبارت دیگر، در این زمینه رشد سه و نیم برابری داشتیم.

حال سوال این جاست که با این حجم گسترده درآمد و مبلغ اندک خزانه یعنی معادل ۵۰۰میلیون دلار! بقیه پول‌ها کجاست؟!

این در حالی است که در زمان تحویل دولت روحانی، ایادی رییسی مدام می‌گفتند خزانه خالی است در حالی که محمدباقر نوبخت، رئیس سابق برنامه و بودجه در توئیتی در واکنش به ادعای کیهان و سایر وابستگان درباره خالی بودن خزانه، باهشتگ های تحریم و دلار نوشت که با صراحت اعلام می کنم: دولت دوازدهم با وجود تحریم ها  محاصره اقتصادی؛ میلیاردها دلار به صورت نقدی و قابل دسترسی به عنوان موجودی ارزی، تحویل دولت سیزدهم داد.

میلیاردها دلار کجا و پانصد میلیون دلار کجا؟! آقایان باید پاسخگو باشند چرا که یک جای کار می‌لنگد! نمی‌شود با ادعای خودشان این حجم از درآمدهای عظیم و نجومی داشته باشند ولی سرانجام کشور را با پانصد میلیون به دولت بعدی تحویل دهند. نهادهای نظارتی اعم از دیوان محاسبات و سازمان بازرسی و همچنین دستگاههای امنیتی دولت باید پیگیر باشند و شفاف به مردم اعلام کنند که درآمد ملی را چه شد که وضع خزانه اینگونه است.

ناگفته نماند تازه این درآمدهای نفتی به کنار، رییسی از ابتدای روی کار آمدن با افزایش  و آزادسازی قیمت‌ها و ارتقا مالیات کلی پول به حساب دولت روانه کرد ولی مشخص نیست چرا وضعیت خزانه امروز باید اینگونه باشد!

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.