یکشنبه, 25 آذر 1403 Sunday, 15 December , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 44666 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2505×
برای روز خبرنگار
17 مرداد 1403 ساعت: 0:31
شناسه : 286632
7

17 مردادماه هر سال روز خبرنگار است و علی القاعده در این روز خبرنگاران و روزنامه نگاران مورد توجه قرار میگیرند. از همین رو برای آنکه در 17 مرداد 1403 وضعیت حال و روز رسانه ها را ببینیم…

نویسنده : داوود حشمتی منبع : امتداد
پ
پ

17 مردادماه هر سال روز خبرنگار است و علی القاعده در این روز خبرنگاران و روزنامه نگاران مورد توجه قرار میگیرند. از همین رو برای آنکه در 17 مرداد 1403 وضعیت حال و روز رسانه ها را ببینیم، موارد زیر را باید برشمرد:

1⃣ مرجعیت رسانه ای یکی از معضلاتی است که کل کشور با آن روبه روست. درست در زمان هایی که اتفاقی در کشور می افتد، وقتی راه اطلاع رسانی در داخل مسدود میشود و با اطلاعیه ها و تهدیدهای آشکار و نهان از رسانه ها می خواهند سکوت کنند، حواسشان نیست مردم تشنه اطلاع یافتن از حوادث و وقایع، راه رسیدن به آن را پیدا می کنند. دلیل خروج مرجعیت رسانه از داخل کشور به خارج تنها همین است که در مقاطع حساس در جایی که باید خبرها و گزارش ها از همینجا مخابره شود، راه از داخل بسته شده و چشم همه به فلان نشریه دسته چندم کویتی و یا رسانه های خارج از ایران دوخته میشود.

2⃣ دامنه انتشار مطالب و اخبار وسیع تر شده است. به حدی که ممکن است شما در یک گروه خانوادگی حرفی زده باشید اما ناگهان آن کامنت سر از یک رسانه رسمی در بیاورد. لذا به ناچار حتی اگر نخواهید هم مجبور هستید در هرجا و هرزمان آنچه می نویسید براساس باورهایتان باشد نه برای یک یا چند مخاطب خاص.

3⃣ سرعت و آزادی عملی که در فضای مجازی برای فعالان رسانه ای ایجاد شده، این صفحات را بر رسانه های رسمی برتری می بخشد. چه بسیار خبرنگارانی هستند که صفحات مجازیشان چندین برابر صفحه روزنامه ای که در آن کار می کنند مورد توجه و اثرگذار است.

4⃣ با توجه به وجود فضای مجازی و حضور مردم در این فضا، انحصار در تولید و انتشار اخبار شکسته شده است. اما هنوز ما در ایران مهمترین و بزرگترین رسانه ای که در اختیار داریم کاملا انحصاری عمل می کند. صداوسیما با 24 هزار میلیارد تومان بودجه بزرگترین انحصار رسانه را ایجاد کرده و اجازه تولید تصویر به عنوان ابزار مهم رسانه امروز را نمی دهد.

5⃣ رسانه هیچ وقت محدود به روزنامه و خبرگزاری و سایت نبوده و نیست. حتی دیوار نوشته ها رسانه هستند که مفهوم و یا نظری را به مخاطب منتقل می کنند. دامنه تنوع این رسانه ها هم روز به روز گسترده تر میشود اما حرکت اصلی رسانه به سمت تولید «تصویر» است تا متن و نوشتار. در عین حال به این دلیل که این ابزار به طور انحصاری در اختیار صداوسیما و قرار گرفته ایران و فضای رسانه ای ایران در این حوزه فرسنگ ها با نقطه ای که جهان در آن ایستاده فاصله دارد. مساله به تفاوت ابزارها و روش های فنی نیست. مساله تفاوت در تجربه تولید و به روز بود از لحاظ ارتباط با مخاطب است. در همین حوزه است که رسانه ای ایرانی خارج از کشور می توانند نسبت به داخل در موقعیت برتری قرار گرفته و به عنوان مرجع اصلی نزد مردم شناخته شوند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.